Δεν ευθύνονται κέντρα του εγκεφάλου για τα μαθησιακά προβλήματα
06 Μαρτίου 2020, 09:05
Επί πολλά χρόνια αναφερόμαστε σε "κέντρα του εγκεφάλου" στα οποία εδράζουν προβλήματα μαθησιακά ή ευφυίας και συμπεριφοράς. Μία ανατρεπτική μελέτη από επιστήμονες στο πανεπιστήμιο του Κέϊμπριτζ έρχεται να μας αλλάξει τώρα το δεδομένα υποστηρίζοντας ότι τα προβλήματα δεν προκαλούνται από δυσλειτουργία κάποια περιοχής αλλά στην κακή συνεργασία- επικοινωνία μεταξύ των διαφόρων κέντρων του εγκεφάλου!
Παγκοσμίως υπολογίζεται ότι ένα ποσοστό που κυμαίνεται από 14% ως 30% των παιδιών και των εφήβων έχει κάποιο μαθησιακό πρόβλημα ή κάποια δυσλειτουργία στο φάσμα του αυτισμού. Η κατάσταση αυτή κάνει την εμφάνισή της άλλοτε ως δυσκολία στην αποστήθιση, άλλοτε ως δυσλεξία, άλλοτε ως δυσαριθμία, κι άλλοτε ως δυσκολία του παιδιού να αναλύει και να συσχετίζει μεταξύ τους γνώσεις ή αδυναμία συγκέντρωσης και συνεργασίας.
Παλαιότερα η διάγνωση ήταν "δεν παίρνει τα γράμματα" ή "τεμπελιάζει" ή "είναι προβληματικό" και το παιδί δεν λάμβανε καμία απολύτως βοήθεια. Σήμερα γνωρίζουμε ότι -αν γονείς και δάσκαλοι- εντοπίσουν νωρίς την δυσκολία του παιδιού, υπάρχουν πολλά να γίνουν για να το βοηθήσουν.
Για να διεξάγουν την έρευνά τους η οποία δημοσιεύτηκε στο τελευταίο τεύχος του Current Biology, οι ερευνητές με επικεφαλής τον Δρ Duncan Astle, πειραματίστηκαν με μια ομάδα 479 παιδιών εκ των οποίων τα 337 είχαν μαθησιακά προβλήματα και τα 142 δεν παρουσίαζαν κάποια διαταραχή.
Με διάφορες απεικονιστικές και εξαιρετικά περίπλοκες νευρολογικές εξετάσεις κατάφεραν να εντοπίσουν ότι η "διαφορετικότητα" στα παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες δεν ήταν το αποτέλεσμα δυσλειτουργίας κάποιου συγκεκριμένου κέντρου του εγκεφάλου. Αντίθετα, διαπίστωσαν ότι η συνδεσιμότητα και η επικοινωνία μεταξύ των διαφόρων κέντρων του εγκεφάλου φαίνεται να "πάσχει" στα παιδιά με προβλήματα.
Οι ανακαλύψεις τους ίσως τώρα εξηγούν γιατί κάποια υπάρχοντα φάρμακα δεν φαίνεται να διορθώνουν το πρόβλημα της υπερκινητικότητας- ελλειμματικής προσοχής (ΔΕΠΥ) αλλά και άλλα προβλήματα στο φάσμα του αυτισμού. Κι άνοιξε έτσι ο δρόμος για την αναζήτηση νέων θεραπευτικών προσεγγίσεων σε μια μεγάλη λίστα από διαταραχές στα παιδιά που θα ετοιμαστούν βέβαια όχι άμεσα αλλά σε μερικά χρόνια.
Μαρία Τσιλιμιγκάκη