ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Μάθηση και ενθάρρυνση της ανάπτυξης αυτονομίας στα παιδιά

25 Νοεμβρίου 2024, 07:00

images

Οι γονείς είναι λιγότερο πιθανό να παρέμβουν όταν τα μικρά παιδιά τους ντύνονται ή εκτελούν άλλες απλές εργασίες, εάν αυτές θεωρούνται ως ευκαιρίες μάθησης, σύμφωνα με νέα μελέτη ερευνητών του Yale. Η εν λόγω μελέτη, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Child Development, οδήγησε στο συμπέρασμα ότι η κατηγοριοποίηση της διαδικασίας του ντυσίματος ως ευκαιρίας μάθησης για τα παιδιά προσχολικής ηλικίας, μείωσε τη γονική παρέμβαση κατά περίπου 50%.

Ειδικότερα, η μελέτη αποτελούταν από τρία μέρη. Στην πρώτη, οι ερευνητές εξέτασαν 77 γονείς παιδιών ηλικίας 4 έως 5 ετών (62% μητέρες, 38% πατέρες) για να κατανοήσουν καλύτερα τις αντιλήψεις τους για τη μάθηση των παιδιών και τις συμπεριφορές υπεργονεϊκότητας, δηλαδή την υπερβολική παρέμβαση των γονέων στις ζωές και τις δραστηριότητες των τέκνων τους. Οι γονείς ανέφεραν ότι αναλάμβαναν λιγότερα καθήκοντα που αντιλαμβάνονταν ως μεγαλύτερες ευκαιρίες μάθησης - κυρίως «ακαδημαϊκές» εργασίες, όπως η επίλυση παζλ, σε σχέση με τις «μη ακαδημαϊκές» δραστηριότητες, όπως το ντύσιμο.

Στη συνέχεια, οι ερευνητές διεξήγαγαν ένα πείραμα σε ένα μουσείο για παιδιά στη Φιλαδέλφεια για να ελέγξουν εάν η ένταξη του ντυσίματος στις ευκαιρίες μάθησης μείωσε την υπεργονεϊκότητα. Έτσι, έβαλαν παιδιά ηλικίας 4 έως 5 ετών να ντυθούν με εξοπλισμό χόκεϊ -. 2 περικνημίδες και ένα προστατευτικό στήθους. Πριν ξεκινήσουν το πείραμα, διαπίστωσαν ότι τα παιδιά μπορούσαν να ολοκληρώσουν επιτυχώς την εργασία μόνα τους, πράγμα που σημαίνει ότι οποιαδήποτε παρέμβαση από τους γονείς θα μπορούσε να θεωρηθεί ως περίπτωση υπεργονεϊκότητας.

Το πείραμα έδειξε ότι η ένταξη της εργασίας στην κατηγορία των ευκαιριών μάθησης, μείωσε τον αριθμό των ενεργειών που εκτελούσαν οι γονείς για το παιδί τους καθώς φορούσαν τα προστατευτικά κατά περίπου στο μισό: από μέσο όρο 8,6 ενεργειών στη συνθήκη ελέγχου σε 4,4 ενέργειες στη συνθήκη ευκαιρίας μάθησης. Επιπλέον, οι γονείς ήταν πιο ενθαρρυντικοί και επιβράβευσαν τα παιδιά τους όταν η δραστηριότητα θεωρήθηκε ως ευκαιρία μάθησης.

Η Julia Leonard, επίκουρη καθηγήτρια Ψυχολογίας στη Σχολή Τεχνών κι Επιστημών του Γέιλ και συγγραφέας της μελέτη, δήλωσε: «Με βάση την εργασία μας, μπορούμε να προτείνουμε τα ακόλουθα σε γονείς, δασκάλους και μέντορες: Την επόμενη φορά που θα μπείτε στον πειρασμό να ολοκληρώσετε μια εργασία για ένα παιδί, αφιερώστε λίγο χρόνο για να εκτιμήσετε όλα όσα μπορούν να μάθουν από την προσπάθεια να την ολοκληρώσουν από μόνα τους».

Σχετικά Άρθρα