Έκθεση για την πρόσβαση των νέων στα ναρκωτικά
11 Μαρτίου 2022, 16:00
Στην Ετήσια Έκθεση της Διεθνούς Επιτροπής του ΟΗΕ για τον Έλεγχο των Ναρκωτικών (INCB) για το 2021 επισημαίνονται μερικά πολύ ενδιαφέροντα στοιχεία που πρέπει να βάλουν όλους μας σε προβληματισμό για τη σχέση των νέων με το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης...
Σύμφωνα με την έκθεση, εντοπίζονται αυξανόμενα στοιχεία για την προμήθεια ναρκωτικών στο διαδίκτυο, καθώς οι πλατφόρμες προσφέρουν νέες ευκαιρίες για αγορά ελεγχόμενων ουσιών, περιβάλλοντας με αίγλη αρνητικές μορφές συμπεριφοράς.
Επίσης εκφράζει ανησυχία για τον αρνητικό αντίκτυπο των παράνομων χρηματοοικονομικών ροών που σχετίζονται με τη διακίνηση ναρκωτικών και προειδοποιεί ότι εκατομμύρια δολάρια χάνονται ετησίως εξαιτίας τους, ιδιαίτερα στις αναπτυσσόμενες χώρες. Προσφέρει δε μια παγκόσμια ανασκόπηση του προβλήματος των ναρκωτικών και των προσπαθειών ελέγχου τους και εξακολουθεί να εκφράζει την ανησυχία του για τις περιφερειακές ανισότητες στη διαθεσιμότητα αναλγητικών φαρμάκων (παυσίπονα). Καλεί δε τις κυβερνήσεις να εξισώσουν την πρόσβαση.
Ο INCB προειδοποιεί για σημαντικές ελλείψεις στους ελέγχους σχετικά με την παραγωγή, το εμπόριο και τη διανομή πρόδρομων χημικών ουσιών, και προτρέπει τις κυβερνήσεις να βελτιώσουν τα ρυθμιστικά πλαίσια.
Επισημαίνει δε ότι η σχέση μεταξύ της έκθεσης στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και της χρήσης ναρκωτικών πρέπει να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά.
Η πρόεδρος του INCB, Jagjit Pavadia δήλωσε: «Η Ετήσια Έκθεση διαπιστώνει ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όχι μόνο προωθούν αρνητικές συμπεριφορές που σχετίζονται με τη χρήση ναρκωτικών, αλλά προσφέρουν επίσης στους χρήστες την ευκαιρία να αγοράσουν σε πολλές πλατφόρμες κάνναβη, συνταγογραφούμενα παυσίπονα και άλλες ελεγχόμενες ουσίες».
Mελέτη του 2014 πάνω σε τυχαία δείγματα αναρτήσεων στο Instagram σχετικών με την κάνναβη, έδειξε ότι υπερτερούσαν οι αναρτήσεις που προωθούσαν τη χρήση της. Η μελέτη βρήκε επίσης ότι οι διαφημίσεις στο Instagram είχαν ξεκάθαρο και όχι συγκαλυμμένο μήνυμα, είχαν στρατηγική και ακολουθούσαν διάφορες τακτικές προώθησης, όπως εκπτώσεις, δώρα κ.λπ. Μια άλλη μελέτη έδειξε ότι η έκθεση νεαρών ενηλίκων σε περιεχόμενο του twitter που προωθεί και περιβάλλει με αίγλη τη χρήση αλκοόλ και κάνναβης συνδέεται με αυξημένες πιθανότητες τρέχουσας χρήσης ή επεισόδια υπερβολικής χρήσης αλκοόλ, καθώς και τρέχουσας χρήσης κάνναβης.
Λόγω του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί ο αλγόριθμος των μέσων, όσοι ακολουθούν ήδη λογαριασμούς που προωθούν τη χρήση λαμβάνουν ακόμα περισσότερο σχετικό περιεχόμενο. Aυτό το φαινόμενο του «θαλάμου αντήχησης» ενισχύει τις αντιλήψεις και τις επιλογές τους σε σχέση με τη χρήση. Αυτές ενισχύονται επίσης από την άμεση ανατροφοδότηση, μέσω σχολίων στις πλατφόρμες, που προσφέρουν οι συνομήλικοι, αλλά και από influencers οι οποίοι ανεβάζουν σχετικό υλικό, είτε με δική τους πρωτοβουλία, είτε ύστερα από οικονομικές συμφωνίες με εταιρείες.
Φαίνεται επίσης ότι η έκθεση των νέων σε ψηφιακό περιεχόμενο που προωθεί τις ουσίες αυτές, μπορεί να τούς δημιουργήσει την παραπλανητική εντύπωση ότι όλοι οι συνομήλικοι κάνουν χρήση και ότι ο κίνδυνος από τη χρήση είναι μικρότερος, οδηγώντας τους τελικά σε περισσότερη χρήση.