Μηδαμινή η χρήση κλιματιστικού στις σχολικές τάξεις
02 Ιουνίου 2022, 06:00
Μηδαμινή είναι η χρήση του κλιματιστικού στις σχολικές τάξεις ενώ μόνο το 11% των τάξεων έχει κλιματιστικό, σύμφωνα με έρευνα του ΤΕΠΑΚ για την ποιότητα του αέρα σε τάξεις δημοτικών σχολείων.
Συγκεκριμένα, η μελέτη είχε ως στόχο την ανάλυση εσωτερικού αέρα σχολικών τάξεων ανά το παγκύπριο και διεξήχθη από το Διεθνές Ινστιτούτο Κύπρου για την Περιβαλλοντική και Δημόσια Υγεία και το Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Πληροφορικής του Τεχνολογικού Πανεπιστημίου Κύπρου (ΤΕΠΑΚ), σε συνεργασία με την εταιρεία LELANTUS Innovations Ltd και την εταιρεία PHOEBE Research & Innovation Ltd.
Η μελέτη STEPS πραγματοποιήθηκε τον Μάιο-Ιούλιο του 2021, περίοδο κατά την οποία εφαρμοζόταν ένα ειδικό υγειονομικό πρωτόκολλο COVID-19 για τη λειτουργία των σχολείων.
Ακόμη, με τη χρήση ερωτηματολογίων, συλλέχθηκαν τα χαρακτηριστικά των σχολείων/τάξεων και με τη χρήση αισθητήρων, αξιολογήθηκαν τα επίπεδα περιβαλλοντικών παραμέτρων για 24 ή 48 ώρες σε εξωτερικούς και εσωτερικούς χώρους (2 τάξεις ανά σχολείο) σε δημόσια δημοτικά σχολεία πυκνοκατοικημένων περιοχών (βαθμός αστικοποίησης 1 και 2) στην Κύπρο.
Υπερβαίνει το όριο η θερμοκρασία στις τάξεις
Όπως διαπίστωσαν τα αποτελέσματα της έρευνας στη βάση του πρωτοκόλλου COVID-19 και της θερμής περιόδου που διεξάχθηκε, ο φυσικός αερισμός των τάξεων με τα ανοιχτά παράθυρα και πόρτες κατά τις ώρες των μαθημάτων βοήθησαν στη διατήρηση του δείκτη εξαερισμού (CO2) σε αποδεκτά επίπεδα.
Εντούτοις, στο μεγαλύτερο μέρος του ημερήσιου σχολικού χρόνου (85%), η θερμοκρασία αέρα στο εσωτερικό των τάξεων υπερέβη το συνιστώμενο ανώτατο όριο (27°C). Ακόμη, ένα τρίτο των μετρήσεων PM2.5 στο εσωτερικό των τάξεων ξεπέρασε τα 15 μg/m3 (συνιστώμενη τιμή ανά 24ωρο).
Σύμφωνα με τη μελέτη, απαιτείται περαιτέρω έρευνα για την καλύτερη κατανόηση της δυναμικής αλληλεπίδρασης περιβαλλοντικών παραμέτρων σε συνδυασμό με δείκτες υγείας ή πρόληψης μετάδοσης ιών και μικροβίων στο εσωτερικό σχολικό περιβάλλον, λαμβάνοντας υπόψη και τις πολιτικές που ανταποκρίνονται στην κλιματική κρίση αλλά και τα υγειονομικά πρωτόκολλα.
Χαρακτηριστικά των σχολείων και των τάξεων
Όπως αναφέρεται, στην έρευνα έλαβαν μέρος 42 δημόσια δημοτικά σχολεία όλων των επαρχιών της Κύπρου. Επίσης, όλες οι τάξεις (84) καθαρίζονταν καθημερινά, ενώ χλωρίνη χρησιμοποιείτο σε 81% των σχολείων. Από τα σχολεία που χρησιμοποιούσαν χλωρίνη, το 77% των σχολείων χρησιμοποιούσαν χλωρίνη σε καθημερινή βάση.
Ακόμη, ανεμιστήρας/ες υπήρχαν σε 90% των τάξεων και κατά μέσο όρο το 45-63% των συνολικών ανεμιστήρων στην τάξη (1-2 ανεμιστήρες) λειτουργούσαν, συνήθως, μετά το πρώτο διάλειμμα.
Σημειώνεται ότι περισσότερες από τις μισές τάξεις (55%) διέθεταν 2 πόρτες και κατά μέσο όρο το 86-91% της πόρτας/πορτών στην τάξη ήταν ανοιχτές καθ’ όλη τη διάρκεια της σχολικής μέρας, ενώ ο μέσος αριθμός ανοιχτών παραθύρων στη σχολική τάξη κατά τη διάρκεια της σχολικής μέρας ήταν 4 (56-59% των συνολικών παραθύρων στην τάξη).
Όσον αφορά το κλιματιστικό υπήρχε σε 11% των τάξεων και η μέση χρήση κλιματιστικού κατά τη διάρκεια της σχολικής μέρας ήταν σχεδόν μηδαμινή (μέσος όρος αριθμού κλιματιστικών σε λειτουργία: 0-0.1).
Της Ουρανίας Στυλιανού
Tags: κλιματιστικά, Παιδί, Σχολείο και παιδί