H εξάσκηση σχηματίζει νέα «μονοπάτια» μνήμης
19 Μαΐου 2024, 08:00
Nέα μελέτη με επικεφαλής το UCLA Health, έδειξε ότι η επαναλαμβανόμενη πρακτική όχι μόνο βοηθά στη βελτίωση των δεξιοτήτων, αλλά οδηγεί και σε ριζικές αλλαγές στα μονοπάτια μνήμης του εγκεφάλου. Στόχος της έρευνας, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature και με επικεφαλής το Πανεπιστήμιο Rockefeller, ήταν να αποκαλύψει πώς η ικανότητα του εγκεφάλου να διατηρεί και να επεξεργάζεται πληροφορίες, γνωστή ως εργαζόμενη μνήμη, βελτιώνεται μέσω της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Για να το ελέγξουν αυτό, οι ερευνητές ανέθεσαν σε ποντίκια να εντοπίσουν και να ανακαλέσουν μια σειρά από οσμές κατά τη διάρκεια δύο εβδομάδων. Στη συνέχεια, σύμφωνα με το Science Daily, οι ερευνητές παρακολούθησαν τη νευρική δραστηριότητα στα ζώα καθώς αυτά διεκπεραίωναν την εργασία χρησιμοποιώντας ένα νέο, προσαρμοσμένο μικροσκόπιο που μπορεί να απεικονίσει την κυτταρική δραστηριότητα σε έως και 73.000 νευρώνες ταυτόχρονα σε όλο τον φλοιό.
Η μελέτη αποκάλυψε έναν μετασχηματισμό στα κυκλώματα της μνήμης εργασίας που βρίσκονται στον δευτερεύοντα κινητικό φλοιό καθώς τα ποντίκια επαναλάμβαναν την εργασία με την πάροδο του χρόνου. Καθώς τα ποντίκια μάθαιναν για πρώτη φορά την εργασία, οι αναπαραστάσεις της μνήμης ήταν ασταθείς. Ωστόσο, μετά από επανειλημμένη εξάσκηση της εργασίας, τα μοτίβα της μνήμης άρχισαν να σταθεροποιούνται, όπως δήλωσε ο αντίστοιχος συγγραφέας και νευρολόγος του UCLA Health, Δρ Peyman Golshani.
«Αν φανταστεί κανείς ότι κάθε νευρώνας στον εγκέφαλο ακούγεται σαν μία διαφορετική νότα, η μελωδία που παράγει ο εγκέφαλος όταν εκτελεί την εργασία άλλαζε μέρα με τη μέρα, αλλά στη συνέχεια γινόταν όλο και πιο εκλεπτυσμένη και πανομοιότυπη καθώς τα ζώα συνέχιζαν να εξασκούν την εργασία», είπε ο Golshani.
Αυτές οι αλλαγές δίνουν πληροφορίες για το γιατί η απόδοση γίνεται πιο ακριβής και αυτόματη μετά από επαναλαμβανόμενη πρακτική.
«Αυτή η επίγνωση όχι μόνο προάγει την κατανόησή μας για τη μάθηση και τη μνήμη, αλλά έχει επίσης συνέπειες για την αντιμετώπιση των διαταραχών που σχετίζονται με τη μνήμη», είπε ο Golshani.
Η εργασία πραγματοποιήθηκε από τον Δρ Arash Bellafard, επιστήμονα του έργου στο UCLA σε συνεργασία με την ομάδα του Δρ. Alipasha Vaziri στο Πανεπιστήμιο Rockefeller.
Tags: διαδικασία εκμάθησης, μάθηση, μνήμη