Επιστήμονες κατανοούν διαδικασία εκμάθησης στα βρέφη
22 Οκτωβρίου 2019, 10:15
Τα βρέφη προσπαθούν να καταλάβουν τον κόσμο γύρω τους μαθαίνοντας πολλά νέα πράγματα κάθε μέρα.
Για παράδειγμα, μαθαίνουν ότι αν αφήσουμε ένα μπαλάκι πάνω στο τραπέζι, θα κυλήσει και θα πέσει. Αλλά τι ακριβώς συμβαίνει μέσα στον εγκέφαλό τους και αφομοιώνουν συνεχώς γνώσεις;
Στο ερώτημα αυτό προσπάθησαν να απαντήσουν ερευνητές με επικεφαλής την δρ Miriam Langelh από το Max Planc kInstitute for Human Cognitiveand Brain Sciences, και συνεργάτες τον δρ MoritzK öster από το Freie Universität Berlin και την δρ Stefanie Höhl από το University of Vienna και στο τέλος έκαναν δημοσίευση στο Psychological Science.
Η μελέτη αφορούσε βρέφη 9 μηνών που φυσικά συνοδεύονταν από τους γονείς τους οι οποίοι τα έφερναν σε εργαστηριακό περιβάλλον με σκοπό να συμμετέχουν στα πειράματα.
Ένα από αυτά ήταν να δείχνουν στα βρέφη έναν άνδρα που στο χέρι του κρατούσε ένα πρέτσελ (είδος τσουρεκιού). Κι αντί να πηγαίνει το χέρι του προς το στόμα για να δαγκώσει το γλύκισμα, το πλησίαζε στο αυτί του.
Οι ερευνητές τότε παρατηρούσαν τις αντιδράσεις των βρεφών και κατέγραφαν την διαδικασία εκμάθησης της σωστής κίνησης.
Κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι δεν έχουν όλα τα βρέφη ίδιο ρυθμό εκμάθησης και οι ερευνητές αναρωτιούνται μήπως σε αυτό παίζει ρόλο πόσα ερεθίσματα έχουν στην καθημερινότητά τους.
«Για να πάρουμε παραπάνω πληροφορίες για τον εγκέφαλο των βρεφών κάναμε ηλεκτροεγκεφαλογραφήματα την στιγμή που τους παρουσιάζαμε μια εικόνα», εξηγεί η δρ Miriam Langeloh.
Τα ηλεκτρικά σήματα των εγκεφάλων έδωσαν πληροφορίες για την μετάδοση των πληροφοριών μεταξύ των νευρικών κυττάρων, και οι διαφορετικές συχνότητές τους έδειξαν τις διαδικασίες που ακολουθούνται.
Η δρ Μiriam Langeloh περιγράφει ότι «τα βρέφη έχουν άλλη συχνότητα όταν τους δείχνουμε γρήγορα μια φωτογραφία και άλλη όταν τα αφήνουμε να κοιτάξουν για αρκετά λεπτά την φωτογραφία. Όπως διαπιστώσαμε, οι περιοχές των εγκεφάλου που ερεθίζονται είναι ο μετωπιαίος λοβός. Και αυτό που αποδείξαμε, είναι ότι στα βρέφη όπως και στους ενήλικες, ο εγκέφαλος αντιδρά καλύτερα σε ρυθμική παρουσίαση εικόνων».
Σε επόμενο βήμα, οι ερευνητές ήλεγξαν πως αντιδρούν οι εγκέφαλοι των βρεφών όταν τους δείχνουν μια αναπάντεχη κίνηση.
«Μόνο ο ιππόκαμπος έδειξε ευαισθησία στις απρόσμενες καταστάσεις. Και έτσι καταλάβαμε ότι ο «ρυθμός θήτα» του ιππόκαμπου στον εγκέφαλο είναι υπεύθυνος για την μάθηση. Ενώ στο ρυθμό άλφα, στοχεύουμε όταν θέλουμε να κάνουμε συγκρίσεις» κατέληξε η δρ Langeloh.
ΠΗΓΗ: SCIENCE DAILY