Ψάχνουν λύσεις για παραβατική συμπεριφορά ανηλίκων
24 Οκτωβρίου 2022, 16:03
Λύσεις για την αντιμετώπιση των επιθετικών, κακοποιητικών και εκφοβιστικών συμπεριφορών με θύτες και θύματα ανηλίκους, ψάχνουν οι αρμόδιοι φορείς, καθώς ο «περί της Πρόληψης και Αντιμετώπισης της Ενδοσχολικής Βίας Νόμος του 2020» που ψηφίστηκε, παραμένει ανενεργός και τα περιστατικά αυτά αυξάνονται ολοένα και περισσότερο.
Το εν λόγω θέμα συζητήθηκε σήμερα για πρώτη φορά στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων και Ίσων Ευκαιριών μεταξύ Ανδρών και Γυναικών, στην οποία αναφέρθηκε εκ μέρους της Αστυνομίας Κύπρου ότι για το 2021 οι σοβαρές υποθέσεις στις οποίες ο δράστης είναι ανήλικος , ανέρχονται στις 231.
Στις υποθέσεις αυτές, σημειώθηκε, ο ανήλικος δράστης δεν είναι απαραίτητο να διαπράξει το έγκλημα εντός του σχολείου, καθώς επίσης μεταξύ αυτών κάποιοι ανήλικοι άνω των 16 ετών έχουν εγκαταλείψει το σχολείο. «Το πρόβλημα είναι μεγάλο, ειδικά όσον αφορά τους νεαρούς παραβάτες», τονίστηκε.
Δεν εφαρμόζεται η νομοθεσία για ενδοσχολική βία
Ο πρόεδρος της Οργάνωσης Ελλήνων Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Κύπρου (ΟΕΛΜΕΚ) Κωνσταντίνος Κωνσταντινόπουλος, ανέφερε στην Επιτροπή ότι ο «περί της Πρόληψης και Αντιμετώπισης της Ενδοσχολικής Βίας Νόμος του 2020» δεν εφαρμόζεται.
Συγκεκριμένα, το τελευταίο άρθρο της νομοθεσίας λέει ότι θα τεθεί σε εφαρμογή με απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, η οποία δεν έχει ληφθεί ακόμη. Αυτό, ωστόσο, δεν σημαίνει ότι πτυχές τις νομοθεσίας δεν εφαρμόζονται με άλλο τρόπο.
Όπως ανέφερε, σε επιστολή που απέστειλε η ΟΕΛΜΕΚ στον Υπουργό Παιδείας για ενεργοποίηση της νομοθεσίας αυτής μαζί με διάφορα άλλα μέτρα, επισημάνθηκε η ανάγκη να ληφθούν τα πρόσθετα μέτρα.
«Παραβατικότητα υπήρχε από πάντα, αυτό όμως που συμβαίνει μετά την πανδημία δεν είναι το ίδιο. Έχουν επηρεαστεί οι μαθητές και σε μαθησιακό επίπεδο αλλά και σε ψυχολογικό, συναισθηματικό επίπεδο και τα πράγματα γίνονται ανησυχητικά με την ανάγκη να ληφθούν μέτρα άμεσα και συλλογικά», είπε.
Πρόσθεσε ότι κάποια προγράμματα που βοηθούν στην αντιμετώπιση αυτών των προβλημάτων, καθυστέρησαν να εφαρμοστούν φέτος, όπως τα προγράμματα της Ομάδας Άμεσης Παρέμβασης. Ακόμη, οι συνεργάτες για τα εναλλακτικά προγράμματα μάθησης τοποθετήθηκαν τώρα στα σχολεία, συμπλήρωσε, ενώ εδώ και τρία χρόνια ζητούν σε κάποια γυμνάσια να τοποθετηθούν επιτηρητές ασφαλείας, καθώς θεσμός αυτός εφαρμόζεται ήδη στα λύκεια.
«Έχουμε και νέα φαινόμενα τα οποία εμπίπτουν στο πλαίσιο του εκφοβισμού, όπως ο ηλεκτρονικός εκφοβισμός – cybebullying – που επιδεινώνεται με την χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης», ανέφερε.
Υπογράμμισε επίσης το θέμα του προσανατολισμού των σχολείων, στα οποία δίνεται όλη η έμφαση στις εξετάσεις των τετραμήνων, που δυστυχώς στη μέση εκπαίδευση φαίνεται να είναι ο αποκλειστικός προσανατολισμός όλων, με τα προληπτικά προγράμματα να έρχονται σε δεύτερη μοίρα. Εξήγησε ότι για να γίνει αυτό χρειάζεται διδακτικός χρόνος, ο οποίος δεν υπάρχει γιατί υπάρχει η πίεση της κάλυψης της ύλης.
Φοβούνται να χαλάσουν την εικόνα των σχολείων
Στην Επιτροπή, ο βουλευτής του ΑΚΕΛ ,Γιώργος Κουκουμάς, ανέφερε ότι μόνο 124 σχολεία σε όλη την Κύπρο έχουν δώσει στοιχεία καταγραφής ρατσιστικών περιστατικών, ενώ είναι υποχρεωτικό σε όλα τα σχολεία να στέλνουν αναφορά στο Υπ. Παιδείας για τέτοια περιστατικά.
Αναφορικά με το θέμα αυτό, εκ μέρους της Οργάνωσης Λειτουργών Τεχνικής Εκπαίδευσης (ΟΛΤΕΚ), αναφέρθηκε ότι οι διευθύνσεις των σχολείων πολλές φορές αποφεύγουν την καταγραφή τέτοιων στοιχείων γιατί θα χαλάσουν το όνομα του σχολείου.
Η πρόεδρος της Παιδοψυχιατρικής Εταιρείας Κύπρου, Δρ. Ειρήνη Λόρδου, επεσήμανε ότι δεν πρέπει να μπουν οι κλινικοί ψυχολόγοι στα σχολεία και ότι το πρόβλημα είναι πως δεν γίνονται οι σωστές διαγνώσεις του θύτη και του θύματος στα σχολεία.
«Πρέπει να ψηφιστεί Ανεξάρτητη Αρχή Εποπτείας της παραβατικότητας ανηλίκων», δήλωσε. Ανέφερε επίσης ότι έχουν προκηρυχθεί η δημιουργία Κέντρου Ημέρας, το οποίο είναι ένα μεγάλο βήμα.
Τόνισε επίσης ότι οι σύμβουλοι στα σχολεία κάνουν πολύ καλή δουλειά και ότι θα πρέπει να δημιουργηθούν κέντρα ημέρας.
Πρόσθεσε ότι σε όλη την Κύπρο υπάρχουν μόνο 14 παιδοψυχίατροι. Σημείωσε επίσης ότι πρέπει να υπάρξει συνεργασία με πανεπιστημιακούς φορείς, οι οποίοι εξειδικεύονται σε τέτοιες περιπτώσεις.
Ανάγκη για επιμόρφωση των γονέων
Ο πρόεδρος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Δημοσίων Σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης, Χαράλαμπος Διονυσίου, δήλωσε ότι το πρόβλημα είναι έντονο και ανησυχητικό και τα φαινόμενα αυτά αυξάνονται ειδικότερα από την πανδημία και μετά.
«Πολλά περιστατικά δεν αναφέρονται ή δεν βλέπουν το φως της δημοσιότητας. Θεωρούμε ότι η καλύτερη μέθοδος μηχανισμού είναι η πρόληψη», προσθέτοντας ότι τα βιωματικά εργαστήρια στους γονείς πρέπει να επιβάλλονται».
Ακόμη, σε πολλές περιπτώσεις τα παιδιά θύματα να προέρχονται από οικογένειες οι οποίες δεν συνεργάζονται με τις σχολικές μονάδες, δεν δέχονται την στήριξη των παιδιών τους από παιδοψυχολόγο και σε αυτό το σημείο πρέπει να γίνουν κάποιες τροποποιήσεις στη νομοθεσία με τις οποίες οι κοινωνικές υπηρεσίες να μπορούν να παρεμβαίνουν άμεσα.
Δήλωσε επίσης σύμφωνος με την ΟΕΛΜΕΚ, στο γεγονός ότι επικεντρώνονται κυρίως στο να πετύχουν τα τετράμηνα. Πρόσθεσε ότι η παρουσία των εκπαιδευτικών ψυχολόγων στα σχολεία θα βοηθήσει.
Μεταξύ άλλων, εισηγήθηκε ότι ο θεσμός του μέντορα που παρουσιάζεται σε ένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο ίσως θα πρέπει να εφαρμοστεί και στα σχολεία, ενώ τα περιστατικά παραβατικών παιδιών θα πρέπει να ενταχθούν σε κέντρα φιλοξενίας και όχι να μεταφέρονται σε άλλα στοιχεία με το πρόβλημα να μεταφέρεται και να επεκτείνεται.
Ο πρόεδρος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Ομοσπονδιών Συνδέσμων Γονέων Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης, Φρίξος Ζεμπύλας, δήλωσε με τη σειρά του ότι οι γονείς δεν έχουν καμία πληροφόρηση ως προς το πώς να στηρίξουν το παιδί που τυγχάνει εκφοβισμού και τι δράσεις μπορούν να γίνουν. Έτσι, όσον αφορά το θέμα της πρόληψης πρέπει να υπάρχει επιμόρφωση ως προς το τι μπορούν να κάνουν οι γονείς για να βοηθήσουν όχι μόνο το παιδί τους αλλά και άλλα παιδιά.
Της Ουρανίας Στυλιανού