ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Πώς ο ύπνος συμβάλλει στην αφομοίωση νεοαποκτηθέντων γνώσεων

27 Απριλίου 2022, 18:00

images

Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Brown στις ΗΠΑ και το Κέντρο Επιστήμης του Εγκεφάλου RIKEN στην Ιαπωνία βρήκαν στοιχεία που υποδηλώνουν ότι ο ύπνος βοηθά ένα άτομο να αφομοιώσει αυτά που μαθαίνει μέσω μιας διαδικασίας που επικεντρώνεται ειδικά στη μάθηση. Αυτό σημαίνει ότι, όσο περισσότερο κοιμάται ένα άτομο, τόσο περισσότερο χρόνο έχει ο εγκέφαλός του για να επεξεργαστεί τις γνώσεις και τις δεξιότητες που έχει μάθει όσο ήταν ξύπνιο.

Σύμφωνα με τον επικεφαλής συγγραφέα της μελέτης Δρ Yuka Sasaki, καθηγητή Γνωστικών, Γλωσσικών και Ψυχολογικών Επιστημών στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα Νευροεπιστημών στο Πανεπιστήμιο Brown, ο ύπνος διευκολύνει τη μάθηση. Ωστόσο, οι ερευνητές είχαν αντικρουόμενα μοντέλα για να εξηγήσουν το φαινόμενο αυτό.

Το πρώτο μοντέλο, που εξαρτάται από τη χρήση, δηλώνει ότι η ποσότητα των γνώσεων που αφομοιώνει ένα άτομο όταν κοιμάται είναι αποτέλεσμα του πώς λειτουργεί ο εγκέφαλος όταν είναι ξύπνιο. Από την άλλη πλευρά, το μοντέλο που εξαρτάται από τη μάθηση, υποστηρίζει ότι η γνώση που διατηρεί ένα άτομο κατά τη διάρκεια του ύπνου συνδέεται άμεσα με μια νευρική διαδικασία που σχετίζεται ειδικά με τη μάθηση.

Για αυτήν τη μελέτη, η Δρ Sasaki και η ομάδα της ήθελαν να ανακαλύψουν ποιο μοντέλο ήταν πιο πιθανό να βοηθήσει. Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν δύο ομάδες εθελοντών, ανδρών και γυναικών.

Μετά τη διεξαγωγή των πειραμάτων, οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι ο ύπνος διευκολύνει τη μάθηση, χρησιμοποιώντας το μοντέλο που εξαρτάται από αυτή. Συγκεκριμένα, η ερευνητική ομάδα διαπίστωσε ότι οι συμμετέχοντες στην πρώτη πειραματική ομάδα λειτουργούσαν καλύτερα μετά από έναν ύπνο μιάμισης ώρας. Αντίθετα, εκείνοι της δεύτερης ομάδας παρουσίασαν μικρή έως μηδενική βελτίωση.

Επιπλέον, κατά την εξέταση των εγκεφαλικών κυμάτων, όταν οι συμμετέχοντες κοιμόντουσαν, οι ερευνητές βρήκαν δύο τύπους εγκεφαλικής σηματοδότησης - δραστηριότητα Θήτα κατά τη διάρκεια του ύπνου με γρήγορη κίνηση των ματιών (REM) και δραστηριότητα Σίγμα κατά τη διάρκεια του ύπνου (non-REM) — σχετίζεται με τη διαδικασία που εξαρτάται από τη μάθηση. Η δραστηριότητα Θήτα στον εγκέφαλο σχετίζεται με τη μάθηση και τη μνήμη εργασίας. Η δραστηριότητα Σίγμα — επίσης γνωστή ως «υπνικές άτρακτοι» — παίζει σημαντικό ρόλο στην εδραίωση μακροπρόθεσμων αναμνήσεων.

Η Δρ Sasaki πιστεύει ότι αυτή η έρευνα μπορεί να οδηγήσει σε αλλαγές στον τρόπο με τον οποίο λαμβάνει χώρα η μάθηση στα σχολεία. «Η έρευνα δείχνει ότι η μάθηση μετά τον ύπνο μπορεί να βελτιώσει και να προστατεύσει τη διαδικασία απόκτησης γνώσεων», ανέφερε στο Medical News Today.

«Ωστόσο, εάν τα σχολεία ενσωματώνουν μεσημεριανό ύπνο μετά από κάθε μάθημα, αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει τον κιρκάδιο ρυθμό, κι αυτό δε θα ήταν καλό. Από την άλλη πλευρά, εάν οι ώρες του σχολείου μπορούσαν να τροποποιηθούν, έτσι ώστε ο νυχτερινός ύπνος των παιδιών να είναι μεγαλύτερος, αυτό θα ήταν υπέροχο».


Σχετικά Άρθρα