Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης επιδρούν στην εικόνα που έχουν οι νέοι για το σώμα τους
08 Απριλίου 2023, 08:00
Σε πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Eating Behaviors, οι ερευνητές αξιολόγησαν τον αντίκτυπο της χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην εικόνα του σώματος και στις διαταραγμένες διατροφικές συμπεριφορές. Η χρήση των μέσων κοινωνικών δικτύων έχει αυξηθεί την τελευταία δεκαετία, με περίπου 72% των ενηλίκων στις ΗΠΑ να αναφέρουν ότι χρησιμοποιούσαν τουλάχιστον ένα κοινωνικό δίκτυο το 2021.
Η πανδημία του κορωνοϊού μπορεί να έχει συμβάλει στην αυξανόμενη χρήση των social media, ειδικά στους νέους. Ενώ η κοινωνική δικτύωση προσφέρει οφέλη, όπως η κοινωνική αλληλεπίδραση και η υποστήριξη από συνομηλίκους, αυξανόμενα στοιχεία υποδηλώνουν τον πιθανό αρνητικό αντίκτυπό της στην ψυχική υγεία και την ποιότητα ζωής, συμπεριλαμβανομένων πιθανών συσχετίσεων της χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης με διαταραχές πρόσληψης τροφής και αρνητική εικόνα για την εξωτερική εμφάνιση.
Η προαναφερθείσα μελέτη υπολόγισε τα πρότυπα χρήσης κοινωνικής δικτύωσης, τις διαταραγμένες διατροφικές συμπεριφορές και τις διαταραχές της εικόνας του σώματος, ερευνώντας δύο διαφορετικές ομάδες προπτυχιακών φοιτητών το 2015 και το 2022. Οι συμμετέχοντες ανέφεραν φύλο, ηλικία, φυλή/εθνικότητα, βάρος, ύψος, τον αριθμό και τον τύπο των λογαριασμών τους στα κοινωνικά δίκτυα και το χρόνο που αφιερώθηκε σε κάθε πλατφόρμα.
Συνολικά, οι συμμετέχοντες το 2022 πέρασαν περισσότερο χρόνο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και είχαν περισσότερους λογαριασμούς στις σχετικές πλατφόρμες από τους ερωτηθέντες το 2015. Πολλοί απέδωσαν αυτές τις αλλαγές εν μέρει στον αντίκτυπο της πανδημίας COVID-19 και είχαν σοβαρότερες διατροφικές διαταραχές και διαταραχές της εικόνας του σώματος από τους συμμετέχοντες του 2015.
Επιπλέον, η έκθεση σε περιεχόμενο απώλειας βάρους στα social media, συσχετίστηκε με μεγαλύτερο φόβο για την αξιολόγηση της αρνητικής εμφάνισης, χαμηλότερη εκτίμηση του σώματος και υψηλότερη συχνότητα επεισοδίων υπερφαγίας.
Τα ευρήματα υποδηλώνουν ότι οι παρεμβάσεις για τη στόχευση των αρνητικών συνεπειών των μέσων κοινωνικής δικτύωσης θα πρέπει να επικεντρώνονται στην αντιμετώπιση του περιεχομένου που προβάλλεται και όχι τόσο στο χρόνο που αφιερώνεται στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.