ΠΙΣ: Ανησυχητικές οι διαπιστώσεις για ΓεΣΥ
10 Φεβρουαρίου 2022, 11:15
Οι διαπιστώσεις της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για το διαχειριστικό έλεγχο του Οργανισμού Ασφάλισης Υγείας είναι ανησυχητικές, δήλωσε ο πρόεδρος του Παγκύπριου Ιατρικού Συλλόγου Δρ Πέτρος Αγαθαγγέλου.
Μιλώντας σε διάσκεψη Τύπου για τα ευρήματα της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, ο κ. Αγαθαγγέλου ανέφερε ότι πολλές από τις επισημάνσεις της υπηρεσίας δεν αποτέλεσαν έκπληξη, τονίζοντας ότι έχουν επιβεβαιωθεί οι αρχικές επισημάνσεις του ΠΙΣ προς τους αρμόδιους φορείς.
Όπως τόνισε, στην έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας αναδεικνύεται το επανειλημμένο της παραβίασης διαδικασιών μεταξύ άλλων και σε ότι αφορά την ένταξη νοσηλευτηρίων στο ΓεΣΥ χωρίς κανονισμούς που θα καθόριζαν τα κριτήρια ένταξης τους.
«Η ένταξη των νοσηλευτηρίων θα έπρεπε να είχε ρυθμιστεί από θεσμοθετημένους κανονισμούς, βάσει αξιοκρατικών κριτηρίων που αφορούν στην κατηριοποίηση των νοσηλευτηρίων ανάλογα με το επίπεδο των υποδομών όπως η ύπαρξη και λειτουργία τμήματος πρώτων βοηθειών, τριτοβάθμια κλπ», τόνισε.
«Αντ’ αυτού γίναμε μάρτυρες σύστασης μνημονίων με αυθαίρετες διαδικασίες οι οποίες σύμφωνα με τη σχετική γνωμάτευση του γενικού εισαγγελέα είναι παράνομες», τόνισε.
«Δεν κρύβουμε την ανησυχία μας για το γεγονός ότι για ο αρμόδιος για το ΓΕΣΥ φορέας αγνοεί και προφανώς περιφρονεί τις εισηγήσεις θεσμών όπως η ελεγκτική υπηρεσία και η Νομική Υπηρεσία της Δημοκρατίας αλλά και παρερμηνεύει νομοθετικές διατάξεις», επεσήμανε.
«Δυστυχώς έχει διαφανεί ότι υπάρχει καθυστέρηση στην εφαρμογή διορθωτικών μέτρων που διαχρονικά έχουν κατατεθεί από τον Παγκύπριο Ιατρικό Σύλλογο και τα όποια προβλήματα προκύπτουν όπως για παράδειγμα αυτά που βλέπου τον τελευταίο καιρό το φως της δημοσιότητας, έχουν δυσμενείς επιπτώσεις στο επίπεδο των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας προς τον ασθενή», σημείωσε.
Ο Δρ. Αγαθαγγέλου έκανε λόγο για ανεπάρκεια ολοκληρωμένου εποπτικού ελέγχου και ανομοιογένεια στις συμβάσεις με αδιαφανείς διαδικασίες που «προκαλούν το αίσθημα αδικίας των συμβεβλημένων με το σύστημα ιατρών -μελών μας που όχι μόνο προσβάλλονται αλλά και ζημιώνουν από τυχόν καταχρήσεις, είτε αυτές προέρχονται μεμονωμένα από συναδέλφους , είτε προέρχονται από την απουσία αποτελεσματικού ελέγχου είτε σε επίπεδο παρόχων αλλά και δικαιούχων.
Τόνισε ότι οι προβληματισμοί που κατέθεσαν μέσα από μελέτη της Deloitte το 2016 και πριν την εφαρμογή του ΓΕΥ, επιβεβαιώνονται στην ολότητά τους.
Συγκεκριμένα, ανέφερε, η μελέτη ανέδειξε την ανεπάρκεια του σφαιρικού προϋπολογισμού που καθορίστηκε από την αναλογιστική μελέτη του οίκου Mercer για λογαριασμό του Υπουργείου Υγείας, η οποία κατέδειξε ότι οι συνολικές δαπάνες στον τομέα της υγείας σε σχέση με τις προτιθέμενες καλύψεις θα είναι πολύ μεγαλύτερες από αυτές που είχαν καθοριστεί.
Σημειώνεται ότι οι συνολικές δαπάνες του τομέα για το 2021 ανήλθαν στο €1,8 δισ. σε σχέση με €1 δισ. που προέβλεπε η μελέτη Mercer και για το 2022 αναμένεται να ανέλθουν στα €2 δισ.
«Στην Ειδική Έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, αναφέρονται συγκεκριμένες καλύψεις, που αποτελούν απαραίτητες υπηρεσίες για οποιοδήποτε αποτελεσματικό σύστημα υγείας, να μην καλύπτονται από τον ΟΑΥ. Άρα, παρά τις αυξημένες δαπάνες, ο υφιστάμενος σχεδιασμός και προγραμματισμός, δεν καλύπτει όλες τις βασικές ανάγκες του Κύπριου ασθενή (νεφροπαθείς, καινοτόμες θεραπείες κ.α.)», υπογράμμισε.
«Υπάρχει επίσης η άποψη της κοινής γνώμης, και αυτό τονίστηκε και τις τελευταίες ημέρες, μετά την παρουσίαση των αποτελεσμάτων της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, ότι οι ιατροί αμείβονται με εξαιρετικά υψηλά ποσά για αποζημίωση των υπηρεσιών τους, και μάλιστα γίνεται αναφορά σε 67 ιατρούς που αποτελούν, με βάση την έκθεση, την εξαίρεση και όχι τον κανόνα, εφόσον στο Σύστημα Υγείας δραστηριοποιούνται περίπου 3.000 συνάδελφοι (πάροχοι-υγείας)», πρόσθεσε.
Σημαντικό στοιχείο, επίσης, ανέφερε, είναι ότι η πανδημία δεν μπορεί να αποτελεί άλλοθι στα διαχρονικά προβλήματα και παθογένειες που αφορούν το σύστημα υγείας και ως εκ τούτου η αποτελεσματικότητα και η ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών.
«Είχαμε προειδοποιήσει για την ανετοιμότητα του κράτους να εφαρμόσει αποτελεσματικά το όλο εγχείρημα και τα αποτελέσματα της εν λόγω Έκθεσης μας επιβεβαιώνουν πλήρως. Μας είχαν χαρακτηρίσει ως «πολέμιους» του ΓεΣΥ, επειδή ως επιστημονική κοινότητα αναδεικνύαμε τα προβλέψιμα προβλήματα που θα αντιμετωπίζαμε, και που με υπευθυνότητα καταθέσαμε ουσιαστικές εισηγήσεις, οι οποίες δεν εφαρμόστηκαν, δεν υιοθετήθηκαν γιατί κάποιοι δαιμονοποίησαν τις αναγκαίες αλλαγές, ως τη διαφοροποίηση της φιλοσοφίας του ΓεΣΥ», τόνισε.
«Η ιατρική κοινότητα ήθελε, θέλει και απαιτεί την εφαρμογή ενός συστήματος υγείας, που να διασφαλίζει την προσβασιμότητα, την ποιότητα, τα αποτελεσματικότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, με τον απαραίτητο προϋπολογισμό που θα διασφαλίζει τη βιωσιμότητά του σε βάθος χρόνου. Η ιατρική κοινότητα δε λειτουργεί με αφηγήματα και συνθήματα. Αλλά με συγκεκριμένες εισηγήσεις για να διασώσουμε αυτό που απαίτησε η κυπριακή κοινωνία και απαιτεί η ιατρική κοινότητα», επεσημνε.
Συγκεκριμένα, είπε, πριν την εφαρμογή του Συστήματος Υγείας, «είχαμε τονίσει την ανάγκη για καθορισμό ενός αντιπροσωπευτικού και ρεαλιστικού προϋπολογισμού, που να καλύπτει ολοκληρωμένες υπηρεσίες φροντίδας υγείας για ΟΛΟΥΣ τους ασθενείς»
«Ζητήσαμε επίσης την εφαρμογή ιατρικών πρωτοκόλλων και κλινικών κατευθυντήριων γραμμών, πριν την εφαρμογή του ΓεΣΥ, με στόχο τη διασφάλιση τόσο της αποτελεσματικότητας όσο και της ποιότητας των παρεχόμενων υπηρεσιών και σίγουρα σαν μέτρο αποτροπής καταχρήσεων».
«Απαιτήσαμε την εφαρμογή ασφαλιστικών δικλείδων για αποφυγή καταχρήσεων και θυματοποίησης ολόκληρης της ιατρικής κοινότητας, λόγω ορισμένων εξαιρέσεων, όπως για παράδειγμα την εφαρμογή δεικτών μέτρησης σχετικά με την προσβασιμότητα, την ποιότητα, την αποτελεσματικότητα, τη δημιουργία καταλόγου έκδηλων περιστατικών, όπου ο ασθενής θα έχει τη δυνατότητα απευθείας πρόσβασης σε δευτεροβάθμια περίθαλψη, κ.α.»
«Τονίσαμε επίσης την ανάγκη για παρακολούθηση και έλεγχο από ανεξάρτητη εποπτική αρμόδια αρχή (και όχι μόνο τον οργανισμό, τον φορέα υλοποίησης) σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής του Συστήματος και των αντίστοιχων αποζημιώσεων. Στο συγκεκριμένο σημείο τονίζεται ότι είναι απαράδεκτο ότι για ένα προϋπολογισμό τέτοιου ύψους οι έλεγχοι να γίνονται μόνο στο 3% των απαιτήσεων και ενώ εντοπίζονται παραλήψεις στο 0.01% να θυματοποιείται ολόκληρη η ιατρική κοινότητα ότι καταχράται το σύστημα».
«Ζητήσαμε επίσης, όπως για τη διοικητική διεκπεραίωση του ΓεΣΥ, το κράτος να λειτουργεί ως ανεξάρτητη εποπτική αρχή και να γίνει ξεκάθαρος διαχωρισμός της ευθύνης μεταξύ της διαμόρφωσης της πολιτικής του ΓεΣΥ, η οποία θα πρέπει να ανήκει στο Υπουργείο Υγείας, με τον ΟΑΥ ο οποίος να πρέπει να έχει την ευθύνη της ορθής εφαρμογής του Συστήματος. Η Δημόσια Υγεία και οι εποπτικοί μηχανισμοί, αυτά ανήκουν στην αρμόδια ρυθμιστική αρχή που είναι το Υπουργείο Υγείας».
«Επαναλαμβάνουμε για ακόμη μια φορά, ότι την ευθύνη παρακολούθησης του βαθμού αποτελεσματικότητας του ΓεΣΥ θα πρέπει να την έχει το Υπουργείο Υγείας και μια δυνητικά ανεξάρτητη αρχή. Διαχρονική εισήγηση του ΠΙΣ».
Η αναδιοργάνωση και ο εκσυγχρονισμός των Δημόσιων Νοσηλευτηρίων, είναι απαραίτητα στοιχεία για να προχωρήσει η αυτονόμηση και να αποτελέσουν τα δημόσια νοσηλευτήρια την ραχοκοκαλιά του ΓΕΣΥ ακόμη δεν έχουν γίνει όλες αυτές οι διαδικασίες για τις οποίες υπάρχει αρμόδιος οργανισμός, ο ΟκΥΠΥ. Η βιωσιμότητα του ΓΕΣΥ προκύπτει από τη βιωσιμότητα των δημοσίων νοσηλευτηρίων. Και να τονισθεί ότι ο ιδιωτικός τομέας παραμένει ο συμπληρωματικός φορέας. Προς τη συγκεκριμένη κατεύθυνση, καταθέσαμε σειρά προτάσεων προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας, οι οποίες περιλάμβαναν 17 σημεία
«Δεν μπορεί ο κλάδος των γιατρών να είναι ο επίμονος στόχος, οποιουδήποτε θέλει να αποποιηθεί ευθυνών. Και δεν θα επιτρέψουμε εκφύλιση του ήθους των γιατρών, λόγω αδυναμίας. Η αναγνώριση αδυναμιών γίνεται είναι για να διορθωθούν αυτές οι αδυναμίες. Εκείνος που δεν επιδιώκει λύσεις, δεν έχει θετική άποψη και προφανώς έχει άγνοια του τί σημαίνει εθνικό σύστημα υγείας».
«Δεν επικρίνουμε χάριν της επίκρισης. Αναδεικνύουμε τις λύσεις και ζητούμε άμεσα να εφαρμοστεί ο νόμος του ΓΕΣΥ που έχει ψηφιστεί. Δεν επιτρέπουμε τις οποιεσδήποτε παράνομες ερμηνείας ή άλλες διαδικασίες προκύπτουν από παρερμηνείες της υφιστάμενης νομοθεσίας. Αν αυτές βολεύουν σε άλλα επίπεδα, αυτό δεν υιοθετείται από τον Παγκύπριο Ιατρικό Σύλλογο. Ως γιατροί νοιαζόμαστε για την υγεία των ασθενών μας.»
Κληθείς ν’ απαντήσει αν υπάρχει αλόγιστη αύξηση των δαπανών του ΓεΣΥ χωρίς να παρέχονται οι απαραίτητες υπηρεσίες, απάντησε καταφατικά.
Της Γεωργίας Χαννή
Tags: Νοσοκομεία, ΠΙΣ