ΥΠΑΝ: Ύψιστη προτεραιότητα μια κοινωνία ισότητας και σεβασμού
15 Οκτωβρίου 2024, 14:57
Το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας αναγνωρίζει τις πολλαπλές μορφές διαφορετικότητας στα σχολεία και στόχο έχει να διασφαλίσει για όλους και όλες ένα περιβάλλον συμπερίληψης, ασφάλειας, σεβασμού και ισότητας, δήλωσε η αρμόδια Υπουργός Αθηνά Μιχαηλίδου.
Σε χαιρετισμό της στην τελετή βράβευσης των σχολείων που διακρίθηκαν στον διαγωνισμό «Ειρηνική επίλυση διαφορών και αξία του διαλόγου», που έγινε το πρωί στο Υπουργείο Παιδείας, η κ. Μιχαηλίδου ανέφερε πως «ύψιστη προτεραιότητά μας είναι να οικοδομήσουμε από κοινού μία κοινωνία βασισμένη στην ισότητα και στον σεβασμό», και επεσήμανε πως σημαίνουσα προς την κατεύθυνση αυτή είναι η εφαρμογή αλλά και η συμμετοχή όλων σε δράσεις όπως αυτές που πλαισίωσαν το σκεπτικό και την υλοποίηση του διαγωνισμού.
Επεσήμανε πως η επιθυμία του Υπουργείου είναι να μπορούν οι μαθητές να απολαμβάνουν στο μέγιστο τις εκπαιδευτικές ευκαιρίες που τους προσφέρονται μέσα σε ένα σχολικό περιβάλλον συμπεριληπτικό και δημοκρατικό, απαλλαγμένο από κάθε μορφή βίας.
«Πιστεύουμε ότι η συμμετοχή των σχολείων σας σε ένα τέτοιο διαγωνισμό, συντείνει στη διαμόρφωση εγγράμματων πολιτών με κοινωνικές δεξιότητες, υπευθυνότητα, δημοκρατικό ήθος, αλλά και σεβασμό στην αξία της μοναδικότητας του κάθε ανθρώπου. Δημιουργεί μια διαδικασία μάθησης και διδασκαλίας για απόκτηση γνώσεων, για ανάπτυξη στάσεων, αντιλήψεων και κοινωνικών δεξιοτήτων, για την έκφραση συμπεριφορών που προάγουν και διασφαλίζουν τα ανθρώπινα δικαιώματα, τη δικαιοσύνη και την ισότητα», είπε.
Παράλληλα, σημείωσε η Υπουργός, μέσα από τον διαγωνισμό προκαλείται η απαραίτητη αλληλεπίδραση ανάμεσα στο σχολείο, στην κοινότητα και στην ευρύτερη πολιτεία και προάγονται συντονισμένα από διάφορους φορείς της σχολικής κοινότητας οι αξίες της δημοκρατικής συμμετοχής, της συμπερίληψης, της δημιουργικότητας, της καινοτομίας και της μηδενικής ανοχής σε κάθε μορφή βίας και συνεχάρη θερμά όλους για τη συμμετοχή τους σε αυτό τον τόσο σημαντικό διαγωνισμό.
Η κ. Μιχαηλίδου συνεχάρη επίσης τις διευθύνσεις των σχολείων και τους/τις εκπαιδευτικούς για την ευκαιρία έκφρασης που έχουν δώσει στους μαθητές και στις μαθήτριες μέσα από καινοτόμες δράσεις, καθώς επίσης τους/τις λειτουργούς του Παρατηρητηρίου για τη Βία στο Σχολείο, της Υπηρεσίας Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας και τους/τις λειτουργούς του Υπουργείου Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως που εργάστηκαν για την υλοποίηση του Διαγωνισμού.
Διαβεβαίωσε πως το Υπουργείο Παιδείας θα συνεχίσει και θα εντείνει τις προσπάθειες, τους σχεδιασμούς και τη συνεργασία με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, προκειμένου το σχολικό περιβάλλον να αποτελεί ένα υγιές και ασφαλές περιβάλλον το οποίο θα προλαμβάνει πρωτίστως, αλλά και θα διαχειρίζεται αποτελεσματικά την επίλυση των διαφορών και θα υπερασπίζεται τα ανθρώπινα δικαιώματα.
Αναφερόμενη στον διαγωνισμό, είπε πως στόχος του είναι η προώθηση παιδαγωγικών πρακτικών στο πλαίσιο της πολιτικής του για πρόληψη και αντιμετώπιση των φαινομένων της παραβατικότητας και της βίας στο σχολείο και εμπίπτει στο πλαίσιο της Εθνικής Στρατηγικής για την Πρόληψη και Διαχείριση της Βίας στο Σχολείο του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας και του Εθνικού Σχεδίου Δράσης για την Πρόληψη και Αντιμετώπιση της Εγκληματικότητας του Υπουργείου Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως.
Λέγοντας πως οι συγκρούσεις είναι ένα φυσικό μέρος της ανθρώπινης αλληλεπίδρασης και η σχολική τάξη δεν αποτελεί εξαίρεση, η κ. Μιχαηλίδου είπε πως είναι εξαιρετικά σημαντικό για τους εκπαιδευτικούς να κατανοήσουν τη δυναμική του φαινομένου προκειμένου να διαχειριστούν αποτελεσματικά συγκρουσιακές καταστάσεις.
«Κάθε φορά που οι μαθητές και οι μαθήτριες διαχειρίζονται τις διαφορές με εποικοδομητικό και ειρηνικό τρόπο αναπτύσσουν δεξιότητες επίλυσης προβλημάτων, αποτελεσματικής επικοινωνίας και ενσυναίσθησης, ενώ η συνολική εμπειρία μάθησης είναι ποιοτικότερη. Η ειρηνική επίλυση διαφορών στην τάξη είναι απαραίτητη για τη δημιουργία ενός περιβάλλοντος σεβασμού, εμπιστοσύνης, συμπερίληψης και συνεργασίας και οδηγεί στην καλύτερη κατανόηση της προοπτικής του άλλου, καθώς και στην ανάπτυξη βασικών κοινωνικών και συναισθηματικών δεξιοτήτων», είπε.
Η κ. Μιχαηλίδου σημείωσε, ακόμη, πως σε μια τάξη βασισμένη στον διάλογο, οι μαθητές και οι μαθήτριες από παθητικοί αποδέκτες πληροφοριών, συμμετέχουν ενεργά στη δική τους εκπαίδευση και πως ο διάλογος στην τάξη τούς ενθαρρύνει να κάνουν ερωτήσεις, να τεκμηριώνουν και να μοιράζονται τις απόψεις τους, να συμβάλλουν στη συλλογική γνώση.
Επίσης, ανέφερε πως στο πλαίσιο της αντιρατσιστικής του πολιτικής το Υπουργείο Παιδείας υιοθετεί τις αρχές του δημοκρατικού διαλόγου και προωθεί την ειρηνική επίλυση διαφορών, επιδεικνύοντας μηδενική ανοχή σε επιθετικές συμπεριφορές ή ρατσιστικές διακρίσεις που σχετίζονται με ιδιαίτερα και διακριτά χαρακτηριστικά.
Tags: Σχολείο, Σχολείο και παιδί