Πρωτότυπος τρόπος για έγκαιρη διάγνωση της κολπικής μαρμαρυγής
27 Ιουνίου 2023, 07:00
Τα καρότσια των σούπερ μάρκετ -με ειδικό αισθητήρα τοποθετημένο στις λαβές τους- μπορούν να βοηθήσουν στον εντοπισμό του μη φυσιολογικού καρδιακού ρυθμού που αυξάνει τον κίνδυνο εγκεφαλικού.
Όπως μεταδίδει το BBC News, ερευνητές στο Λίβερπουλ ζήτησαν από τα τοπικά καταστήματα να διαθέσουν τα συγκεκριμένα καροτσάκια, τα οποία σαρώνουν τους παλμούς των πελατών μέσω των λαβών τους, ενώ αυτοί κάνουν τις αγορές τους. Περισσότεροι από 2.000 καταναλωτές τα χρησιμοποίησαν.
Κατά τη διάρκεια των 2 μηνών της μελέτης, 39 άτομα είχαν κολπική μαρμαρυγή (AF), όπως εντοπίστηκε μέσω του ειδικού αισθητήρα. Μάλιστα, τα άτομα αυτά παραπέμφθηκαν σε έναν καρδιολόγο για συμβουλές. Τα ευρήματα της δοκιμής παρουσιάζονται σε συνέδριο της Ευρωπαϊκής Εταιρείας Καρδιολογίας, στο Εδιμβούργο.
Η μελέτη έλαβε χρηματοδότηση από το Bristol Myers Squibb, το οποίο κάνει θεραπείες για κολπική μαρμαρυγή. Τα 10 καρότσια με αισθητήρα στη λαβή - παρόμοια με αυτά των μηχανημάτων γυμναστικής - τοποθετήθηκαν σε 4 σούπερ μάρκετ, εντός των οποίων στεγαζόταν και φαρμακείο. Στη συνέχεια, ζητήθηκε από τους αγοραστές να κρατήσουν το χερούλι για 1 λεπτό.
Εάν ανιχνευόταν ακανόνιστος καρδιακός παλμός, ο φαρμακοποιός του καταστήματος έλεγχε χειροκίνητα το σφυγμό τους και τους έκανε ένα ηλεκτροκαρδιογράφημα (ΗΚΓ) που στη συνέχεια εξετάστηκε από καρδιολόγο.
Από τα 220 άτομα που συμμετείχαν:
-115 δεν έδειξαν στοιχεία κολπικής μαρμαρυγής,
-59 βρέθηκαν να έχουν κολπική μαρμαρυγή, εκ των οποίων οι 39 δεν είχαν λάβει σχετική ιατρική διάγνωση,
-46 έλαβαν διάγνωση από τον αισθητήρα, η οποία ήταν ασαφείς.
Εάν δεν ανιχνευόταν ακανόνιστος καρδιακός παλμός, ένας ερευνητής έλεγχε χειροκίνητα τον σφυγμό τους - και από αυτούς, 10 βρέθηκαν να έχουν κολπική μαρμαρυγή. Ο επικεφαλής ερευνητής, καθηγητής Ian Jones, από το Πανεπιστήμιο John Moores του Λίβερπουλ, δήλωσε: «Αυτή η μελέτη δείχνει τη δυνατότητα λήψης ελέγχων υγείας μαζικά στον πληθυσμό, χωρίς να διαταράσσεται η καθημερινή ρουτίνα.
«Σχεδόν τα 2/3 των αγοραστών που προσεγγίσαμε ήταν στην ευχάριστη θέση να χρησιμοποιήσουν ένα καρότσι και η συντριπτική πλειονότητα όσων αρνήθηκαν ήταν βιαστικοί και όχι επιφυλακτικοί για την παρακολούθηση. «Αυτό δείχνει ότι η ιδέα είναι αποδεκτή από τους περισσότερους ανθρώπους και αξίζει να δοκιμαστεί σε μια μεγαλύτερη μελέτη».