ΥΠΑΝ: Όραμα για σχολεία χωρίς στερεότυπα
20 Ιουνίου 2023, 09:21
Είναι ευθύνη της Πολιτείας και του Υπουργείου Παιδείας η επίτευξη του οράματος για ένα σχολείο χωρίς στερεότυπα, είπε η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ), Αθηνά Μιχαηλίδου, η οποία μιλούσε τη Δευτέρα στην τελετή βράβευσης των μαθητών και των μαθητριών που διακρίθηκαν στον διαγωνισμό συγγραφής κειμένου σχετικά με την έμφυλη ισότητα.
Όπως αναφέρει δελτίο Τύπου που εξέδωσε το Υπουργείο, η κ. Μιχαηλίδου τόνισε ότι «η ισότητα των φύλων συνιστά βασική αξία, θεμελιώδες δικαίωμα και κεφαλαιώδη αρχή του ευρωπαϊκού πυλώνα κοινωνικών δικαιωμάτων». Για τη διασφάλιση της αξίας αυτής, συνέχισε, «η Ευρωπαϊκή Ένωση έχει αναπτύξει Στρατηγική για την Ισότητα των Φύλων για την περίοδο 2020-2025, με σκοπό την αντιμετώπιση της έμφυλης βίας, των διακρίσεων λόγω φύλου και της διαρθρωτικής ανισότητας μεταξύ γυναικών και ανδρών».
«Η ισότητα των φύλων εντάσσεται ως προτεραιότητα και στο Πρόγραμμα Διακυβέρνησης του Προέδρου της Δημοκρατίας, το οποίο δίνει έμφαση στην ανθρωποκεντρική προσέγγιση στην εκπαίδευση με στόχο τη θεμελίωση αρχών, αξιών και δεξιοτήτων που διακρίνουν τους δημοκρατικούς και κριτικά σκεπτόμενους ενεργούς πολίτες της κοινωνίας μας», υπογράμμισε η ΥΠΑΝ.
Στο πλαίσιο αυτό, συνέχισε, «επιδιώκεται ο περαιτέρω εμπλουτισμός των εκπαιδευτικών μας προγραμμάτων με δράσεις που προάγουν την ενσυναίσθηση, την ισότητα των φύλων, τον σεβασμό στη διαφορετικότητα, την πρόληψη και αντιμετώπιση φαινομένων σχολικού εκφοβισμού και την καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης». Η Υπουργός διευκρίνισε ότι αναφέρεται και στη σεξουαλική διαπαιδαγώγηση που στόχο έχει την προαγωγή του αμοιβαίου σεβασμού μεταξύ των δύο φύλων και την ανάπτυξη της αυτοπροστασίας των παιδιών.
«Μέσα από τις προτάσεις μας, στοχεύουμε στη διαμόρφωση ενός εκπαιδευτικού συστήματος στο οποίο το κάθε παιδί, η κάθε νέα και ο κάθε νέος, θα έχουν την ευκαιρία να καλλιεργούν τα ταλέντα και τις ικανότητές τους, στον μέγιστο βαθμό, μέσω ευέλικτων και καινοτόμων διαδικασιών μάθησης», εξήγησε η κ. Μιχαηλίδου. Επιπλέον, ανέφερε, «προωθούμε δράσεις που ενδυναμώνουν τα σχολεία και καλλιεργούν μια ισχυρή στάση πρόληψης απέναντι στα περιστατικά οποιασδήποτε διάκρισης, λόγω φύλου ή άλλων παραγόντων, μέσω της εφαρμογής του Κώδικα Συμπεριφοράς κατά του Ρατσισμού στα σχολεία και του Οδηγού Διαχείρισης και Καταγραφής Ρατσιστικών Περιστατικών».
«Διαβάζοντας κανείς κριτικά τα κείμενα των παιδιών που συμμετείχαν στον διαγωνισμό, μπορεί να δει παραδείγματα του οράματος ενός σχολείου όπου όλα τα παιδιά βιώνουν ένα περιβάλλον χωρίς στερεότυπα, έχουν πλούσιες ευκαιρίες μάθησης, απολαμβάνουν δικαιώματα χωρίς αποκλεισμούς και νιώθουν προστατευμένα και ελεύθερα, χωρίς διακρίσεις λόγω του φύλου τους», τόνισε, προσθέτοντας ότι «το δικό τους αυτό όραμα είναι και δικό μας». «Αναγνωρίζοντας την ευθύνη που έχουμε ως Πολιτεία και ως Υπουργείο για την επίτευξη αυτού του οράματος, θα συνεχίσουμε να εργαζόμαστε με αφοσίωση για την υλοποίηση των σχεδιασμών που υιοθετούμε», συμπλήρωσε.
Καταλήγοντας, η ΥΠΑΝ εξέφρασε τη βεβαιότητα ότι «με πρωταγωνιστές τα παιδιά μας, θα πετύχουμε τη δημιουργία μιας κοινωνίας βασισμένης στην ισότητα και τον σεβασμό».
Η εκπαίδευση το σημαντικότερο όπλο για ισότητα των φύλων, είπε η Επ. Νομοθεσίας
Η εκπαίδευση αποτελεί το σημαντικότερο όπλο για την προώθηση της ισότητας των φύλων, είπε η Επίτροπος Νομοθεσίας και Πρόεδρος της Επιτροπής Ισότητας των Φύλων στην Απασχόληση και στην Επαγγελματική Εκπαίδευση (ΕΙΦ), Λουίζα Χριστοδουλίδου-Ζανέττου, η οποία παρέστη επίσης στην τελετή βράβευσης του διαγωνισμού.
Αναμφίβολα, είπε η Επίτροπος στον χαιρετισμό της, «η εκπαίδευση αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα, αν όχι το σημαντικότερο, όπλο που έχουμε στα χέρια μας για την προώθηση της ισότητας των φύλων, αφού μέσω της ορθής διαπαιδαγώγησης και καθοδήγησης, μπορούν σταδιακά να εξαλειφθούν τα έμφυλα στερεότυπα και οι αντιλήψεις, όπως επίσης και οι κοινωνικά διαμορφωμένοι ρόλοι των δύο φύλων».
«Οι σύγχρονες παιδαγωγικές πρακτικές στοχεύουν στη διαμόρφωση πολιτών απαλλαγμένων από στερεοτυπικές αντιλήψεις και διακρίσεις οποιασδήποτε μορφής, ενώ παράλληλα λειτουργούν και ως ένα σημαντικό μέτρο πρόληψης παραβατικών συμπεριφορών και εκδηλώσεων μίσους προς ευάλωτες ομάδες του πληθυσμού», τόνισε η κ. Ζανέττου. «Στο κομμάτι της ισότητας των φύλων, είναι σημαντικό τα παιδιά να ενημερώνονται από μικρή ηλικία, ούτως ώστε να είναι σε θέση να γνωρίζουν τον αντίκτυπο των στερεοτύπων στην κοινωνία, αλλά και να μπορούν να είναι απαλλαγμένα από παρωχημένες αντιλήψεις», πρόσθεσε.
Φέτος, εξήγησε η Επίτροπος, «οι μαθητές και μαθήτριες των σχολείων μας, κλήθηκαν να περιγράψουν ένα σχολικό περιβάλλον, στο οποίο όλα τα παιδιά τυγχάνουν ίσης μεταχείρισης ανεξαρτήτως φύλου, έχουν ίσες ευκαιρίες και δικαιώματα και νιώθουν προστατευμένα και ελεύθερα χωρίς διακρίσεις».
Στόχος του διαγωνισμού, συνέχισε, «είναι η ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των παιδιών για την ύπαρξη έμφυλων ανισοτήτων, στερεοτύπων και διακρίσεων στη σχολική ζωή και του πώς αυτά μπορούν να αποδομηθούν, ώστε να υπάρχει ισότητα ευκαιριών». Ακόμη, ανέφερε ότι «κάθε παιδί μπορεί μέσα από τις δικές του σκέψεις και προβληματισμούς να αποδώσει αυτό που το ίδιο πιστεύει ότι είναι το ιδεατό».
Η Επίτροπος σημείωσε ότι «η αθωότητα και η ενσυναίσθηση που διακατέχουν τα παιδιά και τους/τις νέους/ νέες, μας διδάσκουν και εμάς και μας δίνουν τη δύναμη να συνεχίζουμε να αγωνιζόμαστε για ένα καλύτερο μέλλον». «Αδιαμφισβήτητα, οι νέοι/νέες μας, είναι το μέλλον του τόπου μας και βασιζόμαστε σε αυτούς», συμπλήρωσε.
Ο διαγωνισμός διοργανώθηκε από τη Διατμηματική Επιτροπή για την Ισότητα των Φύλων του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, σε συνεργασία με την Επιτροπή Ισότητας των Φύλων στην Απασχόληση και στην Επαγγελματική Εκπαίδευση του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων. Στόχος του διαγωνισμού ήταν η ευαισθητοποίηση της σχολικής κοινότητας για την ύπαρξη έμφυλων στερεοτύπων στη σχολική ζωή και του πώς αυτά μπορούν να αποδομηθούν ώστε να υπάρχει ισότητα ευκαιριών.
Το θέμα του διαγωνισμού ήταν: «Οραματιζόμαστε ένα σχολείο όπου όλα τα παιδιά τυγχάνουν ίσης μεταχείρισης ανεξαρτήτως φύλου, έχουν ίσες ευκαιρίες και δικαιώματα και νιώθουν προστατευμένα και ελεύθερα χωρίς διακρίσεις. Περιγράφουμε ένα τέτοιο σχολικό περιβάλλον επεξηγώντας τους τρόπους με τους οποίους όλα τα άτομα που συνυπάρχουν σε αυτό, κάνουν το συγκεκριμένο όραμα πραγματικότητα».
Οπως σημειώνεται σε σχετικη ανακοίνωση, η συμμετοχή στον διαγωνισμό ήταν προαιρετική και η συγγραφή των κειμένων έλαβε χώρα σε μη εργάσιμο/διδακτικό χρόνο σε συνεννόηση με τους/τις εκπαιδευτικούς που διδάσκουν το μάθημα της Γλώσσας/Λογοτεχνίας ή/και το μάθημα Αγωγής Ζωής/Αγωγής Υγείας/Οικιακής Οικονομίας/Οικογενειακής Αγωγής στα παιδιά που επιθυμούσαν να συμμετάσχουν.
Η Έλενα Χατζηκακού, Αναπληρώτρια Διευθύντρια του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου Κύπρου καλωσόρισε τους/τις παρευρισκόμενους/παρευρισκόμενες και έπειτα απηύθυναν χαιρετισμό πέραν από την Υπουργό Παιδείας και την Επίτροπο Νομοθεσίας και Πρόεδρος της Επιτροπής Ισότητας των Φύλων στην Απασχόληση και στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και ο Γιάννης Παναγιώτου, Υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων.
Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης απονεμήθηκαν τρία βραβεία και ένας έπαινος στην κατηγορία των Δημοτικών Σχολείων, τέσσερα βραβεία στην κατηγορία των Γυμνασίων και τρία βραβεία στην κατηγορία των Λυκείων/Τεχνικών Σχολών. Τα βραβεία για το διαγωνισμό ήταν προσφορά της Επιτροπής Ισότητας των Φύλων στην Απασχόληση και στην Επαγγελματική Εκπαίδευση.