Η μείωση του χρόνου στις οθόνες βελτιώνει την ψυχική υγεία των παιδιών
28 Δεκεμβρίου 2024, 08:00
Νέα μελέτη που δημοσιεύτηκε στο JAMA Network Open προσφέρει νέα δεδομένα, σύμφωνα με τα οποία η μείωση του χρόνου επί της οθόνης μπορεί να βελτιώσει την ψυχική υγεία των παιδιών και των εφήβων.
Όπως μεταδίδει το PsyPost, οι ανησυχίες για τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις της χρήσης ψηφιακής οθόνης στην ψυχική υγεία των νέων έχουν αυξηθεί τα τελευταία χρόνια. Καθώς τα παιδιά και οι έφηβοι εξαρτώνται όλο και περισσότερο από την τεχνολογία, οι ερευνητές προσπάθησαν να διερευνήσουν εάν ο περιορισμός του ελεύθερου χρόνου οθόνης θα μπορούσε να έχει οφέλη. Προηγούμενες μελέτες έχουν βρει μικρές αλλά σημαντικές συσχετίσεις μεταξύ του υπερβολικού χρόνου επί της οθόνης και της κακής ψυχικής υγείας. Ωστόσο, αυτές οι μελέτες δεν μπόρεσαν να αποδείξουν την αιτιώδη συνάφεια λόγω της εξάρτησής τους από αυτοαναφερόμενα δεδομένα και της έλλειψης πειραματικού ελέγχου.
Η δοκιμή SCREENS σχεδιάστηκε ως μια τυχαιοποιημένη κλινική δοκιμή για την αξιολόγηση των επιπτώσεων της μείωσης της χρήσης μέσων οθόνης στον ελεύθερο χρόνο στην ψυχική υγεία των παιδιών και των εφήβων. Στη μελέτη συμμετείχαν 89 οικογένειες με 181 παιδιά ηλικίας 6 έως 17 ετών.
Οι συμμετέχοντες κατατάχθηκαν τυχαία είτε σε ομάδα παρέμβασης είτε σε ομάδα ελέγχου. Οι οικογένειες στην ομάδα παρέμβασης έπρεπε να παραδώσουν τα smartphones και τα tablet τους για 2 εβδομάδες και να περιορίσουν τη χρήση άλλων μέσων σε 3 ώρες την εβδομάδα. Όσες δραστηριότητες απαιτούσαν τη χρήση τεχνολογίας, όπως η εργασία του σχολείου, εξαιρέθηκαν. Για λόγους επικοινωνίας, οι συμμετέχοντες έλαβαν τηλέφωνα με αποκλειστική δυνατότητα κλήσεων και αποστολής μηνυμάτων.
Οι ερευνητές μέτρησαν τα αποτελέσματα της ψυχικής υγείας χρησιμοποιώντας ένα ερωτηματολόγιο, το οποίο αξιολογεί τη συμπεριφορά λαμβάνοντας υπόψη παράγοντες όπως προβλήματα συμπεριφοράς, υπερκινητικότητα και κοινωνικές συμπεριφορές. Οι γονείς συμπλήρωσαν το ερωτηματολόγιο πριν και μετά την παρέμβαση των 2 εβδομάδων.
Τα αποτελέσματα έδειξαν βελτιώσεις στην ψυχική υγεία μεταξύ των παιδιών στην ομάδα μειωμένης πρόσβαση σε οθόνες σε σύγκριση με την ομάδα ελέγχου. Κατά μέσο όρο, τα παιδιά της ομάδας παρέμβασης παρουσίασαν μείωση 1,67 βαθμών, που αντιστοιχεί σε μέτριο μέγεθος επίδρασης.
Επιπρόσθετα, η παρέμβαση βελτίωσε την κοινωνική συμπεριφορά των παιδιών, όπως η βοήθεια προς τους άλλους και η εστίαση στα συναισθήματα των άλλων. Τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι ο μειωμένος χρόνος οθόνης επέτρεψε περισσότερες κοινωνικές αλληλεπιδράσεις και ουσιαστική επαφή με τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας, κάτι που πιθανότατα συνέβαλε σε αυτές τις θετικές αλλαγές.
Ωστόσο, «παρόλο που η χρήση των μέσων οθόνης μετρήθηκε αντικειμενικά, δυστυχώς δεν μπορούμε να καταλήξουμε σε κανένα συμπέρασμα σχετικά με το ποιοι τύποι χρήσης μέσων οθόνης είναι καλύτεροι ή χειρότεροι για την ψυχική υγεία των παιδιών και των εφήβων. Ελπίζω ότι μπορούμε να απαντήσουμε σε τέτοιου είδους ερωτήσεις σε μελλοντικές μελέτες», δήλωσε ο συγγραφέας της μελέτης Jesper Schmidt-Persson, επίκουρος καθηγητής στο University College της Κοπεγχάγης και ερευνητής στο Πανεπιστήμιο της Νότιας Δανίας.
«Είμαι περίεργος να μελετήσω τις επιπτώσεις ενός μεγαλύτερου διαλείμματος από τη χρήση μέσων οθόνης τόσο στη σωματική όσο και στην ψυχική υγεία» κατέληξε.