ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Ζητούν Εθνικό Σύστημα Παιδείας οι βουλευτές

21 Οκτωβρίου 2024, 09:25

images

Συνάντηση με τον πρόεδρο της Δημοκρατίας Νίκο Χριστοδουλίδη, στην παρουσία της προέδρου της Βουλής Αννίτας Δημητρίου, της υπουργού Παιδείας Αθηνάς Μιχαηλίδου και της υφυπουργού Πολιτισμού Βασιλικής Κασσιανίδου, ζητά η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας με σκοπό να αναληφθεί πρωτοβουλία για τη σύσταση εθνικού συστήματος Παιδείας, στα πρότυπα του ΓεΣΥ.

Συγκεκριμένα, η κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας μετά τον τελευταίο κύκλο επισκέψεων και επαφών που πραγματοποίησε σε σχολεία παγκύπρια και τη διαπίστωση των προβλημάτων που ταλανίζουν γενικότερα την παιδεία, τόσο από κτιριολογικής, όσο και από εκπαιδευτικής πλευράς, αποφάσισε να βάλει το μαχαίρι στο κόκκαλο και να ζητήσει να ληφθούν «ρηξικέλευθες» αποφάσεις για τη δημόσια εκπαίδευση.

Η σύσταση του εθνικού συστήματος Παιδείας θα βάλει στις σωστές ράγες την παιδεία, ώστε να ληφθούν αποφάσεις για τη ριζική επίλυση των προβλημάτων που την ταλανίζουν, μέσα από τον σφαιρικό σχεδιασμό και προγραμματισμό και σε συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα, σύμφωνα με τον πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, Παύλο Μυλωνά.

Ερωτηθείς ο κ. Μυλωνάς από τη StockWatch για το σκοπό της συνάντησης που ζητείται από τον πρόεδρο Χριστοδουλίδη, τόνισε ότι «η παιδεία πάει κατά βαρβάρων και πως πρέπει ο ΠτΔ να αναλάβει πρωτοβουλία, για τη σύσταση εθνικού συστήματος Παιδείας, στα πρότυπα του ΓεΣΥ και στη βάση και των προεκλογικών δεσμεύσεων του, με σκοπό να αναστραφεί και η αρνητική πορεία που βρίσκεται».

Πρόσθεσε ότι στη συνάντηση θα θέσουν ενώπιόν του τη λίστα με τα συμπεράσματα της επιτροπής Παιδείας από τις επισκέψεις που πραγματοποίησε σε σχολεία όλων των βαθμίδων παγκύπρια, με τα «τρομερά» όπως τα χαρακτήρισε προβλήματα που υπάρχουν σε όλα σχεδόν από αυτά, καθώς και την αδυναμία που προκύπτει από τους αρμοδίους για την επίλυσή τους.

«Μπαλώνουμε τρύπες», δεν υπάρχει σχεδιασμός

«Είναι όλα τα ζητήματα ανοιχτά και απλά μπαλώνουμε τρύπες, δεν υπάρχει στρατηγικός σχεδιασμός για την παιδεία», ανέφερε και σημείωσε ότι για να εφαρμοσθεί το ολοήμερο σχολείο το οποίο υπολογίζεται πως θα δώσει λύσεις σε διάφορα προβλήματα, θα πρέπει να υπάρχει σωστός και δομημένος προγραμματισμός και σχεδιασμός με χρονικά ορόσημα.

Σε ομιλία του εξάλλου ο κ. Μυλωνάς ενώπιον της Ολομέλειας της Βουλής την προηγούμενη Πέμπτη, τόνισε ότι θεωρητικά σε προεκλογικά πάνελ και ομιλίες η παιδεία και ο πολιτισμός είναι προτεραιότητα όλων των υποψηφίων, στην πραγματικότητα όμως ο τομέας αυτός αντιμετωπίζεται διαχρονικά ως αντικείμενο εκμετάλλευσης και δημιουργίας πελατών.

Εξέφρασε την προσωπική άποψη ότι η παιδεία γενικότερα έχει βιομηχανοποιηθεί, ενώ ανακοίνωσε ότι η κοινοβουλευτική επιτροπή Παιδείας θα ζητήσει τη δημιουργία εθνικού σχεδίου Παιδείας. 

Απευθυνόμενος μάλιστα στον γενικό γραμματέα ΑΚΕΛ, Στέφανο Στεφάνου, ο οποίος ήταν ο μόνος αρχηγός κόμματος που συμμετείχε στη συνεδρία της Ολομέλειας, είπε ότι χρειάζεται κάποιος να αναλάβει πρωτοβουλία προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση.

Πρόσθεσε ότι ήδη η προσπάθεια έχει ξεκινήσει από την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας, καθώς όπως είπε «θα πρέπει να κουβεντιάσουμε σοβαρά πίσω από τις βιτρίνες τί κρύβεται πίσω ένα άθλιο σύστημα εκπαίδευσης, άθλιες υλικοτεχνικές υποδομές, σοβαρά προβλήματα των εκπαιδευτικών, έλλειψη υποδομών, ενώ απαιτούνται εκατομμύρια για τη δημιουργία ολοήμερου σχολείου και νέων τμημάτων σε πανεπιστήμια».

Ο κ. Μυλωνάς μιλούσε ενώπιον της Ολομέλειας του σώματος κατά τη συζήτηση και έγκριση συμπληρωματικού προϋπολογισμού του πανεπιστημίου Κύπρου, όπου εξεταζόταν οι παραχώρηση επιπλέον παραχώρηση €20 εκατ. για τις ανάγκες τους.

Διερωτήθηκε εάν η προτεραιότητα είναι οι 70 χιλιάδες περίπου μαθητές και τα σωρεία προβλήματα που αντιμετωπίζουν, ή επέκταση πανεπιστημίων ή σχολών τους».

Ο προεδρεύων της Ολομέλειας της Βουλής, βουλευτής του ΔΗΚΟ Ζαχαρίας Κουλίας, υπεραμύνθηκε της πρωτοβουλίας του προέδρου της επιτροπής Παιδείας, αναφέροντας ότι «δεδομένου ότι το 37% του προϋπολογισμού πάει στην παιδεία, τα αποτελέσματα μας είναι μηδενικά».

Τα σημαντικότερα προβλήματα των σχολείων

Αξίζει να αναφερθεί ότι με βάση εκθέσεις συμπερασμάτων που ετοίμασε η Κοινοβουλευτική Επιτροπή μετά από τις επισκέψεις σε δεκάδες σχολεία την τελευταία τριετία τα περισσότερα προβλήματα είναι κοινά, διαχρονικά και εστιάζονται κυρίως στα ακόλουθα:

Στον υπερπληθυσμό των μαθητών αφού στα περισσότερα σχολεία φοιτά πολύ μεγαλύτερος αριθμός μαθητών από αυτόν που με βάση τον σχεδιασμό του μπορεί να φοιτήσει, με αποτέλεσμα να προκαλούνται προβλήματα στο ωρολόγιο πρόγραμμα, στην κατανομή των αιθουσών, στη λειτουργία των εργαστηρίων και στην καθαριότητα του σχολείου.

Στον μεγάλο αριθμό μαθητών με μεταναστευτική βιογραφία σε συγκεκριμένα σχολεία, οι οποίοι δεν γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα και το πρόγραμμα εκμάθησης της ελληνικής κρίνεται από τους εκπαιδευτικούς ως μη ικανοποιητικό.

Στις εξετάσεις τετραμήνων και στον τεράστιο όγκο της εξεταστέας ύλης, ιδιαίτερα για τα Γυμνάσια, στις ελλείψεις σε υποστηρικτικό προσωπικό (γραμματείς, φρουρούς, σχολικούς συνοδούς, επιμελητές, βιβλιοθηκονόμους, καθαρίστριες, κηπουρούς, αποθηκάριους).

Στις ελλείψεις σε κλιματιστικά, ανεμιστήρων και συστημάτων θέρμανσης και στην ανάγκη στελέχωσης των σχολείων με εκπαιδευτικούς ψυχολόγους.

Στα προβλήματα υλικοτεχνικής υποδομής και κτηριακής συντήρησης τα οποία αφορούν την ασφάλεια των παιδιών, όπως για παράδειγμα την απουσία ικανοποιητικής περίφραξης, την απουσία ικανοποιητικών υγρομονώσεων, την απουσία στεγάστρων στις αυλές των σχολείων, την μη ύπαρξη αιθουσών πολλαπλής χρήσης, την μη ικανοποιητική συντήρηση των χώρων υγιεινής, τις μη ικανοποιητικές αθλητικές εγκαταστάσεις, τους προβληματικούς χώρους στάθμευσης και την απουσία ικανοποιητικών υποδομών για ΑμΕΑ.

Στα μη ικανοποιητικά δρομολόγια των λεωφορείων για τη μεταφορά των μαθητών στα σχολεία από τις απομακρυσμένες περιοχές. 

Στα προβλήματα παραβατικότητας, σχολικού εκφοβισμού και παραβιάσεων των εισόδων των σχολείων από εξωσχολικούς κατά τις απογευματινές ώρες.  

Όσον αφορά στις Τεχνικές Επαγγελματικές Σχολές, αναφέρονται επίσης προβλήματα όπως μεγάλος αριθμός αιτήσεων για φοίτηση ο οποίος δεν μπορεί να ικανοποιηθεί λόγω της μη επάρκειας θέσεων.

Ανάγκη τεχνολογικής αναβάθμισης των εργαστηρίων και καθυστέρηση στη στελέχωση των τεχνικών σχολών με εκπαιδευτικούς συγκεκριμένων ειδικοτήτων τεχνικών μαθημάτων. 

Σε σχέση με τις ακριτικές και απομακρυσμένες κοινότητες, διαπιστώθηκε επίσης από την κοινοβουλευτική επιτροπή ότι υφίστανται δυσκολίες ομαλής λειτουργίας στα σχολεία λόγω μείωσης του προσωπικού αυτών, καθώς και του μικρού αριθμού παιδιών που φοιτούν.

Όσον αφορά στα ειδικά σχολεία, αυτά αντιμετωπίζουν ιδιαίτερες δυσκολίες, τόσο λόγω υπερπληθυσμού μαθητών, όσο και εξαιτίας του μεγάλου εύρους των ηλικιών των παιδιών που φοιτούν σε αυτά, ήτοι από 2 μέχρι 21 ετών, γεγονός που ανέδειξε την ανάγκη δημιουργίας ξεχωριστών χώρων φοίτησης και φιλοξενίας για παιδιά άνω των 18 ετών.

Της Ελένης Χαραλάμπους

Σχετικά Άρθρα