Προς κατάργηση το κριτήριο ηλικίας στα ασφάλιστρα
29 Απριλίου 2025, 06:05

Την αποφασιστικότητα τους να οδηγήσουν άμεσα στην Ολομέλεια της Βουλής για ψήφιση την πρόταση νόμου η οποία ρυθμίζει ότι η επιβολή ασφαλίστρων σε οδηγούς τρίτης ηλικίας θα γίνεται στη βάση της οδηγικής συμπεριφοράς και όχι της ηλικίας των ασφαλιζομένων, παρά την διαφωνία επηρεαζόμενων φορέων και αρχών, εκφράζουν τα μέλη της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.
Η κοινοβουλευτική επιτροπή ξεκίνησε χθες την συζήτηση της πρότασης νόμου που κατέθεσε η ανεξάρτητη βουλεύτρια (Βολτ) Αλεξάνδρα Ατταλίδου, για τροποποίηση του περί Ασφαλιστικών και Αντασφαλιστικών Εργασιών και Άλλων Συναφών Θεμάτων Νόμου, ώστε να διασφαλιστεί η ίση μεταχείριση ατόμων ηλικίας άνω των 70 ετών, κατά τη σύναψη συμβολαίου ασφάλισης οχήματος.
Βουλευτές του ΑΚΕΛ και του ΔΗΣΥ που συμμετείχαν στη συνεδρία, εξέφρασαν την πρόθεση να στηρίξουν την πρόταση, προς άρση της αδικίας που υφίστανται οι οδηγοί τρίτης ηλικίας, οι οποίοι όπως αναφέρθηκε επανειλημμένα, καλούνται να πληρώνουν διπλά ασφάλιστρα, με γνώμονα την ηλικία τους.
Έντονες αντιδράσεις προκάλεσε κατά την διάρκεια της συνεδρίας η διαπίστωση ότι από τις αρμόδιες κρατικές αρχές και φορείς δεν έχει διεξαχθεί καμιά έρευνα για να διαπιστωθεί το μέγεθος του προβλήματος, παρότι το θέμα συζητείται εδώ και δύο χρόνια περίπου στη Βουλή και έχουν ζητηθεί στοιχεία αρκετές φορές, για την τεκμηρίωση της επιβολής αυξημένων χρεώσεων, λόγω του αυξημένου κινδύνου ηλικίας.
Αρμόδιοι φορείς ισχυρίστηκαν ότι δεν μπορούν να παρέμβουν στις εργασίες ιδιωτικών εταιρειών χωρίς να υπάρχει σχετική νομοθετική ρύθμιση, ενώ κάποιοι υποστήριξαν ότι η διεξαγωγή μιας τέτοιας έρευνας, είναι εκτός των αρμοδιοτήτων τους.
Επικίνδυνη η τροποποίηση λέει ο Έφορος Ασφαλιστικών
Μιλώντας ενώπιον της επιτροπής, ο αναπληρωτής Έφορος Ασφαλίσεων, Κωνσταντίνος Καλοψιδιώτης, χαρακτήρισε ως επικίνδυνή την όποια τροποποίηση της κείμενης νομοθεσίας.
Συγκεκριμένα, ανέφερε ότι ο στόχος της υπηρεσίας του ως εποπτική αρχή είναι να διασφαλίζει την ευρωστία των ασφαλιστικών εταιρειών προς το συμφέρον των καταναλωτών, για την καταβολή των αποζημιώσεων τους.
Πρόσθεσε ότι η διαμόρφωση των ασφαλίστρων που επιβάλλουν οι εταιρείες θα πρέπει να γίνεται με διαφάνεια και αντικειμενικότητα, ενώ παράλληλα να αναγνωρίζεται η σημασία της ίσης μεταχείρισης.
Εξήγησε ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες προβαίνουν σε τιμολόγηση του ασφαλιστικού κινδύνου στην βάση αναλογιστικών μεθόδων και λαμβάνοντας υπόψη ποικίλους παράγοντες που επηρεάζουν τον κίνδυνο που αναλαμβάνουν, μεταξύ των οποίων και η ηλικία του οδηγού. Πρόσθεσε ότι στόχος τους είναι να γίνεται σωστή αξιολόγηση.
Σε σχέση με την πρόταση νόμου, ο κ. Καλοψιδιώτης υποστήριξε ότι παρουσιάζει αδυναμίες ως προς την εξυπηρέτηση του σκοπού για τον οποίο κατατέθηκε.
Εξέφρασε την διαφωνία του για την οποιαδήποτε παρέμβαση στο υφιστάμενο νομοθετικό πλαίσιο, την οποία χαρακτήρισε μάλιστα και επικίνδυνη, ενώ ανέφερε ότι δεν υπάρχουν στοιχεία τα οποία να καταδεικνύουν ότι υφίσταται διάκριση σε βάρος των οδηγών άνω των 70 ετών.
Δήλωσε ακόμα ότι το γραφείο του δεν έχει δεχθεί παράπονα για αυξημένα ασφάλιστρα σε πρόσωπα τρίτης ηλικίας.
Βουλευτές υπέδειξαν ότι το γεγονός αυτό θα πρέπει να τους προβληματίσει ως εποπτική αρχή, καθώς οι ίδιοι δέχονται καθημερινά μεγάλο αριθμό σχετικών παραπόνων.
Στο ίδιο πλαίσιο ήταν οι αναφορές του εκπρόσωπου του Συνδέσμου Αναλογιστών Κύπρου Κωνσταντίνου Ρωσσίδη, ο οποίος μετέφερε τη θέση του συνδέσμου πως η ηλικία αποτελεί σημαντικό παράγοντα αξιολόγησης κινδύνου και δεν θα πρέπει να αφαιρεθεί από τα ασφαλιστικά συμβόλαια.
Διαφωνούν οι ασφαλιστικές εταιρείες
Την διαφωνία Συνδέσμου Ασφαλιστικών Εταιρειών ως προς την προτεινόμενη ρύθμιση, εξέφρασε ο γενικός διευθυντής του συνδέσμου, Ανδρέας Αθανασιάδης, ο οποίος υπογράμμισε την αντίθεση τους σε οποιαδήποτε ρύθμιση παρεμβαίνει στις βασικές αρχές και τον τρόπο λειτουργίας του ασφαλιστικού τομέα, όπως είπε.
Ανέφερε ότι με την προτεινόμενη ρύθμιση επιχειρείται να λυθεί ένα πρόβλημα, το οποίο όμως θα μετακυλήσει σε άλλες κατηγορίες οδηγών.
Επιπρόσθετα ανέφερε ότι η πρόταση νόμου είναι εμπόδιο στο να τηρούν οι ασφαλιστικές εταιρείες τις ευρωπαϊκές Οδηγίες και κανονισμούς που διέπουν την λειτουργία τους σε θέματα αφερεγγυότητας.
Δήλωσε ότι θα πρέπει να αναζητηθούν άλλες λύσεις για την επίλυση του προβλήματος και μείωση του κινδύνου, όπως η εκπαίδευση των οδηγών τρίτης ηλικίας.
Εκ μέρους του υπουργείου Μεταφορών, ο Γιώργος Λουκά ανέφερε ότι η πρόταση νόμου είναι προς την σωστή κατεύθυνση, αφήνοντας ωστόσο ανοιχτό το ενδεχόμενο να προκαλέσει προβλήματα στην αγορά.
Διαψεύδει η ΕΠΑ για καρτέλ ασφαλιστικών
Λειτουργός της Επιτροπής Προστασίας Ανταγωνισμού ανέφερε ότι το θέμα δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες της και ως αποτέλεσμα δεν θεωρούν σωστό να καταθέσουν τα όποια σχόλια.
Απαντώντας σε ερώτηση της προέδρου της Επιτροπής, βουλευτού ΑΚΕΛ Ειρήνης Χαραλαμπίδου για καρτέλ ασφαλιστικών εταιρειών, καθώς επιβάλλουν όλες υψηλά ασφάλιστρα σε οδηγούς άνω των 70 ετών, διέψευσε κατηγορηματικά ότι υφίσταται κάτι τέτοιο, αναφέροντας μάλιστα ότι στενό συγγενικό της πρόσωπο μεγάλης ηλικίας δεν πληρώνει υψηλά ασφάλιστρα.
Πρόσθεσε ότι η ΕΠΑ, δεν έχει ενώπιον της καταγγελία για καρτέλ από τις ασφαλιστικές εταιρείες για συμφωνία επιβολής υψηλών ασφαλίστρων σε ηλικιωμένους.
Καταγγέλλουν αύξηση ασφαλίστρων ως 220%
Η εισηγήτρια της πρόταση νόμου Αλεξάντρα Ατταλίδου επικαλέστηκε στοιχεία της αστυνομίας υποδεικνύοντας ότι τα δυστυχήματα στα οποία εμπλέκονται άτομα άνω των 70 ετών, είναι πολύ λιγότερα από ότι αυτά στα οποία εμπλέκονται άτομα μικρότερων ηλικιών.
Ανέφερε συγκεκριμένα ότι ηλικιωμένοι 70 ετών και άνω εμπλέκονταν στο 11% περίπου των δυστυχημάτων από το 2019 και εντεύθεν, σε σχέση με 47% των δυστυχημάτων στα οποία εμπλέκονταν άτομα από 25 μέχρι και 45 ετών.
Η κ. Ατταλίδου υποστήριξε ότι τα ασφάλιστρα στα πρόσωπα άνω των 70 χρονών αυξάνονται αυθαίρετα, σημειώνοντας ότι με βάση καταγγελίες που εξετάσθηκαν από την επίτροπο διοίκησης καταδεικνύεται αύξηση ασφαλίστρων έως και 220%, χωρίς τεκμηριωμένα κριτήρια οδηγικής συμπεριφοράς.
Υπογράμμισε επίσης, ότι στόχος της πρότασης νόμου που κατάθεσε, είναι να διασφαλιστεί η ίση μεταχείριση και να καθιερωθεί ένα δικαιότερο σύστημα τιμολόγησης, βασισμένο στην πραγματική οδηγική συμπεριφορά και όχι σε γενικές ηλικιακές προκαταλήψεις.
Ανέφερε ότι η πρωτοβουλία συνδέεται άμεσα με τις ευρωπαϊκές αρχές κατά των διακρίσεων και την προώθηση της κοινωνικής ένταξης για όλα τα ηλικιακά στρώματα.
Αστυνομία: Χαμηλά τα ποσοστά δυστυχημάτων ηλικιωμένων
Εκ μέρους της αστυνομίας αναφέρθηκε επίσης, ότι το ποσοστό των ατόμων άνω των 70 ετών τα οποία εμπλέκονται σε σοβαρές οδικές συγκρούσεις είναι χαμηλό.
Με βάση στοιχεία που διαβιβάστηκαν στην επιτροπή, μόλις 34 πρόσωπα από τα 226 που έχουν εμπλακεί σε σοβαρές οδικές συγκρούσεις που έγιναν το 2024, ήταν ηλικίας άνω των 70 ετών, 29 άτομα από τα 232 το 2023 και 35 από τα 253 το 2022.
Εκπρόσωπος της αστυνομίας ανέφερε ότι τάσσονται υπέρ της πρότασης νόμου, καθώς εισάγεται στην κείμενη νομοθεσία η αρχή της ίσης μεταχείρισης και της αποφυγής των διακρίσεων εις βάρος των ατόμων άνω των 70 ετών.
Λύσεις ζητούν οι ηλικιωμένοι
Εκπρόσωποι συνδέσμων της τρίτης ηλικίας και οργανώσεων για τα ανθρώπινα δικαιώματα, τόνισαν επίσης ότι η προτεινόμενη ρύθμιση κινείται προς την σωστή κατεύθυνση, ώστε να αρθεί η αδικία σε βάρος των οδηγών άνω των 70 ετών.
Ανέφεραν μεταξύ άλλων, ότι κάποιες ασφαλιστικές εταιρείες έχουν ξεκινήσει να προσφέρουν ασφαλιστικά συμβόλαια ειδικά για άτομα τρίτης ηλικίας.
Από πλευράς παρατηρητηρίου τρίτης ηλικίας, ο Δήμος Αντωνίου τόνισε ότι τάσσονται υπέρ της πρότασης νόμου, μεταφέροντας την πρόθεση του παρατηρητηρίου να οδηγήσει το θέμα ενώπιον των ευρωπαϊκών οργάνων, σε περίπτωση που δεν ρυθμιστεί άμεσα.
Πράσινο στην πρόταση από ΔΗΣΥ και ΑΚΕΛ
Εκ μέρους του ΔΗΣΥ η Ρίτα Σούπερμαν ανέφερε ότι είναι γενική διαπίστωση ότι υφίσταται διάκριση σε βάρος οδηγών άνω των 70 ετών, με αυξημένα τέλη που υποχρεούνται να καταβάλλουν στις ασφαλιστικές εταιρείες.
Χαρακτήρισε μάλιστα ηλικιακό ρατσισμό την συγκεκριμένη τακτική, καθώς όπως τόνισε, η τακτική υψηλών χρεώσεων σε άτομα τρίτης ηλικίας δεν βασίζεται σε συγκεκριμένα στοιχεία για μειωμένη οδηγική ικανότητα.
Πρόσθεσε ότι το κόμμα της θα στηρίξει την συγκεκριμένη πρόταση νόμου.
Από την πλευρά της, η βουλεύτρια του ίδιου κόμματος Φωτεινή Τσιρίδου, επεσήμανε ότι η Κύπρος δεν διαθέτει τις απαραίτητες συγκοινωνίες για την εξυπηρέτηση των προσώπων τρίτης ηλικίας ώστε να μην έχουν την ανάγκη για χρήση ιδιωτικού οχήματος.
Πρόσθεσε ότι με γνώμονα την ασφάλεια, θα καταβληθεί κάθε προσπάθεια οι οδηγοί τρίτης ηλικίας να μην υφίσταται αδικαιολόγητης διάκρισης.
Η πρόεδρος της επιτροπής, βουλεύτρια ΑΚΕΛ Ειρήνη Χαραλαμπίδου, ανέφερε ότι η κυβέρνηση θα έπρεπε να δείξει περαιτέρω ευαισθησία στο ζήτημα, ενώ έψεξε το γεγονός ότι δεν υπάρχουν ποιοτικές στατιστικές αναλύσεις που να αποδεικνύουν ότι τα άτομα τρίτης ηλικίας προκαλούν περισσότερα ατυχήματα.
Δήλωσε επίσης, ότι θα στηρίξουν την πρόταση νόμου που κατάθεσε η κ. Ατταλίδου, ενώ εξέφρασε την αποφασιστικότητα της όπως η πρόταση οδηγηθεί το συντομότερο δυνατόν στην Ολομέλεια του Σώματος προς ψήφιση, παρότι εξέφρασε την εκτίμηση ότι μετά από τυχόν ψήφιση, ο νόμος θα αναπεμφθεί από τον ΠτΔ.
Της Ελένης Χαραλάμπους
Tags: Αυτοκίνητο