ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Ασφάλιστρα ηλικιωμένων: Τι ισχύει στην Κύπρο και στην Ευρώπη

25 Ιανουαρίου 2025, 06:00

images

Η ηλικία, είτε λαμβάνεται υπόψη για τον καθορισμό των ασφαλίστρων είτε όχι, δεν αποτελεί παράγοντα δυσμενούς διάκρισης για ηλικιωμένους οδηγούς στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης, σύμφωνα με έρευνα.

Ειδικότερα, έρευνα που διεξάχθηκε από την Υπηρεσία Ερευνών, Μελετών και Εκδόσεων της Βουλής μετά από αίτημα του βουλευτή του ΑΚΕΛ Αντρέα Καυκαλιά, εξετάζει την πρακτική που ακολουθείται στη Κύπρο σε σχέση με τον καθορισμό ασφαλίστρων οχημάτων για ηλικιωμένους οδηγούς.

Το θέμα αύξησης των ασφαλίστρων οχημάτων για ηλικιωμένους οδηγούς απασχόλησε πρόσφατα την Σύνοδο της Βουλής των Γερόντων, όπου κατά την συζήτηση διαφάνηκε η δυσμενής διάκριση στο ύψος των ασφαλίστρων για οδηγούς άνω των 70 ετών.

Ακόμη σε έκθεση της, η επιτροπή Κοινωνικής Προστασίας, καταγράφει αίτημα για εφαρμογή από το κράτος πολιτικής που θα ανακόψει την αύξηση των ασφαλίστρων για τα οχήματα ηλικιωμένων οδηγών.

Συγκεκριμένα, η εισήγηση προβλέπει όπως το κράτος συνδράμει με την καταβολή μέρους των ασφαλίστρων διαμέσου σχεδίου επιχορήγησης των ασφαλίστρων για χαμηλοσυνταξιούχους καθώς και για λήπτες του Ελάχιστου Εγγυημένου Εισοδήματος (ΕΕΕ).

Το ζήτημα βρέθηκε ενώπιον εξάλλου και της επιτροπής Εργασίας της Βουλής, η οποία διαπίστωσε δυσμενή διάκριση στο ύψος των ασφαλίστρων οχημάτων για οδηγούς άνω των 70 ετών.

Τι ισχύει στη Κύπρο

Σε σχέση με το τί ισχύει αυτή τη στιγμή στην Κύπρο, σύμφωνα με την έρευνα, η νομοθεσία παρέχει στις ασφαλιστικές εταιρείες το δικαίωμα να καθορίζουν το ύψος των ασφαλίστρων.

Ο Έφορος Ασφαλίσεων δεν έχει, σημειώνεται, την δικαιοδοσία να υποχρεώσει ασφαλιστική εταιρεία να προσφέρει οποιαδήποτε μορφής ασφαλιστική κάλυψη και οι ασφαλιστικές εταιρείες είναι ελεύθερες να τιμολογούν τον κάθε κίνδυνο ξεχωριστά και να χρεώνουν ανάλογα.

Επιπρόσθετα, όπως αναφέρεται, οι ασφαλιστικές εταιρείες επιβάλλουν πολύ υψηλά ασφάλιστρα σε πρόσωπα άνω των 70 ετών ή αρνούνται να τους ασφαλίσουν, παραπέμποντάς τους στην Κοινοπραξία Ασφαλιστών, η οποία επιβάλλει υπέρογκα ασφάλιστρα ή αρνείται να ασφαλίσει τους ηλικιωμένους οδηγούς.

«Οργανώσεις που εκπροσωπούν ηλικιωμένα άτομα θεωρούν ότι οι πρακτικές που ακολουθούν οι ασφαλιστικές εταιρείες αποτελούν ηλικιακό ρατσισμό και καταπατούν κατάφωρα το ανθρώπινο δικαίωμα των ηλικιωμένων για ισότιμη μεταχείριση», προστίθεται.

Τι ισχύει στην Ευρώπη

Στο αίτημα της Κύπρου στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Κοινοβουλευτικής Έρευνας και Τεκμηρίωσης (ECPRD), ανταποκρίθηκαν όπως αναφέρεται 17 κράτη.

Ειδικότερα, στις περισσότερες χώρες όπως Αυστρία, Γερμανία, Γαλλία, Εσθονία, Ισπανία, Λιθουανία, Ουγγαρία, Πολωνία, Πορτογαλία, Ρουμανία, Σλοβακία και Σλοβενία, η ηλικία -είτε λαμβάνεται υπόψη για τον καθορισμό των ασφαλίστρων είτε όχι- δεν αποτελεί παράγοντα δυσμενούς διάκρισης για ηλικιωμένους οδηγούς.

Στο Λουξεμβούργο και Ολλανδία, ο παράγοντας ηλικία οδηγεί σε υψηλότερα ασφάλιστρα, λόγω του αυξημένου κινδύνου πρόκλησης οχημάτων.

Σε σχέση με τον υπολογισμό του κόστους ασφάλισης αστικής ευθύνης οχημάτων στις περισσότερες χώρες, οι ασφαλιστικές εταιρείες χρησιμοποιούν δεδομένα για να αναλύσουν την επίδραση διαφόρων παραγόντων στην πρόκληση ατυχημάτων (ζημιών), όπως η ισχύς του κινητήρα και η κατηγορία του οχήματος, η ηλικία και ο τόπος διαμονής του οδηγού, οι χιλιομετρικές αποστάσεις και η χρήση του οχήματος, το ιστορικό ασφάλισης και ζημιών κ.ά.

Σύμφωνα με την έρευνα, σε αρκετές χώρες για τον καθορισμό του ύψους των ασφαλίστρων εφαρμόζεται το σύστημα «Bonus-Malus», με βάση το οποίο επιβραβεύεται η οδήγηση χωρίς ζημιές με μπόνους -όπως έκπτωση στα ασφάλιστρα- και επιβάλλεται αύξηση των ασφαλίστρων σε περίπτωση πρόκλησης ατυχήματος και ζημιάς.

Ακόμη σε αρκετές χώρες η ομάδα των ηλικιωμένων οδηγών καταγράφει τα λιγότερα τροχαία ατυχήματα, γεγονός που έχει θετική επίδραση στην τιμή της ασφάλισης αστικής ευθύνης οχημάτων.

«Πολλές ασφαλιστικές εταιρείες παραχωρούν εκπτώσεις στα ασφάλιστρα ηλικιωμένων οδηγών, λόγω του ιστορικού οδήγησής τους (χωρίς ατυχήματα), της οδηγικής πείρας, των δεξιοτήτων τους και της μεγαλύτερης προσοχής που επιδεικνύουν κατά την οδήγηση», υποδεικνύεται.

Αναφορικά με την περίπτωση απόρριψης σύναψης σύμβασης αστικής ευθύνης οχήματος, σε Αυστρία και Γαλλία κάτι τέτοιο δεν είναι επιτρεπτό.

Συγκεκριμένα στη Γερμανία αίτημα για ασφάλιση οχήματος μπορεί να απορριφθεί, μόνο εάν πραγματικοί ή τοπικοί περιορισμοί στο επιχειρηματικό σχέδιο της ασφαλιστικής εταιρείας εμποδίζουν τη σύναψη της σύμβασης ή εάν ο αιτών ήταν ήδη ασφαλισμένος στη συγκεκριμένη ασφαλιστική εταιρεία και διαπιστώθηκε παράβαση των όρων της προηγούμενης σύμβασης.

Στη Σουηδία μια ασφαλιστική εταιρεία μπορεί να αρνηθεί να ασφαλίσει κάποιον, μόνο αν συντρέχουν ειδικοί λόγοι, όπως αναλογιστικοί λόγω αυξημένου κινδύνου πρόκλησης ατυχήματος.

Ποιες είναι οι ειδικές περιπτώσεις

Σύμφωνα ακόμα με την έρευνα, υπάρχουν ειδικές περιπτώσεις σε κράτη της Ευρώπης, όπως στη Γαλλία όπου αναφέρεται ότι συχνά ηλικιωμένοι οδηγοί προβαίνουν στη σύναψη ασφαλιστικών συμβολαίων «μηδενικής χιλιομετρικής βοήθειας αυτοκινήτου» με ελαφρώς υψηλότερο ασφάλιστρο, για να έχουν κάλυψη οδικής βοήθειας ακόμη και μπροστά από το σπίτι τους.

Άλλα παραδείγματα, μεταξύ άλλων, είναι η Γερμανία όπου σύμφωνα με έρευνα του 2020 από την Ομοσπονδιακή Αρχή Χρηματοοικονομικής Εποπτείας, οι ασφαλισμένοι ηλικίας 63 έως 67 ετών καταβάλλουν, κατά μέσο όρο, τα χαμηλότερα ασφάλιστρα όλων των ηλικιακών ομάδων και, κατά μέσο όρο, τα άτομα άνω των 82 ετών καταβάλλουν μόνο το ήμισυ του ποσού ασφαλίστρου των 18χρονων, οι οποίοι δεν μπορούν να επωφεληθούν εκπτώσεων.

Επιπρόσθετα, στη Τσεχία και στη Φινλανδία οι ηλικιωμένοι οδηγοί (65 ετών και άνω) και οι νεαροί οδηγοί (κάτω των 25 ετών) έχουν ακριβότερη ασφάλεια αστικής ευθύνης οχήματος, καθώς ο κίνδυνος να προκαλέσουν ατυχήματα είναι υψηλότερος από τον μέσο όρο.

Ωστόσο, τα ασφάλιστρα για τους ηλικιωμένους οδηγούς είναι χαμηλότερα από αυτά των νέων ή αρχάριων οδηγών.

Της Μαρίας Κυριακίδου Λουβιά

Σχετικά Άρθρα