Χιλιάδες οχήματα με προβληματικούς αερόσακους
05 Νοεμβρίου 2024, 16:16
Χιλιάδες είναι τα οχήματα τα οποία διακινούνται στους κυπριακούς δρόμους με προβληματικούς αερόσακους, ως κινητές ωρολογιακές βόμβες για τους οδηγούς και επιβάτες τους, σύμφωνα με σημερινή ενημέρωση της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Εμπορίου.
Όπως διαπιστώθηκε οι αρμόδιες υπηρεσίες του κράτους γνωρίζουν περίπου το μέγεθος του προβλήματος σε ότι αφορά τις ανακλήσεις οχημάτων με πιθανότητα ελαττωματικών αερόσακων.
Ωστόσο, δεν έχουν στοιχεία αναφορικά με τα μεταχειρισμένα οχήματα των οποίων τα συστήματα ασφαλείας και οι αερόσακοι έχουν αντικατασταθεί μετά από ατύχημα.
Παράλληλα ενώπιον της κοινοβουλευτικής επιτροπής, τέθηκαν καταγγελίες ότι κάποιες εταιρείες ζητούν πληρωμή για το έλεγχο των οχημάτων εάν φέρουν ελλαττωματικούς αερόσακους.
Στην σχετική πληροφόρηση προέβη η εκπρόσωπος του Συνδέσμου Καταναλωτών Βιργινία Χρίστου, σημειώνοντας ότι μεγάλος αριθμός καταγγελιών φτάνουν κοντά τους για χρεώσεις που φτάνουντα €160 για τον έλεγχο αερόσακων οχημάτων.
Η επιτροπή συνέχισε σήμερα την αυτεπάγγελτη εξέταση του θέματος που αφορά τα προβλήματα που προκαλούνται στην αγορά από την ανάκληση προϊόντων, ττη στρέβλωση του ανταγωνισμού και την πολιτική τήρησης περιβαλλοντικών προτύπων και προτύπων ασφάλειας, με ιδιαίτερη έμφαση στο ζήτημα ανάκλησης ελαττωματικών αερόσακων, μετά από πρόσφατο, δεύτερο θανατηφόρο δυστύχημα με θύμα τη 19χρονη Στυλιανή Γιωργαλλή.
Ο θάνατός της επήλθε από αιμορραγικό σοκ, συνέπεια ρήξης ανιούσας αορτής και πνεύμονα από μεταλλικό αντικείμενο. Πριν από δύο χρόνια περίπου, προηγήθηκε ο θάνατος του Κυριάκου Όξινου μετά από τροχαία σύγκρουση. Σύμφωνα με το αστυνομικό πόρισμα, η αιτία θανάτου του άτυχου νέου δεν ήταν η τροχαία σύγκρουση, αλλά ο ελαττωματικός αερόσακος Takata που έφερε το όχημα του.
Ο διευθυντής του τμήματος Οδικών μεταφορών Γιώργος Λουκάς ανέφερε ότι εφαρμόζεται η νομοθεσία και διαδικασία, η οποία περιλαμβάνει μεταξύ άλλων την ανάκληση και την εφαρμογή διορθωτικών μέτρων.
Στις 53 χιλ. οι ανακλήσεις αερόσακων Takata
Όσον αφορά την ανάκληση αερόσακων Takata ανέφερε ότι από σε βάθος δεκαετίας, ο αριθμός τους ανήλθε στις 53 χιλ.
Πρόσθεσε ότι στάλθηκαν 53 χιλ. ειδοποιήσεις προς τους ιδιοκτήτες και στις 33 χιλ. έχουν ολοκληρωθεί οι ανακλήσεις, ενώ σε 4,500 οχήματα έχει μπει περιορισμός στην κυκλοφορία τους, τον τελευταίο χρόνο.
Σημείωσε ότι περίπου 8500 ιδιοκτήτες οι οποίοι κλήθηκαν για ανάκληση των αερόσακων των οχημάτων τους δεν ανταποκρίθηκαν.
Κληθέντες οι εκπρόσωποι του υπουργείου Μεταφορών να αναφέρουν τον ακριβή αριθμό των οχημάτων τα οποία κυκλοφορούν σήμερα στους κυπριακούς δρόμους και έχουν πρόβλημα με τους αερόσακους τους, ανέφεραν ότι υπολογίζονται σε περίπου 14.500.
Όσον αφορά τα οχήματα με προβληματικούς αερόσακους σε βάθος δεκαετίας, με βάση και τις ανακλήσεις από το σύστημα ταχείας ανταλλαγής πληροφοριών για επικίνδυνα καταναλωτικά προϊόντα που διακινούνται εντός της ΕΕ, RAPEX, όπως αναφέρθηκε, ο αριθμός τους φτάνει τις 55 χιλ.
Ο προϊστάμενος του αρμόδιου τμήματος δεσμεύθηκε να καταθέσει στοιχεία για τον αριθμό των ανακλήσεων τον τελευταίο χρόνο, δηλαδή από την προηγούμενη συνεδρία της κοινοβουλευτικής επιτροπής όπου απασχόλησε το ζήτημα.
Χρέωση ελέγχων καταγγέλλουν οι καταναλωτές
Η νομικός σύμβουλος του Συνδέσμου Καταναλωτών Βιργινία Χρίστου ανέφερε ότι δέχονται μεγάλο αριθμό καταγγελιών για χρέωση του ελέγχου των οχημάτων για ελλαττωματικούς αερόσακους.
Η κ. Χρίστου προέβη μάλιστα στην ανάγνωση συγκεκριμένης καταγγελίας, αναφέροντας και το όνομα της εταιρείας η οποία επέβαλε χρέωση της τάξης των €160 για έλεγχο της ακαταλληλότητας του αερόσακου οχήματος μάρκας της οποίας έχει την αντιπροσωπεία.
ΣΕΜΟ: Με ευρωπαϊκές προδιαγραφές οχήματα από Ιαπωνία
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εισαγωγέων Μηχανοκίνητων Οχημάτων (ΣΕΜΟ), Αλέξης Άννινος, μεταξύ άλλων επεσήμανε ότι τα στοιχεία αφορούν οχήματα με ευρωπαϊκές προδιαγραφές, τα οποία εισάγονται από τα μέλη τους περίπου την τελευταία 25ετία.
Ερωτηθείς για οχήματα που εισάγονται από Ιαπωνία και κατά πόσο θεωρούνται ευρωπαϊκά, ειδικά αυτά που εισάγοντα προ 15ετίας, ο κ. Άννινος είπε πως τα καινούργια οχήματα ανεξάρτητα της χώρας κατασκευής τους και της μάρκας τους, θα πρέπει να τυγχάνουν ευρωπαϊκής έγκρισης για την εγγραφή τους.
Σημείωσε όμως ότι σε αυτά δεν περιλαμβάνονται οχήματα που κυκλοφορούν στην κυπριακή αγορά με μεταχειρισμένα εξαρτήματα, καθώς όπως τόνισε, δεν υπάρχει τρόπος ώστε να διαπιστωθεί εάν τα εξαρτήματα αυτά έχουν ανακληθεί.
Όσον αφορά ανακλήσεις για αερόσακους Takata είπε πως τρέχουν συνεχώς, αναφέροντας πως σε κάποιες περιπτώσεις οι ανακλήσεις γίνονται για προληπτικούς λόγους.
Λουκέτο στην εταιρεία κατασκευής
Αξίζει να αναφερθεί ότι η εταιρεία που κατασκεύαζε τους αερόσακους Takata έχει βάλει οριστικά λουκέτο και πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες, που προμήθευε αερόσακους μαζικά την αγορά αυτοκινήτου, τόσο την ευρωπαϊκή όσο και την γιαπωνέζικη.
Όπως διαπιστώθηκε εντός των αερόσακων υπήρχαν σφαιρίδια από μεταλλικά αντικείμενα, ενώ πληροφορίες κάνουν λόγο και για ύπαρξη νιτρικής αμμωνίας.
Υπενθυμίζεται ότι το Τμήμα Οδικών Μεταφορών προχώρησε στη λήψη δύο μέτρων για να διασφαλιστεί ότι όλοι οι ιδιοκτήτες οχημάτων που είχαν ειδοποίηση για ανάκληση, προχώρησαν στην ανάλογη επιδιόρθωση μέσω των εισαγωγέων αντικατάστασή τους.
Συγκεκριμένα, αποστάληκαν μηνύματα SMS στους ιδιοκτήτες οχημάτων για υπενθύμιση της ανάκλησης, ενώ δεύτερο μέτρο αποτελεί η μη παραχώρηση δελτίου ακαταλληλότητας στο τεχνικό έλεγχο (ΜΟΤ) του αυτοκίνητου, εάν εκκρεμεί η επιδιόρθωση.
Δηλώσεις βουλευτών
Σε δηλώσεις μετά την συνεδρία ο προεδρεύων της Επιτροπής, Βουλευτής του ΔΗΣΥ Νίκος Σύκας ανέφερε ότι τίθεται περαιτέρω σε κίνδυνο η ασφάλεια των πολιτών, αφού επιβεβαιώθηκε στη συνάντηση ο μη σωστός έλεγχος, το αλαλούμ μεταξύ υπηρεσιών και κράτους ιδιαίτερα στους αερόσακους.
Πρόσθεσε ότι υπάρχουν χιλιάδες αυτοκίνητα στους δρόμους που δεν έχουν ανακληθεί για το θέμα των αερόσακων, όπως και άλλα οχήματα χωρίς ευρωπαϊκές προδιαγραφές.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Κώστας Κώστα ανέφερε ότι ενώ υπάρχει πιθανώς ακόμα ένας θάνατος από ελαττωματικό αερόσακο πριν από λίγες μέρες, από τους αρμόδιους άκουσαν «και πάλι τα ίδια».
Πρόσθεσε ότι δεν έλαβαν ξεκάθαρες απαντήσεις από το Τμήμα Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ) γιατί δεν ενημερώνει τους ιδιοκτήτες για τους αερόσακους και αναμένει από τις εταιρείες.
Ανέφερε επίσης ότι ενώ αντιπροσωπείες είχαν διαβεβαιώσει ότι δεν θα χρέωναν για έλεγχο του αερόσακου υπήρξαν καταγγελίες ότι χρεώνουν κάποιοι €160 για να τους πουν ότι ο αερόσακός τους είναι Τακάτα. Ωστόσο όπως είπε δεν υπάρχει νομοθεσία που να τους υποχρεώνει να μην χρεώνουν.
Ο Βουλευτής του Κινήματος Οικολόγων Σταύρος Παπαδούρης, ανέφερε ότι ενώ πέρυσι είχαν συζητήσει το θέμα, ένα χρόνο μετά ακόμα ψάχνονται και δεν υπάρχουν όλα τα στοιχεία, αφού δεν είναι κάτω από τα ευρωπαϊκά πρότυπα όλα τα αυτοκίνητα.
Ανέφερε ακόμα ότι ζήτησαν να γίνει μια ιστοσελίδα που να καθοδηγεί τον καταναλωτή να ελέγξει ο ίδιος αν το αυτοκίνητό του εμπίπτει στη διαδικασία ανάκλησης.
Είπε ακόμα ότι υπάρχουν άτομα που έχουν ενημερωθεί και δεν έχουν προχωρήσει στην αντικατάσταση του αερόσακού τους, αφού εντοπίστηκε ότι σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχει χρέωση για να ελέγξουν απλώς το αυτοκίνητο, ύψους 150 ευρώ.
Ανέφερε ακόμα ότι μπορεί αυτή τη στιγμή στους δρόμους μας να κυκλοφορούν αρκετά αυτοκίνητα με ανακλήσεις στα φρένα, αερόσακους και αλλού, με όλες τις συνέπειες που έχει αυτό.
Της Ελένης Χαραλάμπους
Tags: Αυτοκίνητο