ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Τρέχουν για αιτήσεις ΕΕΕ - Τερματίστηκαν 204 επιδόματα λόγω εξαπάτησης

15 Ιανουαρίου 2024, 16:41

images

Τα βήματα και δράσεις για τον εκσυγχρονισμό και την αναβάθμιση του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος (ΕΕΕ), παρουσίασε τη Δευτέρα η υφυπουργός Κοινωνικής Πρόνοιας, Μαριλένα Ευαγγέλου.

Στο πλαίσιο δημοσιογραφικής διάσκεψης, η κ. Ευαγγέλου επισήμανε ότι η αναβάθμιση και εκσυγχρονισμός του ΕΕΕ ήταν από τους πρώτους στόχους της διακυβέρνησης Χριστοδουλίδη.

Ο στόχος αυτός, σημείωσε, επιτεύχθηκε εντός του χρονοδιαγράμματος που τέθηκε και περιέχει τρεις βασικές παραμέτρους:

-Την αποτελεσματική αντιμετώπιση των καθυστερήσεων στην εξέταση αιτημάτων,

-Τον άμεσο τερματισμό της παροχής του επιδόματος εκεί και όπου εντοπίζεται ύπαρξη δόλου ή προσπάθειας εξαπάτησης του συστήματος με την ενίσχυση της ομάδας ελέγχους, και

-Την ενσωμάτωση και συμπερίληψη όλων των δικαιούχων του ΕΕΕ στο κοινωνικό σύνολο, με την ένταξη τους στην αγορά εργασίας ή σε προγράμματα επιμόρφωσης και κατάρτισης ή σε προγράμματα ψυχοκοινωνικής στήριξης.

Σύμφωνα με την κ. Ευαγγέλου, για την πρώτη παράμετρο, κατά τους τελευταίους δέκα μήνες μειώθηκε ο μέσος χρόνος εξέτασης αιτημάτων σε 90 ημέρες ή αλλιώς στο 75% από 12 ή 24 μήνες εξέτασης.

Στόχος, επεσήμανε, εντός του 2024 είναι ο μέσος χρόνος εξέτασης των αιτήσεων να μειωθεί σε 60 μέρες.

Με αριθμούς, από την 1η Μαρτίου 2023 μέχρι τις 31 Δεκεμβρίου εξετάστηκαν 8.239 αιτήσεις, αρκετές εκ των οποίων εκκρεμούσαν από τα τέλη του 2020. Το 2022 εξετάστηκαν 6.769 αιτήσεις.

Κατά την περσινή χρονιά εξετάστηκαν 22% περισσότερες αιτήσεις σε σχέση με το 2022.

Από την 1η Ιανουαρίου της τρέχουσας χρονιάς, εκκρεμούσαν για εξέταση 1.362 αιτήσεις από 5.828 την ίδια περίοδο πέρσι, σημειώνοντας μείωση κατά 74%.

Σύμφωνα με την υφυπουργό, οι πλείστες των αιτήσεων που εκκρεμούν έχουν παραληφθεί τις τελευταίες 90 ημέρες.

«Φρένο» στις εξαπατήσεις του συστήματος

Σε σχέση με την δεύτερη παράμετρο, το σχέδιο του υφυπουργείου προβλέπει άμεσο τερματισμό της παροχής του επιδόματος όταν εντοπίζεται ύπαρξη δόλου ή προσπάθεια εξαπάτησης του συστήματος.

Η ενέργεια αυτή κατέστη δυνατή μέσω της ενίσχυση της ομάδας ελέγχου, εξήγησε η κ. Ευαγγέλου, υπογραμμίζοντας ότι «ναι» θα δίνεται στις αιτήσεις που έχουν πραγματικά ανάγκη.

Όπως ανέφερε, η ομάδα ελέγχου έχει ενισχυθεί από τον Ιούλιο και διενέργησε μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου 303 στοχευμένους ελέγχους σε υψηλού ρίσκου περιπτώσεις.

Από αυτούς τους ελέγχους, προέκυψαν 204 τερματισμοί με πλήρη διερεύνηση και συναφή αιτιολόγηση για τα ευρήματα. Η ετήσια εξοικονόμηση από αυτές τις περιπτώσεις ανέρχεται σε €1,7 εκατ.

Η Μ. Ευαγγέλου τόνισε πρόσθετα, ότι οι στοχευμένοι ελέγχοι πραγματοποιούνται σε τακτά χρονικά διαστήματα σε υψηλού ρίσκου περιπτώσεις, οι οποίες εντοπίζονται από την υπηρεσία διαχείρισης επιδομάτων πρόνοιας και μέσω αυτοματοποιημένων διαδικασιών με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης.

Ενσωμάτωση και συμπερίληψη

Αναφορικά με την τρίτη παράμετρο, η υφυπουργός εξήγησε ότι αφορά στην ενσωμάτωση και συμπερίληψη όλων των δικαιούχων του ΕΕΕ στο κοινωνικό σύνολο.

Ο στόχος επιτεύχθηκε με την ενίσχυση του μηχανισμού κοινωνικής παρέμβασης, ο οποίος απευθύνεται σε δικαιούχους του ΕΕΕ που κρίνονται μετά από εξατομικευμένες αξιολογήσεις ότι είναι ικανοί για εργασία ή για κατάρτιση.

Όσοι δεν κρίνονται ικανοί για εργασία ή κατάρτιση, τότε διαμορφώνεται εξατομικευμένο πρόγραμμα ψυχοκοινωνικής στήριξης.

Η κοινωνική παρέμβαση, διευκρίνισε, λειτουργεί με τον καταρτισμό ατομικού πλάνου με συμφωνητικό συνεργασίας στην βάση συγκεκριμένων στόχων οι οποίοι καταλήγουν στην ένταξη στην αγορά εργασίας ή σε προγράμματα κατάρτισης.

Το εν λόγω συμφωνητικό είναι δεσμευτικό για περίπου 6 μήνες και η παραβίαση του οδηγεί σε αποκοπή του επιδόματος.

Σύμφωνα με την υφυπουργό, η εφαρμογή του σχεδίου έχει ήδη ξεκινήσει, ενώ κύριος στόχος είναι η προσπάθεια απεγκλωβισμού των δικαιούχων από το επίδομα και την αδράνεια, καθώς και η ταυτόχρονη ενεργοποίηση τους στο κοινωνικό σύνολο.

Ο ρόλος της τεχνητής νοημοσύνης

Επιπρόσθετα, όπως επεσήμανε η κ. Ευαγγέλου, έχει προχωρήσει η προτεραιοποίηση της εξέτασης αιτήσεων που αφορούν σε άτομα με αναπηρίες, παιδιά, υπερήλικες, θύματα βίας και πρώην παιδιά υπό τη νομική φροντίδα του κράτους.

Η διαδικασία αυτή, είναι καταλυτική η συμβολή του τεχνολογικού εργαλείου κατηγοριοποίησης ρίσκου (risk assessment tool), με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης, πρόσθεσε. Το εργαλείο, κατηγοριοποιεί αυτόματα τις αιτήσεις, αλλά και τους ελέγχους χαμηλού, μεσαίου και υψηλού ρίσκου.

Εξοικονόμηση πόρων

Με την χρήση της τεχνολογίας, όπως αναφέρθηκε, για την τεχνολογική αναβάθμιση της υπηρεσίας διαχείρισης επιδομάτων πρόνοιας, αναπτύχθηκαν προγράμματα αυτοματοποιήσης και απλοποίησης των διαδικασιών.

Συγκεκριμένα, εφαρμόστηκε ρομποτική εφαρμογή αυτοματοποίησης διεργασιών, με την οποία οι χρονοβόροι έλεγχοι αυτοματοποιούνται.

Από τον Ιούνιο μέχρι τον Δεκέμβριο, η καθαρή εξοικονόμηση που καταγράφηκε μεταφράζεται, σύμφωνα με την υφυπουργό, σε 705 εργάσιμες μέρες ή 2,64 υπαλλήλους για ένα έτος ή €49,375 υπαλλήλους της θέσης Α2-5-7.

Ηλεκτρονική αίτηση και ενημέρωση με sms

Σε σχέση με την διευκόλυνση των αιτητών και των δικαιούχων του ΕΕΕ, η κ. Ευαγγέλου αναφέρθηκε στην ηλεκτρονική εφαρμογή για αίτηση ΕΕΕ που ισχύει από τον Ιούνιο, κάτι που οδήγησε στον τερματισμό ελλιπών σημείων αιτήσεων που καθυστερούσαν τη διαδικασία εξέτασης.

Η διαδικασία, υπογράμμισε, συμβάλλει καθοριστικά στην εξοικονόμηση ανθρώπινου δυναμικού οδηγώντας σε εξοικονόμηση πόρων, ενώ εντός του 2024 αναμένέται να προωθηθεί περαιτέρω η διαδικασία ηλεκτρονικής αίτησης.

Σύμφωνα με την υφυπουργό, για τον σκοπό αυτό θα ενισχυθούν τα σημεία εξυπηρέτησης επιδομάτων πρόνοιας που θα προσφέρουν υπηρεσίες υποβολής ηλεκτρονικών αιτήσεων, ενώ θα αξιοποίηθεί και ο θεσμός του κοινωνικού λειτουργού της γειτονιάς.

Προσβάσεις, σημείωσε θα δοθούν και μέσω συνεργασιών με τις αρχές τοπικής αυτοδιοίκησης.

Ακόμη, έχουν υιοθετηθεί 10λεπτά ραντεβού στα σημεία ευξηπηρέτησης επιδομάτων πρόνοιας για προσκόμιση πρόσθετων στοιχείων που έχουν ζητηθεί, ενώ η διαδικασία αναστολής επιδόματος λόγω λήψης νέων δεδομένων για εισοδήματα ή καταθέσεις δικαιούχων, έχει αλλάξει με τον αιτητή να ενημερώνεται πλέον μέσω sms.

Της Μαρίας Κυριακίδου

Σχετικά Άρθρα