Ά. Τσινωντίδης: Προωθεί λύσεις ο ΟΑΥ για διόρθωση στρεβλώσεων
25 Απριλίου 2024, 06:00
Λύσεις που θα διορθώσουν στρεβλώσεις, θα διευκολύνουν τους ασθενείς αλλά και θα βοηθήσουν στην αλλαγή κουλτούρας που φαίνεται να επικρατεί μεταξύ των δικαιούχων του Γενικού Συστήματος Υγείας (ΓεΣΥ), προωθεί ο Οργανισμός Ασφάλισης Υγείας (OAY).
Σε συνέντευξή του στο YgeiaWatch, ο αναπληρωτής γενικός διευθυντής του ΟΑΥ, Άθως Τσινωντίδης, αναλύει τις λύσεις αυτές, υπογραμμίζοντας ότι για να επιτευχθεί ο στόχος, πρέπει να υπάρξει σωστή συνεργασία μεταξύ όλων: ΟΑΥ, παροχέων υπηρεσιών υγείας αλλά και πολιτών.
Ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων του ΟΑΥ, είναι οι λίστες αναμονής, οι στρεβλώσεις στα φάρμακα, η μη ορθολογική χρήση του συστήματος και η κατηγοριοποίηση των ασθενών, με στόχο να επιτευχθεί η εξατομικευμένη διαχείρισή τους.
Όσον αφορά στις λύσεις που προωθούνται, επισημαίνει ότι έχουν ολοκληρωθεί οι απαραίτητες αλλαγές στο σύστημα πληροφορικής, ώστε να ελέγχεται η συνολική ποσότητα φαρμάκων που λαμβάνει ο ασθενής σε σχέση με τη δοσολογία που συνταγογραφεί ο γιατρός.
Επιπλέον, αναφέρει, ο ΟΑΥ προβαίνει σε ενέργειες για υλοποίηση διαδικασιών, με σκοπό τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα που, προς το παρόν δίδονται από τα νοσοκομειακά φαρμακεία, σύντομα να είναι διαθέσιμα από τα φαρμακεία της κοινότητας.
Η συνέντευξη
Ερ.: Το ΓεΣΥ αγκαλιάστηκε από την πλειοψηφία των πολιτών, ωστόσο υπάρχουν προβλήματα τα οποία συχνά προκαλούν ταλαιπωρία στους ασθενείς. Ως ΟΑΥ εντοπίσατε αυτά τα προβλήματα; Προωθούνται λύσεις;
Απ.: Κάθε νεοσύστατο σύστημα υγείας, ενδέχεται να παρουσιάζει αδυναμίες, οι οποίες χρήζουν χειρισμού. Στόχος μας, είναι οι όποιες ελλείψεις να επισημαίνονται και να προβαίνουμε σε διορθωτικές κινήσεις που βελτιώνουν και αναβαθμίζουν τις υπηρεσίες που παρέχει το ΓεΣΥ.
Έχουμε εντοπίσει προβλήματα, όπως ο χρόνος αναμονής για επίσκεψη σε ειδικό ιατρό, η εξασφάλιση εξειδικευμένων φαρμάκων από τα νοσηλευτήρια, οι περιορισμένες υποδομές για την παροχή αποκατάστασης κ.α.
Όσον αφορά στις λύσεις που προωθούνται, έχουμε πρόσφατα ολοκληρώσει τις απαραίτητες αλλαγές στο σύστημα πληροφορικής, ώστε από τη μια να ελέγχει την συνολική ποσότητα φαρμάκων που λαμβάνει ο ασθενής σε σχέση με τη δοσολογία που συνταγογραφεί ο γιατρός και μόλις διασφαλίσουμε επάρκεια των εξειδικευμένων φαρμάκων, οι ασθενείς να μπορούν να λαμβάνουν φάρμακο για δύο μήνες από τα φαρμακεία των νοσηλευτηρίων.
Επιπλέον, προβαίνουμε σε ενέργειες για υλοποίηση διαδικασιών, με σκοπό τα μη συνταγογραφούμενα φάρμακα που, προς το παρόν δίδονται από τα νοσοκομειακά φαρμακεία, σύντομα να είναι διαθέσιμα από τα φαρμακεία της κοινότητας.
Οι πιο πάνω ρυθμίσεις, πιστεύουμε ότι μπορούν να διορθώσουν προβλήματα, να ενισχύσουν τη λειτουργικότητα και την ευελιξία του συστήματος, ώστε να βελτιώσουν την εξυπηρέτηση και την εμπειρία του ασθενή μέσα στο σύστημα.
Ερ.: Μεταξύ άλλων φαίνεται να διαπιστώνονται λίστες αναμονής σε κάποιες ιατρικές ειδικότητες, παρά τα μέτρα που έχουν ληφθεί. Έχετε υπόψη σας περαιτέρω μέτρα που πρέπει να ληφθούν για τις λίστες αναμονής;
Απ.: Όπως ανέφερα πιο πάνω, ο χρόνος αναμονής για επίσκεψη σε ειδικό ιατρό, είναι ένα από τα θέματα που μας απασχολεί, γι’ αυτό ως πρώτο μέτρο προχωρήσαμε στην υιοθέτηση του «επείγοντος παραπεμπτικού».
Παράλληλα, έχουμε ολοκληρώσει την αξιολόγηση των δεδομένων σε σχέση με τις δυνατότητες του συνόλου των ειδικών ιατρών για παροχή υπηρεσιών, από την οποία εξάγεται το συμπέρασμα ότι υπάρχει δυνατότητα εξυπηρέτησης μεγαλύτερου αριθμού ασθενών. Ο oργανισμός σχεδιάζει δράσεις για αποτελεσματικότερη ενημέρωση των δικαιούχων σχετικά με τη διαθεσιμότητα των ειδικών ιατρών.
Ταυτόχρονα, η ανάλυση των δεδομένων, καταδεικνύει ότι οι ασθενείς, σε ορισμένες περιπτώσεις, καταχρώνται το δικαίωμα ελεύθερης πρόσβασης στους ειδικούς ιατρούς και αρκετές φορές επισκέπτονται δεύτερο αλλά και τρίτο ειδικό ιατρό της ίδιας ειδικότητας, αποστερώντας από τους άλλους ασθενείς τη δυνατότητα να βρουν γρηγορότερα ραντεβού.
Το φαινόμενο της μη ορθολογιστικής χρήσης του συστήματος γενικότερα προβληματίζει τον Οργανισμό, εντούτοις τα όποια μέτρα θα ληφθούν προς αυτή την κατεύθυνση, θα πρέπει να εφαρμοστούν με ιδιαίτερη προσοχή, ώστε να μην επηρεάσουν την αναγκαία πρόσβαση των ασθενών στις υπηρεσίες φροντίδας υγείας.
Ερ.: Παρατηρείται και πρόβλημα, πολλές φορές με τον αριθμό επισκέψεων που δικαιούνται οι δικαιούχοι σε άλλους επαγγελματίες υγείας. Υπάρχει περιθώριο για αύξηση των επισκέψεων αυτών;
Απ.: Όσον αφορά τους άλλους επαγγελματίες υγείας, πέραν των καθορισμένων επισκέψεων ανά διάγνωση, ο οργανισμός επικεντρώνεται στη στoχευμένη αύξηση επισκέψεων, είτε μέσω της δημιουργίας μητρώων ασθενών, είτε μέσω της υποβολής και αξιολόγησης αιτημάτων για πρόσθετες θεραπείες.
Πέραν του μητρώου νευρολογικών παθήσεων, με βάση το οποίο λαμβάνουν πέραν των 6400 ασθενών στοχευμένη φυσιοθεραπεία, ο οργανισμός -σε συνεργασία με τον Παγκύπριο Σύλλογο Φυσιοθεραπευτών και τη Ρευματολογική Εταιρεία- εργάζεται για τη δημιουργία μητρώου για ρευματολογικούς ασθενείς.
Στόχος του οργανισμού σε κάθε περίπτωση, είναι η στοχευμένη παροχή υπηρεσιών στους δικαιούχους του ΓεΣΥ. Προς αυτή την κατεύθυνση , προσανατολίζονται οι ενέργειες μας, έχοντας την πεποίθηση ότι, οι δυνατότητες του συστήματος αξιοποιούνται με τον καλύτερο δυνατό τρόπο από τον οργανισμό. Στην προσπάθεια μας αυτή, αδιαμφισβήτητα σημαντική είναι η αρωγή και η συνεργασία των παροχέων και των δικαιούχων.
Ερ.: Είναι γεγονός ότι το ΓεΣΥ είναι ένα νεαρό σύστημα υγείας. Νομίζετε ότι χρειάζεται ακόμα μερικά χρόνια για να ισορροπήσει;
Απ.: Το ΓεΣΥ είναι οι πάροχοι και οι δικαιούχοι/ασθενείς. Θα πρέπει όλοι μας να αναπτύξουμε κουλτούρα υπεύθυνης συμπεριφοράς ως προς τις υπηρεσίες που λαμβάνουμε από το ΓεΣΥ. Πρέπει να αποβάλουμε τη θέση του «δικαιούμαι» και να εμπεδώσουμε την έννοια του «χρειάζομαι».
Το ΓεΣΥ είναι αλληλέγγυο ασθενοκετρικό σύστημα, το οποίο χρηματοδοτείται από όλους τους πολίτες-δικαιούχους, ως εκ τούτου δεν πρέπει να το χρησιμοποιούμε διότι απλά «δικαιούμαστε», αλλά όταν και εφόσον έχουμε πραγματική ανάγκη από υπηρεσίες φροντίδας υγείας.
Τούτου λεχθέντος, πιστεύω ότι χρειαζόμαστε κάποιο χρόνο ακόμα για να ωριμάσουμε ως σύστημα υγείας και να εμπεδώσουμε τη βασική αρχή της κοινωνικής αλληλεγγύης, στην οποία βασίστηκε η αρχιτεκτονική του ΓεΣΥ.
Η διαμόρφωση κουλτούρας ευσυνείδητης χρήσης και η υιοθέτηση αξιών, όπως η ισότιμη πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας, αναλόγως των πραγματικών αναγκών του κάθε δικαιούχου, απαιτεί χρόνο. Ας μην ξεχνάμε ότι σε λίγες εβδομάδες, το ΓεΣΥ θα έχει ολοκληρώσει μόλις 5 χρόνια ζωής.
Ερ.: Εντοπίζετε άγνοια από πλευράς των δικαιούχων για τον τρόπο λειτουργίας του ΓεΣΥ;
Απ.: Είναι γεγονός ότι ακούγονται παράπονα για άγνοια του τρόπου λειτουργίας του ΓεΣΥ από τους δικαιούχους. Αφουγκραζόμενος την ανάγκη για ολοκληρωμένη πληροφόρηση των δικαιούχων, ο oργανισμός έχει πρόσφατα κατακυρώσει διαγωνισμό για αγορά υπηρεσιών, με σκοπό την εκπαίδευση και επιμόρφωση των δικαιούχων, τόσο για τον τρόπο λειτουργίας του ΓεΣΥ, όσο και για τα δικαιώματα αλλά και τις υποχρεώσεις τους. Επιπλέον, σχεδιάζεται ειδική ιστοσελίδα, η οποία θα καθοδηγεί τον δικαιούχο στο ΓεΣΥ αλλά και έντυπο και ηλεκτρονικό υλικό για τις υπηρεσίες που παρέχει ο προσωπικός ιατρός.
Ερ.: Θεωρείτε ότι ίσως η σωστή εκπαίδευση των δικαιούχων στον σωστό τρόπο χρήσης του ΓεΣΥ θα βελτιώσει την εικόνα που βλέπουμε σήμερα, σε κάποιες περιπτώσεις;
Απ.: Όπως ανέφερα πιο πάνω, ο oργανισμός θεωρεί ότι η εκπαίδευση των δικαιούχων είναι κρίσιμης σημασίας, τόσο για τη σωστή, όσο και για την υπεύθυνη χρήση του συστήματος.
Οι δικαιούχοι και οι παροχείς, αποτελούν τους βασικούς συμμετέχοντες του συστήματος, ως εκ τούτου η συμβολή τους είναι καταλυτικής σημασίας για την εύρυθμη λειτουργία του ΓεΣΥ. Η καλλιέργεια ορθολογιστικής στάσης, αποτελεί εκ των ων ουκ άνευ προϋπόθεση για την εξέλιξη και βελτίωση του συστήματος, αν θέλουμε να απολαμβάνουμε διαχρονικά τα οφέλη που προσφέρει στον τομέα της υγείας.
Ερ.: Πολύ συχνά, δημόσια αλλά και στην Βουλή, γίνονται συζητήσεις για το ύψος των αποζημιώσεων των γιατρών του ΓεΣΥ. Ποια η άποψή σας;
Απ.: Θεωρώ ότι κατά μέσο όρο οι αποζημιώσεις των γιατρών, δεν είναι ψηλές. Εντούτοις λόγω της ελεύθερης επιλογής ιατρού, είτε προσωπικού, είτε ειδικού, λόγω του ότι η αποζημίωση είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον όγκο υπηρεσιών που προσφέρει ο κάθε γιατρός, παρατηρούνται ψηλότερες απολαβές σε ορισμένους ιατρούς παρά σε άλλους.
Της Μόνικας Μακρυγιάννη