ΚΥΣΟΑ: «Εχθρότητα» και «μισαναπηρικές στάσεις» ΥΠΑΝ
30 Νοεμβρίου 2022, 17:32
Το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού τοποθετείται με «ιδιαίτερη εχθρότητα, αμείλικτη αντίσταση, μισαλλόδοξες και μισαναπηρικές στάσεις» έναντι των παιδιών με αναπηρίες, αναφέρει σε ανακοίνωσή της η Κυπριακή Συνομοσπονδία Οργανώσεων Αναπήρων (ΚΥΣΟΑ).
«Η προσβολή της αξιοπρέπειας και ο αποκλεισμός τους σε όλα τα επίπεδα που προκλητικά αρνείται να αναγνωρίσει και να κατονομάσει ως τέτοια, δείχνει να μην είναι απλώς το αποτέλεσμα, αλλά και ο σκοπός των αποφάσεων του Υπουργείου. Απροκάλυπτα γονείς και παιδαγωγοί πιέζονται με κάθε μέσο να συναινέσουν στο διαχωρισμό, τον αποκλεισμό και τις εκπτώσεις δικαιωμάτων. Να συναινέσουν να βγάλουν τα παιδιά από τη γενική τάξη, να δεχθούν την υπεροπτική και πλήρως ατεκμηρίωτη θέση ότι τα παιδιά τους αξίζουν λιγότερα, ότι δεν μπορούν να έχουν μέλλον ενσωμάτωσης και ότι το να απομακρυνθούν από τα παιδιά της ηλικίας τους είναι για το καλό τους», σημειώνει η ΚΥΣΟΑ.
«Οι καθ’ όλα μη δημοκρατικές αυτές πολιτικές», προστίθεται στην ανακοίνωση, «αναφέρονται στη με ιδιαίτερη σκληρότητα αντιμετώπιση ανυποψίαστων και αθώων παιδιών με αναπηρίες, που φοιτούν ή επιθυμούν να φοιτήσουν στη γενική τάξη μέσα στην κοινότητα και στην απαξίωση της ΚΥΣΟΑ και των οργανώσεων των γονέων που διαφωνούν με τις λανθασμένες αυτές πολιτικές και πρακτικές».
«Δεδομένης της δημόσια εκπεφρασμένης πολιτικής της κυβέρνησης για υλοποίηση διαδικασιών αξιολόγησης από την πρώτη κιόλας τάξη του δημοτικού με σκοπό το «τσουβάλιασμα» των παιδιών αυτών στα ειδικά σχολεία και ειδικές μονάδες, ωσάν να πρόκειται για παιδιά που γεννήθηκαν χωρίς δικαιώματα, απαγορεύεται σε αυτά και στους γονείς τους αυστηρά να αποφασίσουν για τον καθορισμό του μέλλοντος τους», προστίθεται.
Όσον αφορά την πρόσφατη περίπτωση της 8χρονης μαθήτριας που επιθυμεί να φοιτά και να εκπαιδεύεται στην τάξη της με όλη την αναγκαία υποστήριξη, φαίνεται, αναφέρει η ΚΥΣΟΑ, «να μην πρόκειται για πρόσφατη, μεμονωμένη απόφαση διαχωρισμού της, αλλά υπάρχει ένα ιστορικό παραβιάσεων σε βάρος της, το οποίο να έγινε ανεκτό με την απραξία και τη σιωπή».
Η μαθήτρια, σημειώνεται, «φέρει ήδη τραυματικές εμπειρίες (από συμπεριφορικές παρενοχλήσεις έως και βία), από τη σύντομη φοίτησή της σε ειδική μονάδα, όπου το Υπουργείο και οι λειτουργοί του που χειρίστηκαν την υπόθεση στο σχετικό χρόνο, άσκησαν αφόρητες πιέσεις, ακόμα και μέσω τρίτων προσώπων, περιλαμβανομένων πολιτικών και άλλων, με σκοπό τη στέρηση δικαιωμάτων: Πρόκειται για επίμονη προσπάθεια από πλευράς Υπουργείου, να επιβληθούν αντίποινα στη μητέρα μέσω της θυγατέρας της, για τις ενέργειές της να πάψουν οι παραβιάσεις στην προδημοτική τάξη».
«Καθόλου δεν μπορεί να αποκλειστεί ότι οι τότε απειλές κατά της μητέρας όταν διαμαρτυρήθηκε για τα όσα η κόρη της βίωσε στη μονάδα, υλοποιούνται σήμερα με την επίμονη απόφαση για καταναγκαστικό εγκλεισμό της 8χρονης σε μια αίθουσα με τέσσερα άλλα παιδιά, όπου δεν γίνονται μαθήματα, δεν εφαρμόζεται κανένα αναλυτικό πρόγραμμα και ο χρόνος μοιράζεται ανάμεσα στα παιδιά ενώ τον περισσότερο χρόνο, τα παιδιά αυτά απλώς «απασχολούνται» με δραστηριότητες", προστίθεται.
Η μητέρα, συνεχίζει η ΚΥΣΟΑ, «επαναλαμβάνει ότι η απόφαση «αποκλεισμού» λήφθηκε χωρίς η λεγόμενη Κεντρική Επιτροπή να έχει ενώπιον της οποιαδήποτε στοιχεία σχετικά (έκθεση αξιολόγηση) ή άλλες πληροφορίες από τους ειδικούς που γνωρίζουν τη μαθήτρια, επισφραγίζοντας την ειλημμένη και αυθαίρετη απόφαση για αποκλεισμό διαχωρισμό της μαθήτριας από τους φίλους και τα παιδιά της γειτονιάς της».
Παρόμοιες συμπεριφορές και πιέσεις, αναφέρεται, παρατηρούνται και σε δεκάδες άλλες περιπτώσεις παιδιών διαφόρων ηλικιών σε ολόκληρη την Κύπρο.
Η ΚΥΣΟΑ αναφέρεται σε δυο μαθητές που «για 12η συνεχή βδομάδα είναι εκτός τάξης και κανένας από το Υπουργείο Παιδείας δεν φαίνεται να ενδιαφέρεται πραγματικά να υποστηρίξει την οικογένεια και τα ίδια τα παιδιά για να συνεχίσουν στην εκπαίδευση».
«Παρά την αρχική εισήγηση των ειδικών να φοιτήσει στη γενική τάξη, άλλη μαθήτρια με αναπηρία κατέληξε στη μονάδα. Μετά από δυο επιτυχημένες προσφυγές στο δικαστήριο, το Υπουργείο επέμενε και κατάφερε τελικά να κερδίσει έφεση κατά των αποφάσεων αυτών για καθαρά τυπικούς λόγους. Ένας από τους βασικότερους λόγους που κρατείται στη μονάδα γυμνασίου της Λάρνακας, είναι, σύμφωνα με τη μητέρα, ότι η μαθήτρια εξυπηρετεί τους εκπαιδευτικούς στη φροντίδα των παιδιών στην ειδική μονάδα», προστίθεται.
Σε άλλη περίπτωση μητέρα παιδιού με Σύνδρομο Down, αναφέρεται, μετά τη φοίτηση του στην προδημοτική, «παραπλανήθηκε από τους αρμόδιους του Υπουργείου που τη διαβεβαίωσαν ότι δήθεν θα δινόταν στη θυγατέρα της ενισχυτική διδασκαλία και επέμεναν ότι «για το καλό του παιδιού» θα έπρεπε να εγγραφεί σε ειδική μονάδα σε μεγάλη απόσταση από το χώρο διαμονής της, με αποτέλεσμα η μονογονιός μητέρα να υποχρεωθεί να μετακομίσει. Το περιβάλλον της ειδικής μονάδας δημιούργησε στη μαθήτρια τεράστιο άγχος (έπεσαν και τα μαλλιά της), είχε ως συνέπεια σοβαρή παλινδρόμηση και ψυχοκοινωνικά προβλήματα, που δεν υπήρχαν προηγουμένως».
Άλλη μαθήτρια σε νηπιαγωγείο της Λεμεσού, συνεχίζει η ΚΥΣΟΑ, είναι «θύμα επιθετικής συμπεριφοράς από την ίδια την ειδική δασκάλα της τάξης που με διάφορους τρόπους εμποδίζει ακόμα και την υποστήριξη της. Και η μητέρα αυτή, όπως πολλοί άλλοι γονείς, είναι θύμα αντιποίνων μέσω του παιδιού της, επειδή διεκδικεί την εφαρμογή ανθρώπινων δικαιωμάτων και ισότιμης, ποιοτικής εκπαίδευσης για τη θυγατέρα της. Ωστόσο, το Υπουργείο Παιδείας καταβάλλει έντονες προσπάθειες για υποχρέωση της μαθήτριας να κλειστεί σε ειδική μονάδα».
Μια άλλη περίπτωση, προστίθεται, αφορά 8χρονο με αναπηρία, όπου «όλοι ανεξαιρέτως οι ειδικοί που τον παρακολουθούν υποστήριξαν όπως φοιτήσει στη γενική τάξη σε σχολείο της γειτονιάς του, κάτι όμως που δεν καταγράφεται στη σχετική επιστολή απόρριψης τριών γραμμών «ετσιθελισμού» που στάλθηκε στη μητέρα του».
Tags: ΑμεΑ, Άτομα με Αναπηρία