Ζητούν εκσυγχρονισμό νομοθεσίας για χαρισματικά παιδιά
24 Φεβρουαρίου 2023, 06:00
Εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας ώστε να περιλαμβάνει μία πολιτική για τα χαρισματικά παιδιά και αποτελεσματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, προτείνει η ειδική επιστήμονας διδασκαλίας στο Πανεπιστήμιο Κύπρου και καθηγήτρια μέσης εκπαίδευσης, Δρ Νίκη Μελανίδου.
Στη διάλεξη με θέμα τα χαρισματικά παιδιά που πραγματοποιήθηκε στο Ζηνώνειο Ελεύθερο Πανεπιστήμιο στη Λάρνακα, στις 21 Φεβρουαρίου 2023, η Δρ Νίκη Μελανίδου έθεσε κάποιους προβληματισμούς όσον αφορά στη «θέση» της χαρισματικότητας στο εκπαιδευτικό σύστημα όχι μόνο της Κύπρου, αλλά ανά το παγκόσμιο.
Κατά τη διάλεξη, η Δρ Μελανίδου πρότεινε τον εκσυγχρονισμό της νομοθεσίας ώστε να περιλαμβάνει μια πολιτική για τα χαρισματικά παιδιά, ζητώντας παράλληλα τη στήριξη και αποτελεσματική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών τύπου καθοδήγησης/coaching για εφαρμογή διαφοροποίησης, καθώς όπως τόνισε, οι δείκτες επιτυχίας και επάρκειας πρέπει να υποβοηθούν τη διαφοροποιημένη διδασκαλία και μάθηση.
Σημείωσε ακόμη ότι φαίνεται να μη γίνεται έγκυρη ή και καθόλου ενημέρωση των εκπαιδευτικών και των γονιών για τη διεξαγωγή των εξετάσεων που αφορούν στα χαρισματικά παιδιά και διεξάγονται υπό την αιγίδα του Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (CTY Greece, για μαθητές Β’ Δημοτικού – Γ’ Γυμνασίου).
Όπως σημειώνει, «δεν ζητούμε ειδική μεταχείριση των χαρισματικών παιδιών, αλλά απαιτούμε εκείνα που δικαιούνται στο πλαίσιο της μαθητοκεντρικής εκπαίδευσης, ώστε να αναπτυχθούν, να διακριθούν και να βελτιώσουν την ανθρωπότητα με τις ικανότητές τους».
Εισηγήσεις για διαφοροποιημένη διδασκαλία
Η Δρ Μελανίδου, θεωρεί πολύ σημαντικό τα αναλυτικά προγράμματα να αναδομηθούν με σημαντική μείωση της ύλης για εμβάθυνση στη γνώση και καλλιέργεια δεξιοτήτων.
Θεωρεί, επίσης, ότι τα χαρισματικά παιδιά πρέπει να παραμένουν στις τάξεις μεικτών ικανοτήτων, όπου θα γίνεται διαφοροποίηση με βάση τις ανάγκες όλων των παιδιών.
Εξήγησε εν συντομία τα οφέλη της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και μάθησης, υπογραμμίζοντας, μεταξύ άλλων, ότι θεωρεί αναγκαία την ευέλικτη ομαδοποίηση (με ομοιογενείς και ετερογενείς ομάδες), την ανεξάρτητη έρευνα από τους μαθητές, τη διαθεματικότητα, τις ιεραρχημένες δραστηριότητες, τα ατομικά εκπαιδευτικά σχέδια.
Σημείωσε ότι οι δραστηριότητες πρέπει να είναι κατάλληλες, με νόημα και να ανταποκρίνονται στις ανάγκες όλων των παιδιών.
Όσον αφορά στα ειδικά προγράμματα, πιστεύει ότι για τα χαρισματικά παιδιά θα μπορούσε να αξιοποιηθεί η εξ αποστάσεως εκπαίδευση για συμμετοχή σε μαθήματα ειδικού ενδιαφέροντος.
«Πρέπει να εξεταστούν τα οφέλη της πρώιμης ένταξης σε επόμενη βαθμίδα και της παράλειψης τάξεων, με την αυστηρή προϋπόθεση όλοι οι εμπλεκόμενοι να συμφωνούν (με ιδιαίτερη έμφαση στο τι επιθυμεί το παιδί και όχι οι κηδεμόνες/γονείς)», προσθέτει.
Ακόμη, θεωρεί ιδιαίτερα χρήσιμο το πρόγραμμα καθοδήγησης (mentoring) που θα δίνει την ευκαιρία στα χαρισματικά παιδιά να συνεργάζονται με παιδιά μεγαλύτερης ηλικίας, την προσφορά απογευματινών και θερινών προγραμμάτων, ομίλων και δραστηριοτήτων (μεικτών ικανοτήτων αλλά και εξειδικευμένων αποκλειστικά για χαρισματικά παιδιά).
Η Δρ Μελανίδου τόνισε ότι όλοι οι μαθητές πρέπει να εργάζονται σε επίπεδο πιο υψηλό από αυτό στο οποίο βρίσκονται με σκοπό την ανάπτυξή τους και πρότεινε τη σύσταση ειδικών επιτροπών με σκοπό τη διάγνωση, τη στήριξη (ακαδημαϊκή, συναισθηματική και κοινωνική) και την επαναξιολόγηση των χαρισματικών παιδιών.
Τέλος, κρίνει αναγκαίες τις επιμορφώσεις καθηγητών με πρακτική εφαρμογή (δειγματικές διδασκαλίες – μοντελοποίηση) και τον έλεγχο εφαρμογής διαφοροποιημένης διδασκαλίας και μάθησης με πιο συχνές αξιολογήσεις (ανεπίσημες και επίσημες), ενώ υπογράμμισε ότι είναι άδικο να κατηγορούμε τους εκπαιδευτικούς για αδυναμία στήριξης των χαρισματικών παιδιών εφόσον δεν έχουν τύχει κατάλληλης καθοδήγησης και στήριξης.
Της Ουρανίας Στυλιανού
Tags: Σχολείο, Σχολείο και παιδί