«Όχι» στην απαγόρευση, «ναι» στη σωστή χρήση των οθονών
02 Νοεμβρίου 2024, 09:00
Πολλοί είναι οι γονείς που προσπαθούν να μειώσουν ή ακόμη και να απαγορεύσουν τη χρήση οθονών στα παιδιά τους. Σύμφωνα, όμως, με τον Δρα Jamie Lingwood, καθηγητή Ψυχολογίας στο Liverpool Hope University, και την Δρα Gemma Taylor, καθηγήτρια Ψυχολογίας στο University of Salford, αυτή είναι μια λανθασμένη τακτική. Όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν οι ειδικοί σε άρθρο τους στο The Conversation, το κλειδί για τους γονείς είναι να κατανοήσουν πώς να αξιοποιήσουν παραγωγικά αυτή την τεχνολογία προς όφελος των παιδιών τους. Γνωρίζοντας, δηλαδή πώς να καθοδηγούν τις ψηφιακές αλληλεπιδράσεις των παιδιών τους, μπορούν να μετατρέψουν τον χρόνο της οθόνης σε μια πολύτιμη μαθησιακή εμπειρία.
Ένας από τους καλύτερους τρόπους ενίσχυσης της μάθησης, είναι η «συν-χρήση», ο από κοινού χρόνος δηλαδή γονέων και παιδιών μπροστά από τις οθόνες. Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει οτιδήποτε, από το να συζητούν ενεργά αυτό που παρακολουθούν, μέχρι να απολαμβάνουν απλώς παρέα μια εκπομπή. Πρόσφατη μελέτη διερεύνησε πώς αυτός ο τρόπος χρήσης των ψηφιακών μέσων, μπορεί να επηρεάσει την ικανότητα των μικρών παιδιών να μάθουν από το ψηφιακό περιεχόμενο. Τα αποτελέσματα δείχνουν ότι όταν οι ενήλικες είναι παρόντες στην αλληλεπίδραση των παιδιών με τα ψηφιακά μέσα, η κατανόηση των παιδιών ενισχύεται, βοηθώντας τα να μάθουν πιο αποτελεσματικά.
Συστήνουν λοιπόν οι ειδικοί να μην κάθεστε απλώς αμέτοχοι ενώ το παιδί σας ασχολείται με μια οθόνη. Αντιθέτως, προσπαθήστε να συμμετέχετε ενεργά. Κάντε τους ερωτήσεις σχετικά με αυτό που βλέπουν ή παίζουν και ενθαρρύνετε την κριτική σκέψη. Για παράδειγμα, μπορείτε να πείτε: «Τι νομίζεις ότι θα συμβεί στη συνέχεια;» ή «Γιατί νομίζεις ότι ο χαρακτήρας έκανε αυτή την επιλογή;». Αυτό βοηθά το παιδί να αναπτύξει δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων και να κατανοήσει βαθύτερα τις αφηγήσεις. Εξάλλου μπορείτε για παράδειγμα, να εξηγείτε τις δύσκολες λέξεις και συσχετίστε το ψηφιακό περιεχόμενο με όσα συμβαίνουν στον πραγματικό κόσμο, με αληθινές εμπειρίες, βοηθώντας έτσι το παιδί να συνδέσει αυτά που είδε κι έμαθε με καταστάσεις της ζωής του.
Χρήσιμο είναι επίσης να επιλέξτε εκπαιδευτικό περιεχόμενο, που έχει σχεδιαστεί για την ανάπτυξη συγκεκριμένων δεξιοτήτων, όπως η γλώσσα, τα μαθηματικά ή η κοινωνικο – συναισθηματική μάθηση. Οι καλές εκπαιδευτικές εφαρμογές και εκπομπές, θα πρέπει να έχουν σαφείς στόχους, να παρέχουν μαθησιακές προκλήσεις στα παιδιά και να προσφέρουν άμεση ανατροφοδότηση, με στόχο την ενίσχυση της μάθησης. Αναζητήστε διαδραστικό περιεχόμενο, που ενθαρρύνει την επίλυση προβλημάτων, καθώς αυτό το περιεχόμενο είναι το πιο ωφέλιμο για τα παιδιά.
Καθώς τα παιδιά ωριμάζουν, μπορεί να μην χρειάζονται τόσο πολύ πρακτική υποστήριξη κατά τη χρήση των ψηφιακών μέσων. Ωστόσο, ο κοινός χρόνος οθόνης παραμένει σημαντικός. Αν έχετε μεγαλύτερα παιδιά, επικεντρωθείτε στην προώθηση της κριτικής σκέψης σχετικά με το περιεχόμενο που καταναλώνουν. Ενθαρρύνετέ τα, για παράδειγμα, να εμβαθύνουν σε ένα θέμα που βρήκαν ενδιαφέρον.