Μάστιγα οι αλλεργίες από τρόφιμα!
22 Αυγούστου 2019, 06:56
Ξηροί καρποί και τα παράγωγά τους όπως είναι το φυστικοβούτυρο, σιτηρά, γαλακτοκομικά, αυγά, θαλασσινά, μπανάνες, φράουλες, σόγια, είναι μερικά μόνο από τα τρόφιμα στα οποία παρουσιάζουν πολλοί άνθρωποι αλλεργία ήπιας ή σοβαρής μορφής.
Σύμφωνα με την αμερικανική ένωση διαιτολόγων το 50% των ανθρώπων έχει κάποιο βαθμό αλλεργίας σε κάποιο τρόφιμο και γι’ αυτό τον σκοπό συνιστά προσοχή στις διατροφικές μας επιλογές.
Πως προκαλείται η αλλεργία
Η αλλεργία συμβαίνει όταν ο οργανισμός αντιδρά σε ορισμένες, αβλαβείς κατά τα άλλα ουσίες, με τρόπο αρνητικό.
Σε κάποιες περιπτώσεις, όμως, ενώ μπορεί να μην αντιδράσει όταν εκτεθεί σ ’αυτές για πρώτη φόρα, στη συνέχεια ενδέχεται ο οργανισμός μας να τις αντιμετωπίσει ως «αλλεργιογόνα ή αντιγόνα».
Οι συνηθέστερες είναι οι πρωτεΐνες από τη γύρη, από τα δέντρα και από τα χόρτα, διάφορες τροφές, ακάρεα σκόνης, μέταλλα και φάρμακα.
Πρώτα συμβαίνει η φάση της ευαισθητοποίησης ή της «επαγωγής» και ακολουθεί η φάση της εκδήλωσης. Τα κλινικά συμπτώματα της αλλεργίας εμφανίζονται μόνο στη φάση της εκδήλωσης.
Οι αντιδράσεις της οξείας φάσης εμφανίζονται μέσα σε λίγα λεπτά. Ως αλλεργική αντίδραση ορίζεται η υπερβολική αντίδραση του ανοσοποιητικού συστήματος σε ένα αλλεργιογόνο.
Φτέρνισμα, καταρροή, οίδημα στο βλεννογόνο (εσωτερική επιφάνεια) του στόματος, του λαιμού, της μύτης και των ματιών, κοκκινίλες και σπυράκια, ζαλάδα, υπνηλία, εμετός, δύσπνοια είναι μερικά μόνο από τα συμπτώματα που μπορεί να εμφανιστούν ανάλογα του είδους της αλλεργίας.
Στις διατροφικές αλλεργίες μπορεί να εμφανιστούν όλα τα παραπάνω και μαζί φούσκωμα στην κοιλιά και γαστρεντερικά συμπτώματα.
Η νομοθεσία στην Κύπρο
Από το υπουργείο υγείας αναφέρουν ότι «η νέα ευρωπαϊκή νομοθεσία σχετικά με την παροχή πληροφοριών για τα τρόφιμα στους καταναλωτές ΕE 1169/2011 τέθηκε σε ισχύ στις 13 Δεκεμβρίου του 2011 και εφαρμόζεται στην Κύπρο από 13 Δεκεμβρίου του 2014, με εξαίρεση τις πρόνοιες του άρθρου 9(1) που αφορούν την υποχρεωτική διατροφική δήλωση οι οποίες μπήκαν σε εφαρμογή στις 13 Δεκεμβρίου 2016.
Οι αλλαγές που επήλθαν με την έγκριση της νέας ευρωπαϊκής νομοθεσίας ΕΕ 1169/2011, έχουν επιφέρει σημαντικές αλλαγές στον τρόπο που οι ίδιες οι επιχειρήσεις τροφίμων επικοινωνούν με τους καταναλωτές αφού στον υπ’ αναφορά κανονισμό δεν αναμορφώνεται μόνο το θέμα της σήμανσης που αφορά το κιβώτιο ή τη συσκευασία του τροφίμου αλλά και γενικότερα τον τρόπο παρουσίας και διαφήμισης του.
Με αυτόν τον τρόπο διασφαλίζεται ότι οι καταναλωτές λαμβάνουν όλες τις πληροφορίες που θα τους βοηθήσουν να κάνουν συνειδητά και πιο ενημερωμένοι τις επιλογές τους αναφορικά με τα τρόφιμα που αγοράζουν.
Στο νέο ευρωπαϊκό κανονισμό έχει αναγνωριστεί ότι η σήμανση των τροφίμων με την απευθείας πώληση και κατ’ επέκταση στην ετικέτα του τροφίμου από μόνη της δεν είναι και ο μόνος τρόπος που μπορεί το τρόφιμο να προσφέρεται στον καταναλωτή αφού τόσο το branding όσο και η διαφήμιση, ιδιαίτερα και με τα επικοινωνιακά μέσα που υπάρχουν σήμερα, περιλαμβανομένου και του διαδικτύου, προσφέρουν περισσότερες ευκαιρίες στους καταναλωτές να έχουν μεγαλύτερες πιθανότητες στην πρόσβαση σωστής ενημέρωσης τόσο, από διαφημίσεις, όσο και από ιστοσελίδες που αφορούν στα προϊόντα και τις ιδιότητες τους.
Επιπρόσθετα, το διαδίκτυο έχει τροποποιήσει και τον τρόπο προμήθειας προϊόντων αφού όλο και περισσότερος κόσμος ψωνίζει μέσω διαδικτύου.
Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και τα μέσα μαζικής ενημέρωσης έχουν αξιοποιηθεί για να εκθειάζουν τις αρετές των προϊόντων χρησιμοποιώντας όλο και πιο εξεζητημένες μεθόδους μάρκετινγκ.
Όλα τα τρόφιμα που παρέχονται εξ αποστάσεως πρέπει να πληρούν τις ίδιες απαιτήσεις πληροφοριών με εκείνα που πωλούνται στα καταστήματα.
Οι σχετικές υποχρεωτικές πληροφορίες για τα τρόφιμα πρέπει να είναι επίσης διαθέσιμες πριν πραγματοποιηθεί η αγορά, με την εξαίρεση στην ημερομηνία ελάχιστης διατηρησιμότητας / ημερομηνία «ανάλωση μέχρι», με όλες τις πληροφορίες να πρέπει να εμφανίζονται στο υλικό που υποστηρίζει την εξ αποστάσεως πώληση ή να παρέχονται με άλλα κατάλληλα μέσα ως προσδιορίζονται σαφώς από τον υπεύθυνο της επιχείρησης τροφίμων.
Όλες οι υποχρεωτικές ενδείξεις πρέπει να είναι διαθέσιμες κατά τη στιγμή της παράδοσης του τροφίμου.
Για τα μη προσυσκευασμένα τρόφιμα που προσφέρονται για πώληση με επικοινωνία εξ αποστάσεως, οι πληροφορίες που πρέπει να παρέχονται στον καταναλωτή θα πρέπει να καθορίζονται από την εθνική νομοθεσία».
Πηγή: Υπουργείο Υγείας Κύπρου