Αποφυγή του άγχους σε μαθητές και τους γονείς τους
23 Μαΐου 2024, 18:00
Υπάρχουν πολλά που οι ενήλικες μπορούμε να κάνουμε και άλλα τόσα που δεν πρέπει να κάνουμε αν θέλουμε τα παιδιά να φτάσουν στις εξετάσεις για τα πανεπιστήμια με την ψυχική τους κατάσταση καλή και την ενέργειά τους σε υψηλά επίπεδα.
Ακολουθούν οι βασικές οδηγίες από την ψυχολόγο ψυχοθεραπεύτρια Αρετή Βεργούλη:
-Αποφύγετε τη δημιουργία προβλημάτων και εντάσεων ή την επιβάρυνση του υποψηφίου με προβλήματα που αφορούν την καθημερινή ρουτίνα. Οι δυσκολίες σε διάφορους τομείς της ζωής των γονιών (επαγγελματικό, κοινωνικό κλπ) , αυτή τη περίοδο καλό είναι να κρατηθούν σε απόσταση, καθώς η περίοδος των εξετάσεων δεν είναι κατάλληλη για επιβάρυνση του παιδιού με αυτά τα θέματα.
-Μην διοργανώνουν γιορτές και πολυπρόσωπες μαζώξεις στο σπίτι. Η συγκέντρωση του παιδιού είναι πολύ σημαντικός παράγοντας αυτή την περίοδο και δεν είναι χρήσιμο να υπάρχουν περισπάσεις.
-Να προσπαθήσουν να προσφέρουν στα παιδιά, συχνά και ελαφριά γεύματα, διαλείμματα και τακτικά ωράρια ύπνου. Τα διαλείμματα θα πρέπει να γίνονται με βάση αυτό που ευχαριστεί τον μαθητή και όχι όπως το θεωρεί ο γονιός. Το διάλλειμα δεν είναι «περιττό», είναι απαραίτητο για να μπορέσει να αποσυμπιεστεί το σώμα, ο εγκέφαλος και συμβάλει πολύ στη μείωση του άγχους, αρκεί να είναι ένα πραγματικό «στοπ» από το διάβασμα,· μπορεί π.χ. να είναι τακτική σωματική άσκηση ή βόλτα με έναν συνομήλικο.
-Αφήστε λίγο το παιδί σας να φάει ένα παραπάνω γλυκό ή παγωτό, χωρίς φυσικά υπερβολές και χωρίς αυτό να γίνει ορατό από το ίδιο ως ανυπαρξία μέτρου. Ας «κακομάθουμε» το παιδί μας προσφέροντας του το αγαπημένο του φαγητό ή μια λιχουδιά που του αρέσει ή στύβοντας ένα φρέσκο χυμό που προτιμά.
- Ο γονιός πρέπει να είναι σε επαφή με τα συναισθήματά του και να μην τα προβάλλει πάνω στον έφηβο, να υπάρχει ένα «φρένο» στη συμπεριφορά του, ώστε να μην προσθέτει στον έφηβο και το δικό του άγχος. Ο ρόλος των γονέων δεν χάνεται, απλώς αλλάζει. Παύει όμως να είναι πρωταγωνιστικός.
- Η επαφή με τον υποψήφιο πρέπει να είναι υποστηρικτική, με κυριότερο παράγοντα την πίστη προς τον υποψήφιο. Να έχετε και να δείχνετε πίστη στο έφηβο και να του υπενθυμίζετε τις ικανότητες και τα κατορθώματα του.
- Σημαντικό είναι και η διαθεσιμότητα του γονέα, ο οποίος είναι χρήσιμο να υποστηρίζει ψυχολογικά τον έφηβο ως άτομο «ολιστικά», ως μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα και όχι μόνο με επίκεντρο την επίδοσή του. Οι συζητήσεις στο οικογενειακό τραπέζι, καλό είναι να μην επικεντρώνονται στο διάβασμα αλλά και σε άλλους τομείς που ενδιαφέρουν το παιδί.
Οι υποψήφιοι μπορούν από την πλευρά τους να ακολουθήσουν τις εξής οδηγίες:
- Όταν μελετούν οι υποψήφιοι, καλό είναι να μην έχουν κοντά τους κινητό, γιατί μπορεί να τους αποσπά την προσοχή. Θα είναι βοηθητικό να φτιάξουν ένα πρόγραμμα όσων έχουν διαβάσει με κωδικοποίηση και σύνδεση της ύλης με διάφορες τεχνικές, ώστε να μπορέσουν να ανακαλέσουν τις πληροφορίες όταν τους ζητηθεί. Μπορούν να συγκεντρώσουν τις βασικές έννοιες, να δημιουργήσουν δικές τους ερωτήσεις που καλύπτουν την ύλη και να κάνουν ομαδοποίηση της ύλης.
- Να διατηρούν μια ρουτίνα με καλή διατροφή και ύπνο και να κάνουν όσα διαλλείματα χρειάζονται.
- Να εστιάσουν σε θετικές σκέψεις.
- Να θέτουν ρεαλιστικούς στόχους.
Να έχουν αφιερώσει λίγη ώρα για να βρούν «μια φράση» , «μια εικόνα» που όταν την φέρνουν στο νου τους ανακουφίζονται και ηρεμούν. Σε περίπτωση που αισθάνονται άγχος να μπορούν να δραπετεύσουν σε αυτό το «νησί» για λίγα λεπτά προκειμένου να ηρεμήσουν.
Κατά τη διάρκεια των εξετάσεων, καλύτερα να ξεκινήσουν από τις ερωτήσεις που γνωρίζουν καλύτερα και να αφήσουν τα θέματα που τους δυσκολεύουν για αργότερα.
Αν αισθανθούν άγχος, να χρησιμοποιήσουν τη μέθοδο του «νησιού» καθώς επίσης και να πάρουν μερικές βαθιές ανάσες.
Να μη βιαστούν να αποχωρήσουν από την αίθουσα αν δεν γνωρίζουν κάποιο θέμα αλλά να προσπαθήσουν να ανακαλέσουν με ηρεμία την ύλη και τα σχετικά θέματα. Να το παλέψουν. Σε περίπτωση ακραίου άγχους κατά τη διάρκεια της εξέτασης, να πάρουν ανάσες.