ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Άμεση πρόσβαση σε υπηρεσίες για ασθενείς με θαλασσαιμία και καρκίνο

05 Ιουλίου 2023, 06:00

images

Σε αλλαγές για αμεσότερη πρόσβαση ασθενών με θαλασσαιμία και καρκίνο σε υπηρεσίες υγείας προχωρεί ο ΟΑΥ στο πλαίσιο του ΓεΣΥ, για τις οποίες αναμένεται σχετική ανακοίνωση εντός της επόμενης εβδομάδας.

Η ανώτερη λειτουργός του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας (ΟΑΥ), Μόνικα Κυριάκου, σε τηλεοπτική παρέμβαση ανέφερε ότι η αλλαγή αυτή έχει ξεκινήσει από τον οργανισμό εδώ και κάποιους μήνες και ξεκίνησε με τη σήμανση συγκεκριμένων ομάδων ασθενών από τον ΟΑΥ, τους χρόνιους ασθενείς και ειδικότερα τους ασθενείς με θαλασσαιμία, καρκίνο και υπερλιπιδαιμία.

Όπως ανέφερε, «για δύο από αυτές τις κατηγορίες, ο οργανισμός προχωρά στο επόμενο βήμα, δηλαδή, πώς μπορεί να βοηθήσει ούτως ώστε η πρόσβαση των ασθενών αυτών στις υπηρεσίες που έχουν ανάγκη γίνεται με τον πιο εύκολο τρόπο».

Διευκρίνισε ότι η νέα αλλαγή θα αφορά τα άτομα με θαλασσαιμία και τους ασθενείς με καρκίνο. Οι πρώτοι θα μπορούν να έχουν απευθείας πρόσβαση στα κέντρα θαλασσαιμίας παγκύπρια και οι δεύτεροι θα μπορούν να έχουν απευθείας πρόσβαση στους γιατρούς που διαχειρίζονται την κατάσταση της υγείας τους που είναι οι ογκολόγοι, οι αιματολόγοι και για τα παιδιά οι ειδικοί παιδίατροι.

Μητρώο ασθενών για μη χρήση παραπεμπτικών

Τον Απρίλιο του 2023, ο ΟΑΥ εφάρμοσε το μητρώο ασθενών, το οποίο σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΟΑΥ Σταύρο Μιχαήλ, θα απαλλάξει τους χρόνιους ασθενείς από ταλαιπωρίες και θα απαλλάξει τους προσωπικούς ιατρούς από κάποιες επαναλαμβανόμενες διαδικασίες.

Συγκεκριμένα, οι προσωπικοί γιατροί θα έχουν τη δυνατότητα μέσω του συστήματος πληροφορικής να μπορούν να εντοπίζουν και να απομονώνουν από τον κατάλογο δραστηριοτήτων τους, τους ασθενείς με θαλασσαιμία, καρκίνο και υπερλιπιδαιμία και θα μπορούν να δουν ποιοι είναι οι ασθενείς οι οποίοι από τον κατάλογο τους εντάσσονται στις τρεις αυτές κατηγορίες.

Σε δηλώσεις του στο YgeiaWatch ο κ. Μιχαήλ ανέφερε ότι  «το μέτρο αυτό έχει να κάνει με τους χρόνιους ασθενείς, να κατηγοριοποιήσουμε τους ασθενείς και ίσως κάποιοι να μην χρειάζονται παραπεμπτικά για να πάνε στους γιατρούς τους, όπως οι καρκινοπαθείς».

Πρόσθεσε ότι «εάν υπάρχει μέσα στο σύστημα ότι ένας ασθενής ανήκει σε μία τις κατηγορίες που έχουν τεθεί , τότε ο ειδικός γιατρός μπορεί να δέχεται τον ασθενή χωρίς παραπεμπτικό αλλά με ραντεβού».

Τι ίσχυε μέχρι σήμερα  

Η κ. Κυριάκου, εξήγησε ότι μέχρι σήμερα για τους χρόνιους ασθενείς, το πρώτο παραπεμπτικό το έβγαζε ο προσωπικός τους ιατρός (ΠΙ) και ακολούθως οι ειδικοί γιατροί προχωρούσαν σε αίτημα μακροχρόνιου παραπεμπτικού προς τον ΠΙ.

Ανέφερε ότι αυτή η διαδικασία γινόταν μέσω του συστήματος πληροφορικής και δεν ήταν κάτι που ο ίδιος ο ασθενής έπρεπε να διασφαλίσει. Πρόσθεσε ότι το μακροχρόνιο παραπεμπτικό εξασφάλιζε μέχρι 12 επισκέψεις σε διάστημα ενός έτους.

«Υπήρχε μία πρόσθετη γραφειοκρατία σε αυτή τη διαδικασία και είναι κάτι το οποίο είχαμε εντοπίσει για να δώσουμε καλύτερη πρόσβαση σε αυτούς τους ασθενείς. Υπήρχαν περιπτώσεις που ασθενείς έχοντας την εντύπωση ότι διέθεταν αυτό το μακροχρόνιο παραπεμπτικό απευθύνονταν σε αυτά τα κέντρα και συνέβησαν κάποιες καθυστερήσεις μέχρι αυτή η διαδικασία να ολοκληρωθεί», είπε.

«Θα πρέπει να είναι και για άλλες χρόνιες ασθένειες αλλά και για άλλες παροχές που διαθέτει το σύστημα. Όχι μόνο για την απευθείας πρόσβαση», σημείωσε.

Διευκρινίσεις για χρέωση τηλεφωνικών επισκέψεων  

Η κ. Κυριάκου ανέφερε ότι οι δικαιούχοι λάμβαναν ενημέρωση για χρέωση αναφορικά με τις τηλεφωνικές επισκέψεις τις οποίες υπέβαλαν οι προσωπικοί ιατροί.

«Δημιουργήθηκε αυτό το ζήτημα σε κάποιες τηλεφωνικές παρεμβάσεις να καταγράφονται σαν επίσκεψη, οι ασθενείς να μην το αντιλαμβάνονται αυτό και να δημιουργείται ένα τεράστιο ζήτημα και στη μεταξύ τους επικοινωνία», είπε.

Αυτό επιχειρεί να το αναλύσει ο ΟΑΥ και να βρει λύσεις με τις οποίες ο ΠΙ θα έχει τη δυνατότητα να διαφοροποιήσει κατά πόσο η παρέμβαση πραγματοποιήθηκε σε μία δια ζώσης επίσκεψη παρά σε μία τηλεφωνική παρέμβαση.

Η κ. Κυριάκου υπενθύμισε ότι οι επισκέψεις στον ΠΙ δεν αποζημιώνονται με την επίσκεψη. «Άρα είναι διαφορετικός ο τρόπος αποζημίωσης του ΠΙ. Ως εκ τούτου, η έννοια της χρέωσης ανά επίσκεψη δεν υφίσταται», σημειώνει.

Ανέφερε ακόμη ότι «ο ΠΙ μπορεί να υποβάλει επίσκεψη μετά από μία τηλεφωνική παρέμβαση η οποία όμως έχει να κάνει με μία ουσιαστική παρέμβαση», προσθέτοντας ότι «μόνο και μόνο η έκδοση ενός παραπεμπτικού χωρίς να έχει προηγηθεί στο πλαίσιο της τηλεφωνικής παρέμβασης και μία άλλη αξιολόγηση δεν θα πρέπει να υποβάλει χρέωση».

Από την άλλη, «υπάρχει δυνατότητα τηλεφωνικής παρέμβασης και από τον ΠΙ και από τον ειδικό ιατρό, την οποία έχουν δικαίωμα να υποβάλουν και έχει συγκεκριμένες συνθήκες».

Ωστόσο, «οι δικαιούχοι προβληματίζονται κατά πόσο οι συνθήκες αυτές είναι σωστές για την περίπτωση τους και είναι καλό να απευθύνονται στον ΟΑΥ ούτως ώστε να γίνεται και η σχετική αξιολόγηση κάθε περίπτωσης ξεχωριστά», καταλήγει.

Της Ουρανίας Στυλιανού



Σχετικά Άρθρα