Η συντονισμένη δραστηριότητα των εγκεφαλικών κυττάρων προάγει την προσαρμογή
29 Αυγούστου 2024, 07:00
Η συντονισμένη δραστηριότητα των εγκεφαλικών κυττάρων, μάς βοηθά να συμπεριφερόμαστε έξυπνα σε νέες καταστάσεις, σύμφωνα με μια νέα μελέτη. Η εργασία, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nature με κριτές, είναι η πρώτη που ρίχνει φως στις νευρολογικές διαδικασίες, γνωστές ως «αφαίρεση» και «συμπέρασμα» στον ανθρώπινο εγκέφαλο.
«Η αφαίρεση μάς επιτρέπει να αγνοούμε άσχετες λεπτομέρειες και να επικεντρωνόμαστε στις πληροφορίες που χρειαζόμαστε για να δράσουμε, και το συμπέρασμα είναι η χρήση της γνώσης για να κάνουμε συνετές εικασίες για τον κόσμο γύρω μας», δήλωσε ο Ueli Rutishauser, PhD, καθηγητής και πρόεδρος του Συμβουλίου των Διοικητών στις Νευροεπιστήμες στο Cedars-Sinai και συν- συγγραφέας της μελέτης. «Και τα 2 είναι σημαντικά μέρη της γνώσης και της μάθησης», προσθέτει.
Οι άνθρωποι συχνά χρησιμοποιούν αυτές τις 2 γνωστικές διαδικασίες συνδυαστικά για να προσαρμοστούν γρήγορα και να ενεργήσουν κατάλληλα σε νέα περιβάλλοντα. Ένα παράδειγμα αυτού, είναι ένας Αμερικανός οδηγός που νοικιάζει αυτοκίνητο στο Λονδίνο για πρώτη φορά.
«Οι Άγγλοι οδηγούν στη δεξιά πλευρά του αυτοκινήτου και στην αριστερή πλευρά του δρόμου, το αντίθετο από τον τρόπο που κάνουμε στις ΗΠΑ», είπε ο Rutishauser. «Για κάποιον από τις ΗΠΑ, η οδήγηση στο Λονδίνο σημαίνει αντιστροφή πολλών από τους κανόνες που έχει μάθει και η αλλαγή της νοητικής στροφής απαιτεί αφαίρεση για να επικεντρωθεί στην οδήγηση και να βγάλει συμπεράσματα για να αποφύγει να εισέλθει στο αντίθετο ρεύμα».
Στη μελέτη, οι ερευνητές εργάστηκαν με 17 νοσηλευόμενους ασθενείς στους οποίους εμφυτεύτηκαν χειρουργικά ηλεκτρόδια στον εγκέφαλό τους ως μέρος μιας διαδικασίας για τη διάγνωση της επιληψίας. Συνολικά, οι ερευνητές κατέγραψαν την πυροδότηση χιλιάδων εγκεφαλικών κυττάρων καθώς οι συμμετέχοντες εκτελούσαν μια εργασία εξαγωγής συμπερασμάτων σε έναν υπολογιστή.
Κατά τη διάρκεια της μελέτης, οι ερευνητές έδειχναν επανειλημμένα στους συμμετέχοντες 4 φωτογραφίες – έναν άνθρωπο, μια μαϊμού, ένα αυτοκίνητο και ένα καρπούζι. Σε απάντηση σε κάθε εικόνα, τους ζητήθηκε να πατήσουν ένα αριστερό ή δεξί κουμπί. Στη συνέχεια, τα άτομα έλαβαν ένα "σωστό" ή "λανθασμένο" μήνυμα.
Μέσω της επανάληψης, οι συμμετέχοντες έμαθαν τελικά τη σωστή απάντηση για καθεμία από τις 4 εικόνες. Σε εκείνο το σημείο, οι κανόνες του παιχνιδιού αντιστράφηκαν χωρίς να ενημερωθούν οι συμμετέχοντες και η αντίθετη απάντηση για κάθε εικόνα μετρήθηκε ως σωστή.
Μετά την αλλαγή, ορισμένοι συμμετέχοντες μπόρεσαν να καταλάβουν γρήγορα την αλλαγή του κανόνα και να δώσουν τις σωστές απαντήσεις χωρίς να τις ξαναμάθουν, πράγμα που σημαίνει ότι οδηγήθηκαν σε σωστά συμπεράσματα.
«Αυτή η μελέτη παρέχει νέες ιδέες για το πώς ο εγκέφαλός μας μας επιτρέπει να μαθαίνουμε και να εκτελούμε εργασίες με ευελιξία και ανταποκρινόμενοι στις μεταβαλλόμενες συνθήκες και εμπειρίες», δήλωσε ο Merav Sabri, PhD, διευθυντής προγράμματος για το The BRAIN Initiative.
Tags: διαδικασία εκμάθησης, Εγκέφαλος, μάθηση