Μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα σε ναυτιλία
25 Ιουλίου 2023, 17:49
Νομοθεσία για μείωση των εκπομπών άνθρακα από τον τομέα των θαλάσσιων μεταφορών ενέκρινε το Συμβούλιο της Ευρωπαϊκή Ένωσης, με στόχο την αύξηση της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και καυσίμων με χαμηλές εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση.
«Ο νέος νόμος θα παρέχει νομικές διασφαλίσεις για τους χειριστές πλοίων και τους παραγωγούς καυσίμων, και θα βοηθήσει να δοθεί ώθηση στην παραγωγή βιώσιμων καυσίμων», ανέφερε η Υπουργός Μεταφορών της Ισπανίας, Ρακέλ Σάντσεθ Χιμένεθ, της οποίας η χώρα ασκεί αυτό το εξάμηνο την Προεδρία του Συμβουλίου της ΕΕ.
Όπως αναφέρεται, ο στόχος της νομοθεσίας, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «FuelEU maritime» (που εντάσσεται στο πακέτο νομοθεσιών για μείωση των εκπομπών «Fit for 55») είναι να αυξήσει τη ζήτηση και τη σταθερή χρήση ανανεώσιμων καυσίμων και καυσίμων χαμηλών σε άνθρακα, ούτως ώστε να μειωθούν οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Την ίδια στιγμή, σημειώνεται, η νομοθεσία διασφαλίζει πως η ομαλή λειτουργία των θαλάσσιων μεταφορών θα συνεχιστεί και πως δεν θα υπάρξουν στρεβλώσεις στην εσωτερική αγορά.
Ο κανονισμός αναμένεται να εκδοθεί στην επίσημη εφημερίδα της ΕΕ μετά το πέρας της καλοκαιρινής περιόδου. Οι νέοι κανόνες θα ισχύουν από την 1η Ιανουαρίου 2025, με κάποιες πρόνοιες να ισχύουν από τις 31 Αυγούστου 2024.
Η νομοθεσία αφορά την επίτευξη και στις θαλάσσιες μεταφορές των κλιματικών στόχων της ΕΕ για μείωση των καθαρών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά τουλάχιστον 55% το 2030 σε σχέση με τα επίπεδα του 1990, και κλιματική ουδετερότητα το 2050.
Το κείμενο του κανονισμού είχε συμφωνηθεί από το Συμβούλιο της ΕΕ και το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στις 23 Μαρτίου, στη βάση της πρότασης που είχε παρουσιάσει η Κομισιόν το 2021.
Tags: Άνθρακας, τοξικά αέρια