Καμπάνια κατά της διαδικτυακής βίας μεταξύ εφήβων
21 Νοεμβρίου 2022, 11:43
Με νέα βίντεο στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και δυο «σύγχρονα» εκπαιδευτικά εργαλεία αναδεικνύει το θέμα της διαδικτυακής βίας, το οποίο συνδέεται άμεσα με τα έμφυλα στερεότυπα και τις διακρίσεις στη βάση του φύλου ανακοίνωσε τη Δευτέρα σε δελτίο Τύπου το Μεσογειακό Ινστιτούτο Μελετών Κοινωνικού Φύλου (MIGS).
Το Ινστιτούτο αναφέρει ότι, στο πλαίσιο του προγράμματος «Play for your Rights» στοχεύει στην εξάλειψη της σεξιστικής ρητορικής μίσους, των έμφυλων στερεοτύπων και των διακρίσεων ανάμεσα σε έφηβες και έφηβους, μέσα από εκπαιδευτικές παρεμβάσεις που αξιοποιούν τις εφαρμογές, τα παιγνίδια αλλά και τα κοινωνικά δίκτυα στα οποία δραστηριοποιείται η πλειοψηφία των εφήβων.
Θέτοντας το ερώτημα, «Αστείο; Ή Διαδικτυακή Βία;» έχουν δημιουργηθεί τρία βίντεο στα οποία παρουσιάζονται διάφορες εκδοχές της διαδικτυακής βίας μέσα από συνομιλίες εφήβων, αναφέρεται.
«Η διαδικτυακή βία είναι ένα σοβαρό πρόβλημα που αφορά εκατοντάδες έφηβους/ες στην Κύπρο, με τις συνέπειές της να είναι καταστροφικές για την πορεία της ζωής τους», σημειώνει το Ινστιτούτο, προσθέτοντας, ότι, στην Ευρώπη, μία στις 10 γυναίκες έχει βιώσει κάποια μορφή διαδικτυακής βίας, από την ηλικία των 15 ετών και άνω. «Οι γυναίκες που υπέστηκαν διαδικτυακή βία δηλώνουν ότι είχαν απώλεια εμπιστοσύνης, άγχος ή κρίσεις πανικού, αδυναμία συγκέντρωσης και χαμηλότερη αυτοεκτίμηση», αναφέρεται.
Προστίθεται ότι η χρήση της τεχνολογίας από τη νεολαία έχει οδηγήσει σε απότομη αύξηση της ψυχολογικής βίας τόσο στο διαδίκτυο όσο και από κοντά, με κυριότερη τη ρητορική μίσους, «η οποία υποκινεί βία και διακρίσεις».
Σημειώνεται ότι στην Κύπρο, το πρόβλημα της διαδικτυακής βίας «αγγίζει τα στατιστικά των υπόλοιπων Ευρωπαϊκών χωρών» και, ότι κατά τη διάρκεια των βιωματικών εργαστηρίων που πραγματοποιήθηκαν στο πλαίσιο του προγράμματος «Play for your Rights», αναδείχθηκαν κάποια «πολύ σοβαρά θέματα», όπως το body shaming (επίκριση ατόμου ως προς την εικόνα του/της) και η κακοποίηση μέσω εικόνων (εκδικητική πορνογραφία).
Συγκεκριμένα, αναφέρεται, η ρητορική μίσους που στοχοποιεί τα κορίτσια συχνά συμπίπτει με body shaming («άσχημη, χοντρή, υπέρβαρη, αηδιαστική») ή με προσβολές που σχετίζονται με το σεξ, όπως προσβληικά σχόλια ή κακοποίηση μέσω εικόνων.
Τα αγόρια, σημειώνεται, συχνά πέφτουν θύματα στερεοτύπων του φύλου που στιγματίζουν την ομοφυλοφιλία, «(«ένας πραγματικός άντρας είναι ετεροφυλόφιλος») ή/και τα σωματικά χαρακτηριστικά που δεν θεωρούνται «αρρενωπά» (η σημασία του να έχεις μύες ή να έχεις γυμνασμένο σώμα), για παράδειγμα».
Επιπρόσθετα, τα στερεότυπα του φύλου μπορούν να συμβάλουν στην ενίσχυση και τη διάδοση της τοξικής αρρενωπότητας, η οποία είναι επιζήμια τόσο για τα αγόρια όσο και για τα κορίτσια, αναφέρει το δελτίο Τύπου.
Σύμφωνα με το Ινστιτούτο, στόχος των βίντεο, τα οποία έχουν ήδη αναρτηθεί στα κοινωνικά δίκτυα του MIGS, «είναι να προβληματίσουν τις έφηβες και τους έφηβους και να τις/τους βοηθήσουν να αντιληφθούν πως συμπεριφορές που οι ίδιοι/ες εκλαμβάνουν ως αστείο δεν είναι παρά μια μορφή διαδικτυακής βίας, που επηρεάζει αρνητικά τη ζωή ενός θύματος». Τα βίντεο απευθύνονται και στους γονείς/κηδεμόνες και τις/τους εκπαιδευτικούς «οι οποίοι/ες μπορούν να δράσουν καταλυτικά στην αντιμετώπιση του φαινομένου», αναφέρεται.
Πέραν από τα video, προστίθεται, στο πλαίσιο του ιδίου προγράμματος, το Ινστιτούτο αναφέρει ότι συνεργάστηκε με έφηβες και έφηβους για τη δημιουργία δύο «σύγχρονων» εκπαιδευτικών παιχνιδιών.
Το ένα είναι παιχνίδι με κάρτες με τίτλο, «Στρατηγικές αντιδράσεις ενάντια στην έμφυλη ρητορική μίσους», που απευθύνεται σε άτομα μεταξύ 12 - 18 ετών. «Το παιχνίδι δίνει την ευκαιρία να μπει καθεμία και καθένας στα παπούτσια των ατόμων που υποφέρουν από τη ρητορική μίσους και καλλιεργεί την ενσυναίσθηση και την αλληλοϋποστήριξη, ως βασικές δεξιότητες για την επίλυση διαφορών», προστίθεται.
Το δεύτερο είναι ένα αστικό παιγνίδι, μέσω της εφαρμογής Play4YourRights που βοηθά τις/τους εκπαιδευτικούς να οργανώσουν ένα κυνήγι κρυμμένου θησαυρού, που οδηγεί σε διάφορα μέρη της πόλης ή της περιοχής που έχει προεπιλεγεί. Στόχος, αναφέρεται, είναι η αντιμετώπιση διαφορετικών καταστάσεων ρητορικής μίσους.
Tags: βία, βιντεοπαιχνίδια, Διαδίκτυο