Επιδιώκουν προστασία καταναλωτών από ψευδοοικολογικά προϊόντα
13 Μαρτίου 2024, 12:42
Την καλύτερη προστασία των καταναλωτών από ψευδοοικολογικά προϊόντα, επιδιώκει το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μέσω της απόφασης για υποχρέωση των εταιρειών να υποβάλλουν αποδεικτικά στοιχεία σχετικά με περιβαλλοντικούς χαρακτηρισμούς των προϊόντων τους.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ανακοίνωση του Κοινοβουλίου, οι εταιρείες θα πρέπει να υποβάλλουν προς επαλήθευση «πράσινους» ισχυρισμούς για τα προϊόντα τους, όπως «βιοαποδομήσιμα» ή «λιγότερο ρυπογόνα», προτού επιτραπεί η χρήση τους.
Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, βασικός στόχος της νέας οδηγίας είναι η προστασία των καταναλωτών από παραπλανητικές, αβάσιμες και διφορούμενες διαφημίσεις.
Επιθυμία του Κοινοβουλίου είναι οι ισχυρισμοί και τα αποδεικτικά που κατατίθενται να ελέγχονται εντός 30 ημέρων, ωστόσο ο χρόνος αυτός θα μπορούσε να μειωθεί για τις απλούστερες ετικέτες.
Από τους νέους κανόνες εξαιρούνται οι μικρές επιχειρήσεις, ενώ οι μικρομεσαίες θα έχουν επιπλέον χρόνο για να συμμορφωθούν με τους νέους κανονισμούς σε σχέση με τις μεγάλες επιχειρήσεις.
Ασαφείς πέραν του 50% των ισχυρισμών
Όπως επεσήμανε ο εισηγητής της Επιτροπής Εσωτερικής Αγοράς Andrus Ansip, οι μελέτες δείχνουν ότι πάνω από το 50% των περιβαλλοντικών ισχυρισμών είναι ασαφείς, παραπλανητικοί ή αβάσιμοι.
«Δεν μπορούμε να μιλάμε για ίσους όρους ανταγωνισμού για τους επιχειρηματίες εάν ορισμένοι έμποροι εξαπατούν. Πιστεύω ότι το σχέδιο οδηγίας που εγκρίθηκε σήμερα είναι ισορροπημένο, καθώς θα ξεκαθαρίσει το τοπίο για τους καταναλωτές μας και θα είναι λιγότερο επαχθής για τους εμπόρους σε σχέση με την επαλήθευση βάσει αίτησης», υπογράμμισε.
Ποινές σε όσους παραβιάζουν κανόνες
Σύμφωνα με το Ευρωκοινοβούλιο, όσοι παραβιάζουν τους κανόνες ενδέχεται να αντιμετωπίσουν ποινές όπως για παράδειγμα να αποκλειστούν προσωρινά από τη σύναψη δημόσιων συμβάσεων, να χάσουν τα σχετικά έσοδά τους ή να τους επιβληθούν πρόστιμα ύψους τουλάχιστον 4% επί του συνολικού ετήσιου κύκλου εργασιών τους.
«Ήρθε η ώρα να βάλουμε τέλος στην προβολή ψευδοοικολογικής ταυτότητας. Η θέση μας θα βάλει τέλος στον πολλαπλασιασμό των παραπλανητικών ‘πράσινων’ ισχυρισμών που έχουν εξαπατήσει τους καταναλωτές εδώ και πάρα πολύ καιρό. Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές επιθυμούν να κάνουν βιώσιμες επιλογές. Όλοι όσοι προσφέρουν προϊόντα ή υπηρεσίες πρέπει να εγγυώνται ότι οι ισχυρισμοί τους είναι επιστημονικά επαληθευμένοι», ανέφερε ο εισηγητής της Επιτροπής Περιβάλλοντος Cyrus Engerer.
Μ.Μ.
Tags: οικολογία