ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Ζητούν ισότιμη εκπαίδευση παιδιών με αναπηρίες

13 Οκτωβρίου 2022, 06:00

images

Ισότιμη εκπαίδευση και συμπερίληψη των παιδιών με αναπηρίες στην ενιαία εκπαίδευση με την εφαρμογή εύλογων προσαρμογών, ζητά ο Σύνδεσμος Στήριξης Ατόμων με Διαταραχή Ελλειμματικής Προσοχής με/χωρίς Υπερκινητικότητα (ΔΕΠΥ).

Η πρόεδρος του Συνδέσμου, Μαρίνα Γεωργίου,  μιλώντας στο YgeiaWatch, ανέφερε ότι σε δημοσιογραφική διάσκεψη που έγινε τη Δευτέρα 10 Οκτωβρίου 2022, ο Σύνδεσμος διαμαρτυρήθηκε για την καταπάτηση του δικαιώματος των παιδιών με αναπηρία στην ενιαία  εκπαίδευση, για το λόγο ότι το Υπουργείο Παιδείας έχει αποκλείσει τα παιδιά με αναπηρίες από το εκπαιδευτικό σύστημα και δεν τους παρέχονται οι απαραίτητες προσαρμογές.

Σημείωσε ότι την 1η Αυγούστου 2022 παρευρισκόμενος σε μια ημερίδα, ο Υπουργός Παιδείας Πρόδρομος Προδρόμου,  ενημέρωσε τους εμπλεκόμενους φορείς ότι δεν θα προχωρήσουν προς αυτή την κατεύθυνση, αλλά θα βελτιώσουν την ειδική εκπαίδευση.

«Η ειδική εκπαίδευση είναι μία αναχρονιστική νομοθεσία, η οποία είναι από το 1999. Εμείς δεν το δεχθήκαμε. Όταν ακούσαμε την ομιλία του αντιδράσαμε και αποχωρήσαμε, τόσο εμείς όσο και η Κυπριακή Συνομοσπονδία Οργανώσεων Αναπήρων (ΚΥΣΟΑ)», πρόσθεσε.

Ειδικότερα, σύμφωνα με την κ. Γεωργίου «ο λόγος που διαμαρτυρόμαστε είναι ότι δεν θα προχωρήσουν στην ενιαία  εκπαίδευση, αλλά θα προσπαθήσουν να βελτιώσουν την ειδική εκπαίδευση, η οποία για όσους δεν γνωρίζουν αφορά την ένταξη των παιδιών στην τάξη».

Εξήγησε ότι αυτό σημαίνει «απλά να βάζουν τα παιδιά στην τάξη», τονίζοντας ότι «εμείς θέλουμε τα παιδιά με αναπηρία και εκπαιδευτικές ανάγκες να είναι συμπερίληψη στην γενική τάξη. Δηλαδή, να μπαίνουν στη γενική τάξη και να τους δίνονται όλες οι εύλογες προσαρμογές ώστε τα παιδιά να μπορούν να αποδώσουν στο μέγιστο βαθμό των δυνατοτήτων τους».

Μάλιστα, πρόσθεσε, το 2017 ο τέως Υπουργός Παιδείας Κώστας Καδής, «είχε εξαγγείλει ότι  σύμφωνα και με τις κατευθυντήριες παρατηρήσεις της Σύμβασης των Ηνωμένων Εθνών θα προχωρήσουμε από την ειδική εκπαίδευση στην ενιαία εκπαίδευση».

Παρόλα αυτά, η Επίτροπος Προστασίας των Δικαιωμάτων του Παιδιού Δέσπω Μιχαηλίδου-Λιβανίου έχει στείλει πάρα πολλές επιστολές  και εισηγήσεις προς το Υπουργείο Παιδείας, στις οποίες αναφέρει ότι δεν τηρείται η Σύμβαση για τα άτομα με αναπηρία για εκπαιδευτικές ανάγκες. Επίσης, κατέχει και δεκάδες εκθέσεις από το 2011 μέχρι σήμερα, τις οποίες μπορεί να εξετάσει το Υπ. Παιδείας.

«Αντί αυτού, προχωρούμε στο να βελτιώσουμε αυτή την ειδική εκπαίδευση του 1999», είπε.

Όπως  αναφέρει η κ. Γεωργίου, «περιμέναμε να καταλήξει ένα προσχέδιο της ενιαίας εκπαίδευσης ενώπιον των Υπουργών στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας, για να μπορέσουμε επιτέλους να το συζητήσουμε, γιατί αυτό που ετοιμάστηκε δεν ήταν ακριβώς ενιαία εκπαίδευση και ως εκ τούτου έκανε τις παρατηρήσεις της η Επίτροπος».

Ποιες προσαρμογές πρέπει να εφαρμοστούν

Όσον αφορά τις προσαρμογές που ζητούν να εφαρμοστούν στην ενιαία εκπαίδευση για τα παιδιά με αναπηρία και εκπαιδευτικές ανάγκες, εξήγησε ότι αυτές  αφορούν διαφοροποιημένο υλικό, εξεταστικό δοκίμιο, διδασκαλία, μείωση αριθμού των παιδιών στην τάξη όταν υπάρχουν παιδιά με αναπηρία και εκπαιδευτικές ανάγκες. Ακόμη, να υπάρχει συνδιδασκαλία στην τάξη και οι  κατάλληλες υποδομές.

Συγκεκριμένα, εάν ένα παιδί χρειάζεται οπτικό υλικό στο μάθημα ή ηλεκτρονική συσκευή για να μπορεί κάνει το μάθημα να του παρέχεται. Επίσης, εάν χρειάζεται διαφοροποιημένο εξεταστικό  δοκίμιο, δηλαδή η μορφή των ερωτήσεων να είναι με κάποιο άλλο τρόπο, θα πρέπει να παρέχεται.

Ακόμη, σε ένα παιδί με διάσπαση προσοχής, θα πρέπει να του δοθεί οπτικό υλικό. «Τα παιδιά με διάσπαση προσοχής  αφαιρούνται εύκολα και πρέπει το μάθημα να γίνεται πιο ενδιαφέρον, να  βλέπουν κάτι, χάνονται σε ένα κείμενο. Πόσο δύσκολο είναι να γίνει αυτό;», είπε.

«Όλα αυτά είναι καταγραμμένα στο άρθρο 24 της Σύμβασης  των Ηνωμένων Εθνών για τα άτομα με αναπηρία και στο γενικό σχόλιο 4», δήλωσε.

Σημείωσε επίσης ότι οι υπόλοιποι μαθητές μέσα στην ενιαία εκπαίδευση μπορούν να επωφεληθούν. Δηλαδή, ένα παιδί το οποίο βλέπει στην τάξη ότι ένας συμμαθητής του έχει κάποιες δυσκολίες, αλλά το σύστημα τον αποδέχεται, θα γίνει καλύτερος άνθρωπος.

«Επίσης, κάποιος ο οποίος είναι καλύτερος μαθητής θα μπορούσε να βοηθήσει κάποιον που είναι αδύνατος. Όταν ο δάσκαλος διδάσκει στον μαθητή η πιθανότητα να μάθει είναι γύρω στο 10%, ενώ όταν ο ίδιος ο μαθητής διδάσκει σε κάποιον άλλο συμμαθητή του, η πιθανότητα μάθησης είναι γύρω στο 95%», ανέφερε.

Διαφωνούν στη δημιουργία Κέντρων Αξιολόγησης

Η κ. Γεωργίου ανέφερε επίσης ότι η εξαγγελία του Υπουργού Παιδείας την 1η Αυγούστου 2022, αφορούσε ένα Κέντρο Αξιολόγησης, το οποίο θα αξιολογεί όλα τα παιδιά της ειδικής εκπαίδευσης, τα οποία είναι γύρω στα 13 χιλιάδες παιδιά, σε ποιο πλαίσιο φοίτησης θα πρέπει να φοιτούν. Δηλαδή στην γενική τάξη ή στην ειδική μονάδα ή στο ειδικό σχολείο.

Όπως  ανέφερε, ένα παιδί εάν μπει σε αυτά τα διαχωριστικά πλαίσια, ειδική μονάδα ή ειδικό σχολείο και φτάσει μέχρι τη μέση εκπαίδευση δεν θα πάρει  απολυτήριο. Έτσι, δεν υπάρχει μέλλον για αυτό το παιδί χωρίς απολυτήριο.

Επίσης, υπάρχουν παιδιά στα ειδικά σχολεία που είναι πλήρως λειτουργικά και όμως στα 21 του χρόνια δεν θα ξέρουν τι να κάνουν, συμπλήρωσε.

«Έχουμε τώρα ξεκινήσει ήδη, χωρίς να λειτουργεί το Κέντρο Αξιολόγησης, να βάζουμε παιδιά στις ειδικές μονάδες γιατί  έχουν μαθησιακές δυσκολίες ή έχουν ΔΕΠΥ ή έχουν νευροαναπτυξιακή  καθυστέρηση. Παιδιά τα οποία μιλούν, ξέρουν να γράφουν το όνομα τους, ξέρουν να μετρούν μέχρι το δέκα και αναγνωρίζουν αριθμούς», υπέδειξε.

«Μάλιστα, ένα από αυτά τα παιδιά πάει στο σχολείο και κλαίει γιατί δεν θέλει να μπει στην ειδική μονάδα αλλά στην κανονική τάξη με τους συμμαθητές του και τους συνομήλικους του», είπε.

Η κ. Γεωργίου πρόσθεσε ότι η νομοθεσία αναφέρει ότι στις ειδικές μονάδες και τα ειδικά σχολεία, θα πηγαίνουν μόνο οι εξαιρετικές περιπτώσεις παιδιών, εντούτοις αυτή την στιγμή μπαίνουν ακόμα και παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες.

«Έχουμε φτάσει στο σημείο να έχουμε κάνει ειδικές μονάδες ακόμη και για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες. Και θέλουν να κάνουν ακόμη δύο Κέντρα Αξιολόγησης, δύο νέα ειδικά σχολεία. Δηλαδή για αυτά έχουν λεφτά», τόνισε.

Ένα άλλο θέμα που έθιξε η κ. Γεωργίου είναι οι συνοδοί των παιδιών με αναπηρία.

Συγκεκριμένα ανέφερε ότι ο συνοδός δεν πρέπει να είναι συνοδός για το σχολείο, αλλά συνοδός για το παιδί, υπογραμμίζοντας ότι «πρέπει να εξασφαλίσουμε τις εξατομικευμένες ανάγκες του κάθε παιδιού και όχι να υπάρχει ένας συνοδός ο οποίος θα μοιράζεται σε 2-3 ή περισσότερα παιδιά».

Της Ουρανίας Στυλιανού

Σχετικά Άρθρα