ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Λιγότεροι οι θάνατοι από τροχαία το 2021

18 Οκτωβρίου 2022, 06:00

images

Λιγότεροι ήταν οι θάνατοι από τροχαία το 2021 στην Κύπρο σε σύγκριση με τα επίπεδα προ-πανδημίας, ενώ η Κύπρος κατατάσσεται 18η από τις 27 χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης όσον αφορά το χαμηλότερο αριθμό θανάτων ανά εκατομμύριο κατοίκους.

Σύμφωνα με στοιχεία από τη βάση δεδομένων CARE (Community Road Accident), το 2021 σημειώθηκαν 45 οδικοί θάνατοι στην Κύπρο, ενώ το 2019  52.

Ειδικότερα, σε σύγκριση με το 2019 υπήρξε μείωση 13% το 2021, ενώ σε σύγκριση με το 2020 υπήρξε μείωση 6%. Ακόμη, συγκριτικά με την περίοδο 2017-2019, το 2021 υπήρξε μείωση 12%.

Όπως αναφέρουν τα στοιχεία της Εθνικής Έκθεσης Οδικής Ασφάλειας για την Κύπρο, η επιβολή μέτρων οδικής ασφάλειας στην Κύπρο, είναι λιγότερο αποτελεσματική σε σύγκριση με άλλες χώρες της ΕΕ.

Επίσης, ο αριθμός των οχημάτων στους οδικούς δρόμους είναι μεγαλύτερος από το μέσο όρο της ΕΕ και τα επιβατικά αυτοκίνητα είναι ελαφρώς παλαιότερα.

Συχνότεροι θάνατοι στις ηλικίες 65 ετών και άνω

Αναφορικά με την ηλικιακή ομάδα των θανούντων από τροχαία ατυχήματα στην Κύπρο, οι άνθρωποι ηλικίας 65 ετών και άνω αντιπροσωπεύουν το 38%, ενώ στην ΕΕ το 28%.

Από την άλλη πλευρά, το ποσοστό των θανάτων ηλικίας 50 έως 64 ετών, είναι μικρότερο και τα τελευταία δέκα χρόνια, η τάση στον αριθμό των σοβαρών τραυματισμών στην Κύπρο ήταν πτωτική για όλες τις ηλικιακές ομάδες.

Επιπλέον, σχετικά με το φύλο, οι συνολικοί οδικοί θάνατοι στους άνδρες (77%) είναι κατά πολύ περισσότεροι σε σύγκριση με τις γυναίκες (23%), για το 2019. Η αναλογία αυτή είναι παρόμοια και στο μέσο όρο της ΕΕ.

Ευάλωτοι χρήστες δρόμου

Στην κατηγορία των ευάλωτων χρηστών του δρόμου περιλαμβάνονται οι πεζοί, οι ποδηλάτες, οι επιβάτες στα αυτοκίνητα και τα μηχανοκίνητα δίκυκλα, όπως οι μοτοσικλέτες.

Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι χρήστες μηχανοκίνητων δίκυκλων αντιπροσωπεύουν το 31% των οδικών θανάτων, οι πεζοί το 25%, οι επιβάτες το 27% και οι ποδηλάτες μόνο το 2%, για το 2019.

Την ημέρα σε στεγνούς δρόμους τα θανατηφόρα

Επιπρόσθετα, όσον αφορά την κυριότερη ημέρα και ώρα στην κατανομή των οδικών θανάτων, είναι πολύ παρόμοια με εκείνη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με την πλειονότητα των θανάτων να σημειώνονται κατά τη διάρκεια της ημέρας και κατά τη διάρκεια της εργάσιμης εβδομάδας.

Επίσης, το ποσοστό των θανάτων που σημειώνονται τη νύχτα τα Σαββατοκύριακα είναι ελαφρώς μικρότερο από ό,τι στην Ευρωπαϊκή Ένωση.

Προστίθεται ότι η πλειονότητα των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων στην Κύπρο σημειώνεται σε στεγνούς δρόμους, ενώ μόνο ένα μικρό ποσοστό 6% των θανατηφόρων συμβαίνουν σε βρεγμένους δρόμους.

Αντίθετα, στην Ευρωπαϊκή Ένωση συνολικά το ποσοστό των θανατηφόρων δυστυχημάτων σε βρεγμένο οδόστρωμα είναι πολύ μεγαλύτερο. Όσον αφορά τις συνθήκες φωτισμού, σχεδόν οι μισοί θάνατοι από τροχαία συμβαίνουν όταν είναι σκοτάδι.

Με αργούς ρυθμούς η μείωση των θανάτων

Αν και το 2021 οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ήταν λιγότεροι από τα προ πανδημίας επίπεδα στην ΕΕ, η κατάσταση βελτιώνεται υπερβολικά αργά για την επίτευξη της μείωσης των θανάτων κατά το ήμισυ έως το 2030.

Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, πέρυσι στους δρόμους της ΕΕ έχασαν τη ζωή τους συνολικά 19.900 άνθρωποι, σύμφωνα με τα τελικά στοιχεία για τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα το 2021, τα οποία δημοσίευσε σήμερα η Επιτροπή.

Ειδικότερα, τα στοιχεία του 2021 αντιπροσωπεύουν αύξηση κατά 6% σε σχέση με το 2020. Από τη άλλη, η αύξηση ακολούθησε μια άνευ προηγουμένου ετήσια πτώση της τάξης του 17% από το 2019 στο 2020, η οποία οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στη μείωση της κυκλοφορίας λόγω των περιοριστικών μέτρων που επιβλήθηκαν εξαιτίας της πανδημίας.

Σε επίπεδο ΕΕ, το 2021 σημειώθηκαν 45 θάνατοι από τροχαία ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκους.

Ακόμη, στο πρώτο επτάμηνο του 2022, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα κατέγραψαν μέση αύξηση άνω του 10% σε σχέση με την ίδια περίοδο πέρυσι. Ωστόσο, παραμένουν κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα.

Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο του «Οράματος μηδενικών απωλειών», η Επιτροπή συνεργάζεται στενά με τα κράτη μέλη για μια ολιστική προσέγγιση ασφάλειας, η οποία περιλαμβάνει ασφαλή οχήματα, ασφαλείς υποδομές, ασφαλή χρήση του οδικού δικτύου και καλύτερη περίθαλψη μετά από τα τροχαία ατυχήματα.

Η Επιτροπή δημοσίευσε επίσης μια σειρά εκθέσεων στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου Οδικής Ασφάλειας, οι οποίες παρέχουν λεπτομερή δεδομένα και αναλύσεις σχετικά με διάφορα θέματα οδικής ασφάλειας, όπως η σημασία της χρήσης της ζώνης ασφαλείας, οι κίνδυνοι που διατρέχουν στο οδικό δίκτυο τα παιδιά, οι ποδηλάτες και οι ηλικιωμένοι και η απόσπαση προσοχής των οδηγών.

Της Ουρανίας Στυλιανού

Σχετικά Άρθρα