Καμία πρόοδος στο νομοθετικό πλαίσιο ειδικής εκπαίδευσης
09 Μαρτίου 2022, 15:18
Το θέμα του εκσυγχρονισμού του νομοθετικού πλαισίου για την ειδική εκπαίδευση συζήτησε σήμερα η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας, με βουλευτές μέλη της να διατυπώνουν σε δηλώσεις τους μετά τη συνεδρία, επικρίσεις για έλλειψη προόδου.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής Παιδείας και βουλευτής του ΔΗΚΟ, Παύλος Μυλωνάς, σημείωσε ότι το θέμα της ειδικής εκπαίδευσης δεν είναι απλώς εκπαιδευτικό, αλλά αποδεικνύει το επίπεδο του πολιτισμού μας, αποδεικνύει την ευαισθησία, τη δράση μας και τα αντανακλαστικά μας ως Βουλή, ως κοινωνία και ως εκπαιδευτικοί. Όπως είπε, «η βαθμολογία μας είναι κάτω από το μηδέν» για το θέμα και δεν έχουν νόημα τα ευχολόγια. Τέλος, απολογήθηκε στα παιδιά και στους γονείς για το επίπεδο της ειδικής εκπαίδευσης.
«Όλοι είμαστε ευαίσθητοι για τα ζητήματα της ειδικής εκπαίδευσης», σημείωσε από την πλευρά του ο βουλευτής του ΔΗΣΥ Γιώργος Κάρουλλας. Τόνισε ότι το Υπουργείο Παιδείας έχει αυξήσει τους πόρους για το θέμα, αναφέροντας ενδεικτικά ότι τα εγκεκριμένα για ειδική εκπαίδευση παιδιά αυξήθηκαν από 3.800 το 2013, σε 7.500 το 2022. Αντίστοιχα, οι εκπαιδευτικοί, από 560 το 2013 αυξήθηκαν σε 1.021 το 2022 και οι σχολικοί συνοδοί αυξήθηκαν από 461 το 2013 σε 813 το 2022 για τη Δημοτική εκπαίδευση, ενώ ανέρχονται σε 1.120 συμπεριλαμβανομένης και της Μέσης.
Σημείωσε ότι πρέπει να ενταθεί η συζήτηση για το αναμενόμενο νομοσχέδιο για την ειδική εκπαίδευση και η Επιτροπή Παιδείας να αναλάβει τον ρόλο της για να έρθει ενώπιον της το νομοσχέδιο το συντομότερο δυνατόν.
Από την άλλη, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης, ανέφερε ότι δυστυχώς δεν υπάρχει οποιαδήποτε πρόοδος σε σχέση με την εκπαίδευση παιδιών με αναπηρία και σοβαρές μαθησιακές δυσκολίες, παρά τις προσπάθειες από την αρχή του χρόνου. Για αρκετά χρόνια, ανέφερε άκουγαν από τον Υπουργό Παιδείας ότι όλα τα ζητήματα θα ρυθμιστούν από μια νομοθεσία που υποτίθεται ετοιμαζόταν για την Ενιαία Συμπεριληπτική Εκπαίδευση. Μετά από 10 χρόνια, ανέφερε, αναμένεται ακόμα η νομοθεσία που υποτίθεται θα εκσυγχρονίσει τη νομοθεσία του 1999, όταν έχουν υπάρξει, όπως είπε, τεράστια βήματα προόδου, επιστημονικά και άλλα σε σχέση με την εκπαίδευση των παιδιών αυτών.
Το συμπέρασμα, συμπλήρωσε, είναι ότι ούτε η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ούτε αυτή η Κυβέρνηση έχει οποιαδήποτε διάθεση να ασχοληθεί σοβαρά, συνολικά και να επιλύσει ζητήματα με αποτέλεσμα και στην Επιτροπή Παιδείας να νιώθουμε ότι είμαστε στο ίδιο έργο θεατές, γίνονται συζητήσεις και ασκείται πίεση από πλευράς Βουλής χωρίς να γίνεται οποιοδήποτε βήμα προόδου.
Απηύθυνε έκκληση στον Υπουργό Παιδείας και στην Κυβέρνηση να συζητήσουν αυτό το ευαίσθητο θέμα και με τις πολιτικές δυνάμεις του τόπου και με τους εμπλεκόμενους φορείς για να δοθούν λύσεις στα πολλά και σοβαρά προβλήματα που ταλανίζουν την εκπαίδευση αυτών των παιδιών.
Ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ Αλέκος Τρυφωνίδης είπε ότι είναι τραγικό και επιβάλλεται «όλοι μας, πολιτεία και Κυβέρνηση, να απολογηθούμε τόσο στους γονείς όσο και στα παιδιά της ειδικής εκπαίδευση γιατί ακόμα είμαστε πολύ πίσω στην προώθηση του νομοσχεδίου της μεταρρύθμισης για μετάβαση από την ειδική στην ενιαία εκπαίδευση».
Πρόσθεσε ότι είναι καθαρή η πολιτική διαφωνία που υπάρχει και κάλεσαν τον Υπουργό να είναι παρών στη συζήτηση, αφού αντί στο νομοσχέδιο να εφαρμοστούν οι συμβάσεις των Ηνωμένων Εθνών που αφορούν τα δικαιώματα των παιδιών και τα δικαιώματα των παιδιών με αναπηρία, το νομοσχέδιο που εκπονείται απέχει κατά πολύ από την ταυτόσημη εφαρμογή των δύο αυτών συμβάσεων, που η Κύπρος είναι υποχρεωμένη να εφαρμόσει, όπως δήλωσε και η Επίτροπος για τα δικαιώματα του Παιδιού.
Εξέφρασε έντονες διαφωνίες με τους χειρισμούς του Υπουργείου και είπε ότι επιβάλλεται το νομοσχέδιο να έρθει στην Επιτροπή σε ένα μήνα, ώστε να δοθεί προοπτική και ελπίδα σε αυτά τα παιδιά.