Παιδιά: Ποικίλα τα συναισθήματα ενόψει νέας σχολικής χρονιάς
03 September 2023, 06:00
Οι μήνες του καλοκαιριού για τα περισσότερα παιδιά και τους έφηβους είναι συνδεδεμένα με την ανεμελιά, τα παιχνίδια, τους φίλους και τις καλοκαιρινές διακοπές.
Η επιστροφή στην καθημερινότητα και τη ρουτίνα, αρχίζει με την έναρξη του σχολείου. Συνεπώς ο Σεπτέμβριος αποτελεί το μήνα μετάβασης από τις καλοκαιρινές διακοπές στο σχολείο.
Όπως αναφέρουν οι ειδικοί, το ξεκίνημα της νέας χρονικής χρονιάς, συνδέεται με ποικίλα συναισθήματα, τόσο για τους μαθητές, όσο για τους γονείς αλλά και τους εκπαιδευτικούς. Κάποιοι πιθανόν να ανυπομονούν γι’ αυτό το νέο ξεκίνημα, κάποιοι άλλοι να αισθάνονται ανησυχία, φόβο ή και λύπη ενώ κάποιοι άλλοι να έχουν ανάμεικτα συναισθήματα.
Μιλώντας στο YgeiaWatch, η Εγγεγραμμένη Σχολική Ψυχολόγος - Γνωσιακή Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεύτρια Παντελίνα Σωτικοπούλου, εξηγεί ότι όλα τα συναισθήματα που μπορεί να αισθάνεται κάποιος μαθητής ή εκπαιδευτικός ή γονέας είναι φυσιολογικά αφού ο καθένας δίνει τη δική του ερμηνεία σε αυτό το γεγονός.
«Το πρώτο και σημαντικότερο σημείο για την έναρξη του σχολείου ή οποιασδήποτε καινούριας αρχής είναι η συναισθηματική φροντίδα που προσφέρουν οι γονείς προς τα παιδιά. Συγκεκριμένα είναι σημαντικό οι γονείς να επικοινωνήσουν με τα παιδιά τους και να μιλήσουν για το τί σκέψεις κάνουν τα παιδιά για τη νέα αρχή, να μιλήσουν για τα συναισθήματα τους ώστε να χτίσουν μια γέφυρα επικοινωνίας η οποία θα τους βοηθήσει και στη συνέχεια της σχολικής χρονιάς», προσθέτει.
H κ. Σωτικοπούλου σημειώνει ότι είναι αναμενόμενο και οι γονείς να αισθάνονται ανάμικτα συναισθήματα τα οποία χρειάζεται να διαχειριστούν οι ίδιοι χωρίς να προβάλλουν προς τα παιδιά τις ανησυχίες τους.
«Τα παιδιά θα κληθούν να προσαρμοστούν ξανά ή για πρώτη φορά στο σχολικό περιβάλλον και είναι αναμενόμενο ότι το κάθε παιδί αλλά και ο κάθε ενήλικας χρειάζεται το δικό του χρόνο γι' αυτή την προσαρμογή. Η διάρκεια της προσαρμογής πιθανόν να επηρεάζεται από διάφορους παράγοντες όπως τη προσωπικότητα του παιδιού, την οικογενειακή του κατάσταση, αν έχει συμβεί κάτι σημαντικό στην οικογένεια, στην υγεία του ή και από προηγούμενες εμπειρίες του παιδιού. Φυσικά όταν περάσει ένα εύλογο χρονικό διάστημα όπου το παιδί δυσκολεύεται να προσαρμοστεί, τότε χρειάζεται να γίνει μια πιο εξειδικευμένη βοήθεια», υπογραμμίζει.
Σημαντική η τήρηση προγράμματος
Σύμφωνα με τις συμβουλές της ειδικού, οι γονείς πριν ξεκινήσουν να προετοιμάζουν το παιδί τους γι’ αυτή τη μετάβαση , χρειάζεται οι ίδιοι να διευθετήσουν το πρόγραμμα των παιδιών.
«Ποιος για παράδειγμα θα παίρνει τα παιδιά από το σχολείο, να προγραμματίσουν τις απογευματινές δραστηριότητες, να φτιάξουν τα δικά τους ωράρια των παιδιών και αν και εφόσον χρειάζεται να ενημερώσουν το σχολείο για κάποιο σημαντικό θέμα που μπορεί να αφορά το παιδί ή και την οικογένεια. Καλό είναι μια- δύο εβδομάδες πριν από την έναρξη του σχολείου οι γονείς να ξεκινήσουν να προετοιμάζουν τα παιδιά γι΄ αυτή την αλλαγή, κάνοντας θετικά σχόλια για την καινούρια έναρξη», ανέφερε.
Η κ. Σωτικοπούλου τόνισε ότι οι γονείς θα πρέπει σιγά-σιγά να προσαρμόσουν τις ώρες του ύπνου και των γευμάτων των παιδιών. Συμβουλεύει όπως η προετοιμασία αυτή γίνεται σταδιακά και ομαλά πάντα εξηγώντας στο παιδί πως και το σώμα του χρειάζεται χρόνο να προσαρμοστεί για να μπορέσει να ανταπεξέλθει στις νέες ανάγκες που θα έχει στο σχολείο.
Όπως επίσης εξηγεί, σημαντική είναι και η μείωση του χρόνου που περνούν τα παιδιά χρησιμοποιώντας τις ηλεκτρονικές συσκευές και προτείνει απασχόληση με ήρεμες ή εκπαιδευτικές δραστηριότητες οι οποίες μπορεί να βοηθήσουν στην ομαλότερη προσαρμογή και στη μελέτη. Για παράδειγμα να ασχολούνται με παζλ, επιτραπέζια παιχνίδια, ζωγραφιές ή ότι άλλο μπορεί να αρέσει σε κάθε παιδί.
Προκειμένου η μετάβαση να γίνει ομαλά, είναι σημαντικό να βοηθήσουμε τα παιδιά μας να κάνουν ένα κλείσιμο στις καλοκαιρινές διακοπές, λέει η ειδικός.
«Θα μπορούσαν οι γονείς μαζί με τα παιδιά να φτιάξουν ένα κολάζ από φωτογραφίες από ωραίες τους στιγμές των καλοκαιρινών διακοπών, να γράψουν κάποιο ημερολόγιο ή να συζητήσουν για το τι τους άρεσε τι δεν τους άρεσε στις διακοπές ή ακόμη να συζητήσουν και πράγματα τα οποία συνέβησαν ξαφνικά στη ζωή τους και δεν ήταν όπως ακριβώς τα περίμεναν».
Σημαντική και η οργάνωση χώρου μελέτης
Η κ. Σωτικοπούλου εξηγεί και τη σημασία της οργάνωσης του χώρου όπου το παιδί θα μελετά. «Πριν ξεκινήσει η σχολική χρονιά και μαζί με το παιδί όποιας ηλικίας και αν είναι χρειάζεται να το εμπλέξουμε σε αυτή την διαδικασία για να μπορέσει σιγά σιγά να αναλαμβάνει και το ίδιο το κομμάτι της οργάνωσης να εκπαιδευτεί δηλαδή σε αυτό».
Εξίσου σημαντική, όπως υποδεικνύει η ειδικός, είναι η συναναστροφή. «Αν γνωρίζουν από πριν κάποιο άλλο παιδάκι που θα πάει στο ίδιο σχολείο θα τα κάνει να νιώσουν ασφάλεια ότι ανήκουν σε μια ομάδα και αυτό θα τους δώσει περισσότερη αυτοπεποίθηση για τις πρώτες ημέρες», συμπληρώνει .
Σίγουρα, παραδέχεται, χρειάζεται να αφήσουμε και χρόνο στα παιδιά για παιχνίδι ή για ελεύθερες δραστηριότητες για να υπάρχει μια ισορροπία γενικότερα στη ζωή τους.
Τέλος, τονίζει, «πολύ σημαντική είναι και η συνεργασία των γονέων με τους εκπαιδευτικούς, ώστε το παιδί να νιώσει ότι υπάρχει επικοινωνία και μια ασφάλεια στο περιβάλλον του και η καλή συνεργασία βοηθά και το παιδί αλλά και τους γονείς και τον εκπαιδευτικό ο καθένας από τον ρόλο του να μπορέσει να δώσει το καλύτερο που μπορεί».
Της Μόνικας Μακρυγιάννη