ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Έναρξη διαλόγου για εκσυγχρονισμό ειδικής εκπαίδευσης

02 Οκτωβρίου 2023, 11:08

images

Εκδήλωση για την έναρξη του διαλόγου για την αναβάθμιση και τον παιδαγωγικό εκσυγχρονισμό της ειδικής εκπαίδευσης, πραγματοποιήθηκε σήμερα στο Προεδρικό Μέγαρο.

Σε ομιλία του στην εκδήλωση, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης, έκανε λόγο για σημαντικό γεγονός, «που αποτελεί το πλέον καθοριστικό βήμα για την αναβάθμιση της ειδικής εκπαίδευσης στην Κύπρο, γιατί αυτός είναι ο σκοπός μας, ενός τομέα που θεωρείται το θεμέλιο μιας δίκαιης και ισότιμης κοινωνίας, όπου κάθε παιδί, ανεξαρτήτως της ιδιαιτερότητάς του, έχει το δικαίωμα να λαμβάνει την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση».

Τόνισε ότι η παιδεία και η υγεία αποτελούν τις πιο βασικές προτεραιότητες της διακυβέρνησης.

«Αποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι σε κάθε εκπαιδευτικό σύστημα, η αγωγή και εκπαίδευση των παιδιών με αυξημένες ανάγκες στήριξης αποτελεί ένα θέμα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, το οποίο αντιμετωπίζεται με ξεχωριστή ευαισθησία και προσοχή», τόνισε.

«Αγγίζουμε, λοιπόν, και αυτό το θέμα, έχοντας ως όραμά μας τη μετάβαση στην ενιαία εκπαίδευση, η οποία προφανώς δεν μπορεί να επέλθει από τη μια μέρα στην άλλη, αλλά μέσω ενός μακροπρόθεσμου προγραμματισμού. To συμπεριληπτικό σχολείο θα πρέπει να διασφαλίζει σε όλα τα παιδιά το δικαίωμα για ίσες εκπαιδευτικές ευκαιρίες, χωρίς αποκλεισμούς, ενισχύοντας τις δυνατότητές τους, για ενεργητική συμμετοχή στην κοινωνία», υπογράμμισε.

Σημείωσε ότι η ισότιμη συμμετοχή όλων των παιδιών αποτελεί θεμελιώδη αρχή της κυβέρνησης, του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, το οποίο αναγνωρίζει και διασφαλίζει τα δικαιώματα όλων των παιδιών με αναπηρία, αλλά και των παιδιών, των οποίων οι ανάγκες απαιτούν ενισχυμένη και εξειδικευμένη στήριξη.

Ήδη, επεσήμανε, την τελευταία εικοσαετία, στο πλαίσιο της υφιστάμενης νομοθεσίας, καταβλήθηκαν σοβαρές και συστηματικές προσπάθειες, ώστε η εκπαιδευτική πολιτική να είναι εναρμονισμένη με τις σύγχρονες παιδαγωγικές και κοινωνικές αντιλήψεις, με απώτερο στόχο όλα τα παιδιά να έχουν ίσες ευκαιρίες και πρόσβαση σε ποιοτική εκπαίδευση.

Παραδέχθηκε ότι παρά το γεγονός, ότι ο περί Αγωγής και Εκπαίδευσης Παιδιών με Ειδικές Ανάγκες Νόμος και οι συναφείς Κανονιστικές Διατάξεις αναπροσαρμόστηκαν κατά καιρούς, είναι γενικά αποδεκτό ότι, μετά από 20 και πλέον χρόνια εφαρμογής, χρήζουν περαιτέρω αναθεώρησης και εκσυγχρονισμού, για να συμβαδίζουν με τις σύγχρονες ευρωπαϊκές και διεθνείς τάσεις και να εναρμονίζονται στον μεγαλύτερο δυνατό βαθμό με τις διεθνείς συμβάσεις και ειδικότερα τη Σύμβαση για τα Δικαιώματα των Ατόμων με Αναπηρίες και τη Σύμβαση των Δικαιωμάτων του Παιδιού.

Γνωρίζω ότι η προσπάθεια που έγινε στο παρελθόν με την εμπλοκή του Ευρωπαϊκού Φορέα για την Ειδική Αγωγή και την Ενταξιακή Εκπαίδευση και της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δεν οδήγησε, για διάφορους λόγους, στο αναμενόμενο αποτέλεσμα.

Στο πρόγραμμα της διακυβέρνησης, τόνισε, το οποίο διαπνέεται από την ανθρωποκεντρική προσέγγιση της εκπαίδευσης, περιλαμβάνεται ρητή και σαφής αναφορά στην επαναξιολόγηση του θεσμού της ειδικής εκπαίδευσης.

«Προς αυτή την κατεύθυνση, λοιπόν, προχωρούμε στον σχεδιασμό και την υλοποίηση μιας νομοθεσίας, η οποία θα συμπεριλαμβάνει όλους τους μαθητές και όλες τις μαθήτριες, παρέχοντάς τους τις εύλογες προσαρμογές που χρειάζονται, ώστε το σχολείο να προσφέρει ποιοτική και συμπεριληπτική εκπαίδευση».

Για να το πετύχουμε αυτό, υπογράμμισε, «θα πρέπει να ενισχύσουμε ακόμη περισσότερο το δημόσιο σχολείο, για να μπορεί να απευθυνθεί σε όλα τα παιδιά με τρόπο που θα σέβεται την διαφορετικότητα και τα ταλέντα τους».

Σε συνεργασία με πολυθεματικές ομάδες και τις αντιπροσωπευτικές οργανώσεις παιδιών με αναπηρίες, αναμένεται να προχωρήσει η εισαγωγή νέων πρακτικών, ευέλικτων αναλυτικών προγραμμάτων και υιοθέτηση διαφοροποιημένης διδασκαλίας, στη βάση των αρχών του καθολικού σχεδιασμού, ώστε όλοι και όλες να έχουν ισότιμες ευκαιρίες, πρόσβαση και συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία και στην κοινότητα του σχολείου τους, χωρίς οποιονδήποτε αποκλεισμό ή διάκριση.

Σημείωσε ότι η αναθεώρηση και ο εκσυγχρονισμός της ειδικής εκπαίδευσης αποτελούν μια πολύπλοκη διαδικασία, κατά την οποία θα πρέπει να μελετηθούν και να αξιολογηθούν οι προκλήσεις που προκύπτουν από την εφαρμογή της υφιστάμενης νομοθεσίας και των συνεπακόλουθων διαδικασιών, όπως για παράδειγμα:

· η διαδικασία εντοπισμού και αξιολόγησης των παιδιών με ειδικές ανάγκες,

· η εκπαίδευση και κατάρτιση των εκπαιδευτικών σε θέματα εκπαίδευσης παιδιών με αναπηρίες,

· η διαδικασία και τα κριτήρια πρόσληψης, τα προσόντα και καθήκοντα των σχολικών βοηθών/συνοδών,

· η άμεση παροχή τεχνολογικών και άλλων μέσων για την πρόσβαση των παιδιών στα αναλυτικά προγράμματα,

· το διαφοροποιημένο εκπαιδευτικό υλικό,

· το γενικότερο πλαίσιο φοίτησης,

· η παροχή απολυτηρίου ή πιστοποιητικού φοίτησης και η σύνδεσή τους με την αγορά εργασίας,

· η διυπουργική συνεργασία και η εμπλοκή επαγγελματιών, για τη στήριξη των παιδιών με αναπηρία και των οικογενειών τους,

· η στήριξη πολυεπίπεδα των ατόμων που συμπληρώνουν το 21ο έτος της ηλικίας τους και χρειάζονται φροντίδα. Σε αυτό υπάρχει κενό στη χώρα μας. Πρόσφατα υιοθετήσαμε μια πρόταση της Υφυπουργού Πρόνοιας για την ανάγκη να στηρίξουμε αυτά τα άτομα που συμπληρώνουν το 21ο έτος ηλικίας και χρειάζονται φροντίδα.

«Βασικός μας στόχος δεν είναι μόνον η αλλαγή της υφιστάμενης νομοθεσίας και η υλοποίηση διαδικασιών και δράσεων έγκαιρης και ισότιμης πρόσβασης στην εκπαίδευση. Επιδίωξή μας, είναι η εμπέδωση μιας νέας νοοτροπίας, μιας νέας κουλτούρας, με έντονο το στοιχείο της συμπερίληψης, του απόλυτου φραγμού στον αποκλεισμό. Με τη δική σας συνεργασία, το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας και ειδικότερα η καθ’ ύλην αρμόδια Υπουργός θα υλοποιήσουν δράσεις και προγράμματα για την αντιμετώπιση των προαναφερόμενων προκλήσεων, στοχεύοντας στην ενθάρρυνση και διευκόλυνση της συμμετοχής των παιδιών στην εκπαιδευτική διαδικασία και στη χαρά της μάθησης», τόνισε.

Σχετικά Άρθρα