Μελέτη νευρολόγων εντοπίζει την αξία του παιχνιδιού με κούκλες στα κοριτσάκια
04 Οκτωβρίου 2020, 09:00
Οι κατασκευαστές της γνωστής κούκλας Barbie και μια ομάδα νευροεπιστημόνων από το Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ ανακοινώνει τα ευρήματα μιας νέας επιστημονικής μελέτης που διεξήχθη χρησιμοποιώντας τη νευροεπιστήμη για πρώτη φορά ώστε να εξερευνήσει τον θετικό αντίκτυπο που έχει το παιχνίδι με κούκλες στα παιδιά. Φέρνοντας στο φως νέα στοιχεία ότι το παιχνίδι με κούκλες ενεργοποιεί περιοχές του εγκεφάλου, οι οποίες επιτρέπουν στα παιδιά να αναπτύξουν την ενσυναίσθηση και δεξιότητες επεξεργασίας κοινωνικών πληροφοριών, ακόμη και όταν παίζουν μόνα τους.
Η επίκουρη καθηγήτρια Δρ Sarah Gerson και οι συνάδελφοί της στο Πανεπιστήμιο του Κάρντιφ στο Κέντρο Επιστήμης της Ανθρώπινης Ανάπτυξης έχουν χρησιμοποιήσει την τεχνολογία της νευροαπεικόνισης για να παρέχουν τις πρώτες ενδείξεις σχετικά με τα οφέλη που αποφέρει το παιχνίδι με κούκλες σε επίπεδο εγκεφάλου. Μέσω της παρακολούθησης της εγκεφαλικής δραστηριότητας 33 παιδιών ηλικίας μεταξύ 4 και 8, καθώς έπαιζαν με μια σειρά από κούκλες Barbie, η ομάδα διαπίστωσε ότι η οπίσθια άνω κροταφική αύλακα (pSTS), μια περιοχή του εγκεφάλου που σχετίζεται με την επεξεργασία των κοινωνικών πληροφοριών όπως η ενσυναίσθηση, ενεργοποιήθηκε ακόμα και όταν το παιδί έπαιζε μόνο του. Τα οφέλη του ατομικού παιχνιδιού με κούκλες αποδείχθηκαν ίδια τόσο για τα αγόρια όσο και για τα κορίτσια.
Η Δρ. Gerson εξηγεί:
«Πρόκειται για ένα εντελώς νέο εύρημα. Χρησιμοποιούμε αυτήν την περιοχή του εγκεφάλου όταν σκεφτόμαστε άλλους ανθρώπους, ειδικά όταν σκεφτόμαστε τις σκέψεις ή τα συναισθήματα ενός άλλου ατόμου. Το παιχνίδι με κούκλες ενθαρρύνει τα παιδιά να δημιουργήσουν τους δικούς τους φανταστικούς μικρόκοσμους, σε αντίθεση, λόγου χάρη, με τα παιχνίδια που απαιτούν την επίλυση προβλημάτων ή τις κατασκευές παιχνιδιών. Ενθαρρύνει τα παιδιά να σκέφτονται για άλλους ανθρώπους και πώς μπορούν να αλληλεπιδρούν μεταξύ τους. Το γεγονός ότι είδαμε την pSTS να είναι ενεργή στην επιστημονική μελέτη, μας δείχνει ότι το παιχνίδι με τις κούκλες τα βοηθάει να εξασκήσουν μερικές από τις κοινωνικές δεξιότητες που θα χρειαστούν στη μετέπειτα ζωή. Επειδή αυτή η περιοχή του εγκεφάλου έχει αποδειχθεί ότι παίζει παρόμοιο ρόλο στην υποστήριξη της ενσυναίσθησης και της επεξεργασίας κοινωνικών πληροφοριών σε έξι ηπείρους, τα ευρήματα αυτά είναι πιθανό να ισχύουν ανεξαρτήτως για κάθε χώρα».
Για τη συλλογή των δεδομένων για την επιστημονική μελέτη, το παιχνίδι των παιδιών χωρίστηκε σε διαφορετικά τμήματα, έτσι ώστε η ομάδα του Κάρντιφ να καταγράψει τη δραστηριότητα του εγκεφάλου που σχετίζεται με κάθε διαφορετικό είδος παιχνιδιού ξεχωριστά: ατομικό παιχνίδι με κούκλες, παιχνίδι με κούκλες μαζί με ένα άλλο άτομο (Βοηθός Έρευνας), ατομικό παιχνίδι με tablet και παιχνίδι με tablet μαζί με άλλο άτομο (Βοηθός Έρευνας).
Οι κούκλες που χρησιμοποιήθηκαν περιελάμβαναν ένα ευρύ φάσμα διαφορετικών σειρών Barbie (οικογένεια, καριέρα, σπίτι και ζωάκια) με όλες τις κούκλες και τις σειρές Barbie να επιστρέφονται στις αρχικές τους θέσεις προτού κάθε παιδί ξεκινήσει τη δοκιμή του για να εξασφαλιστεί η συνοχή της εμπειρίας. Το παιχνίδι με tablet πραγματοποιήθηκε χρησιμοποιώντας παιχνίδια που επιτρέπουν στα παιδιά να αλληλεπιδρούν με το ελεύθερο και δημιουργικό παιχνίδι (αντί για παιχνίδια βάσει κανόνων ή στόχων) για να υπάρχει μια συγκριτική εμπειρία παιχνιδιού.
Τα ευρήματα της επιστημονικής μελέτης δείχνουν ότι όταν τα παιδιά έπαιζαν μόνα τους με κούκλες, είχαν τα ίδια επίπεδα ενεργοποίησης της pSTS όπως και όταν έπαιζαν με άλλους. Ένα άλλο εύρημα της επιστημονικής μελέτης είναι ότι όταν τα παιδιά έπαιζαν μόνα τους παιχνίδια με το tablet, υπήρχε μικρότερη ενεργοποίηση της pSTS, παρόλο που τα παιχνίδια περιελάμβαναν ένα σημαντικό δημιουργικό στοιχείο.
Προκειμένου να κατανοήσει τη σημασία της επιστημονικής μελέτης, η Barbie ανέθεσε σε ανεξάρτητο οργανισμό τη διεξαγωγή μιας παγκόσμιας δημοσκόπησης/έρευνας, στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 15.000 γονείς παιδιών σε 22 χώρες. Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν ότι το 91% των γονέων χαρακτήρισε την ενσυναίσθηση ως βασική κοινωνική ικανότητα που θα ήθελαν να αναπτύξει το παιδί τους, αλλά μόνο το 26% γνώριζε ότι το παιχνίδι με κούκλες θα μπορούσε να βοηθήσει το παιδί τους να αναπτύξει αυτές τις δεξιότητες. Κατά τη διάρκεια της περιόδου παραμονής στο σπίτι , οι γονείς ανησυχούν όλο και περισσότερο αν το παιδί τους αναπτύσσει δεξιότητες κοινωνικής ανάπτυξης, με περισσότερα από τα δύο τρίτα (70%) να δηλώνουν ότι ανησυχούν για το πώς αυτή η απομόνωση μπορεί να επηρεάσει το παιδί τους και πώς το παιδί τους αλληλεπιδρά με άλλους. Παρομοίως, το 74% των γονέων είναι πιο πιθανό να ενθάρρυνε το παιδί τους να παίξει με ένα παιχνίδι, αν γνώριζαν ότι ήταν αποδεδειγμένο ότι αυτό το παιχνίδι συμβάλλει στην ανάπτυξη των κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων του παιδιού, όπως η ενσυναίσθηση.
«Ως εταιρεία με ηγετική θέση στην κατηγορία των κουκλών, γνωρίζαμε πάντα ότι το παιχνίδι με κούκλες έχει θετικό αντίκτυπο στα παιδιά, αλλά μέχρι τώρα, δεν είχαμε νευροεπιστημονικά δεδομένα που να αποδεικνύουν αυτά τα οφέλη», λέει η Lisa McKnight, SVP and Global Head of Barbie and Dolls της Mattel. «Τα ευρήματα αυτής της επιστημονικής έρευνας τονίζουν ότι το παιχνίδι με κούκλες, όπως η Barbie, έχει θετικά οφέλη στην προετοιμασία των παιδιών για το μέλλον μέσω της καλλιέργειας των κοινωνικών δεξιοτήτων όπως η ενσυναίσθηση. Καθώς συνεχίζουμε να εμπνέουμε το απεριόριστο δυναμικό κάθε παιδιού, είμαστε περήφανοι που παρέχουμε κούκλες που ενθαρρύνουν δεξιότητες που γνωρίζουμε ότι εκτιμούνται ιδιαίτερα από τους γονείς και είναι καθοριστικοί παράγοντες για τη μελλοντική συναισθηματική, ακαδημαϊκή και κοινωνική επιτυχία των παιδιών».
Μερικά στοιχεία για την έρευνα
-Η επιστημονική μελέτη διεξήχθη με 42 παιδιά (20 αγόρια και 22 κορίτσια) ηλικίας 4-8 ετών με πλήρη δεδομένα να καταγράφονται από 33 παιδιά.
-Η έρευνα από την OnePoll έγινε τον Ιούλιο του 2020 σε 22 διαφορετικές χώρες, στην οποία συμμετείχαν 15.000 γονείς παιδιών ηλικίας από 3-10 ετών.
- Για τη συλλογή των δεδομένων, η Δρ. Sarah Gerson και η ομάδα χρησιμοποίησαν μια νέα τεχνολογία νευροαπεικόνισης, τη Λειτουργική Φασματοσκοπία Εγγύς Υπερύθρου (fNIRS), η οποία καθιστά δυνατή τη σάρωση της δραστηριότητας του εγκεφάλου κατά την κίνηση των παιδιών. Η τεχνολογία περιλαμβάνει ένα καπέλο που φοριέται στο κεφάλι και επιτρέπει την ελευθερία κινήσεων. Οι δοκιμές διεξήχθησαν σε ελεγχόμενη αίθουσα δοκιμών. Το παιχνίδι των παιδιών χωρίστηκε σε διαφορετικά τμήματα, έτσι ώστε η ομάδα να καταγράψει τη δραστηριότητα του εγκεφάλου που σχετίζεται με κάθε διαφορετικό είδος παιχνιδιού ξεχωριστά: ατομικό παιχνίδι με κούκλες, παιχνίδι με κούκλες μαζί με ένα άλλο άτομο (Βοηθός Έρευνας), ατομικό παιχνίδι με tablet και παιχνίδι με tablet μαζί με άλλο άτομο (Βοηθός Έρευνας).
Μαρία Τσιλιμιγκάκη