ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Η ενημέρωση για την πανδημία δεν είναι για όλους πλήρης και έγκυρη

27 Απριλίου 2021, 07:00

images

Οι άνθρωποι που εμπιστεύονται τα social media όπως είναι το Facebook για την ενημέρωσή τους σχετικά με την πανδημία, έχουν λιγότερες γνώσεις για την COVID-19, σύμφωνα με μελέτη η οποία αξιολόγησε την πληροφόρηση των ανθρώπων σχετικά με τον ιό κατά τα πρώτα στάδια της πανδημίας.

Η μελέτη, που δημοσιεύθηκε στο Current Medical Research & Opinion, εξέτασε 5.948 ενήλικες από την Πανσyλβάνια τον Μάρτιο του 2020 και διαπίστωσε ότι εκείνοι που βασίζονταν στα social media αλλά και την τηλεόραση για ειδήσεις ήταν λιγότερο πιθανό να μάθουν σωστά τα γεγονότα σχετικά με τον κορωνοϊό. Επίσης, οι ενήλικες που χρησιμοποιούσαν το Facebook ως επιπρόσθετη πηγή ενημέρωσης ήταν λιγότερο πιθανό να απαντήσουν σωστά σε ερωτήσεις για την COVID-19.

«Η άνοδος των social media έχει αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι σε όλο τον κόσμο ενημερώνονται για τα γεγονότα, με τις μελέτες να δείχνουν ότι πολλοί είναι εκείνοι που βασίζονται σε αυτά για την πληροφόρησή τους. Αυτό είναι πολύ ανησυχητικό, καθώς η παραπληροφόρηση και η παρανόηση σχετικά με την COVID-19 και το πώς εξαπλώνεται είναι πιθανό να έχει πυροδοτήσει την πανδημία, που έχει κοστίσει ήδη 2,5 εκατομμύρια θανάτους», αναφέρει ο Δρ. Robert P. Lennon, αναπληρωτής καθηγητής ιατρικής στο Ιατρικό Κολέγιο του Πανεπιστημίου της Πενσyλβάνια και ένας ε των συγγραφέων της μελέτης.

Η έρευνα προσέφερε στοιχεία για τη δημόσια χρήση της πληροφορίας εν μέσω μιας κατάστασης έκτακτης ανάγκης. Οι συμμετέχοντες απάντησαν σε ερωτήσεις σχετικά με τις πηγές της πληροφόρησής τους για τον κορωνοϊό και ποιες πηγές εμπιστεύονταν περισσότερο. Στη συνέχεια διάβασαν 15 δηλώσεις σχετικά με την COVID-19 και ρωτήθηκαν αν πίστευαν ότι είναι αληθείς ή ψευδείς και πόσο σίγουροι ήταν για την απάντησή τους.

Οι ερωτήσεις κάλυπταν διάφορους τομείς γνώσεων –μετάδοση, σοβαρότητα, θεραπεία– και χωρίζονταν σε ήπιας, μέτριας και υψηλής δυσκολίας. Σημειώνεται, όμως, ότι καθώς η κάλυψη των μέσων ενημέρωσης για την COVID-19 αυξανόταν, η ανάπτυξη ερωτήσεων γνώσεων έγινε σταδιακά πιο δύσκολη –μια σχεδόν απίθανη ερώτηση τη Δευτέρα, μέχρι την Πέμπτη είχε γίνει τόσο εύκολη που δε μπορούσε να χρησιμοποιηθεί.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι πιο έγκυρες πηγές ενημέρωσης ήταν οι κυβερνητικές ιστοσελίδες υγείας (42.8%), έπειτα η τηλεόραση (27.2%) και μετά τα μέσα επικοινωνίας για την υγεία (9.3%). Υπήρξε σαφής σχέση ανάμεσα στην προέλευση της ενημέρωσης και τις γνώσεις των ανθρώπων για τον κορωνοϊό. Για παράδειγμα, οι συμμετέχοντες που ανέφεραν ότι η πιο αξιόπιστη πηγή ήταν οι κυβερνητικές ιστοσελίδες υγείας ήταν πιο πιθανό να απαντήσουν σωστά στις ερωτήσεις για την COVID-19 σε σχέση με τις άλλες ομάδες, ενώ εκείνοι που εμπιστεύονταν περισσότερο την τηλεόραση ήταν λιγότερο πιθανό να απαντήσουν σωστά. Οι συμμετέχοντες που επέλεξαν το Facebook ως την πιο αξιόπιστη πηγή ή μια επιπλέον πηγή ενημέρωσης ήταν επίσης λιγότερο πιθανό να απαντήσουν σωστά.

Τα ευρήματα υπογραμμίζουν τη σημασία της προέλευσης τα ενημέρωσης των ανθρώπων κατά τον σχεδιασμό παρεμβάσεων για τη δημόσια υγεία. Οδηγίες όπως το «μείνετε σπίτι», «πλένετε τα χέρια σας», «φοράτε μάσκα» και «διατηρείτε την κοινωνική απόσταση» είναι αποτελεσματικές μόνο όταν γίνονται κατανοητές.

«Η αποτελεσματική επικοινωνία είναι κρίσιμο στοιχείο της επιτυχημένης διαχείρισης της απόκρισης στην πανδημία, καθώς για να περιοριστεί η εξάπλωση του ιού θα πρέπει ο κόσμος να συμμορφωθεί με τις συστάσεις για τη δημόσια υγεία. Το πρώτο βήμα της συμμόρφωσης είναι η κατανόηση αυτών των συστάσεων, επομένως είναι ζωτικής σημασία οι υπεύθυνοι της υγείας να σκέφτονται τα πηγές ενημέρωσης του κοινού και να παρακολουθούν αυτά τα μέσα για να διορθώσουν τυχόν παραπληροφόρηση», καταλήγει ο Δρ. Lennon.

Σχετικά Άρθρα