Όραμα για μηδενικές απώλειες από οδικές συγκρούσεις
04 Μαΐου 2022, 17:15
Τις πρωτοβουλίες του Υπουργείου Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων για επίτευξη του «Οράματος μηδέν», για μηδενικές απώλειες ζωών από οδικές συγκρούσεις, παρουσίασε σήμερα ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων Γιάννης Καρούσος, μιλώντας, μέσω τηλεδιάσκεψης, στη συνέντευξη Τύπου που διοργάνωσε η ROADPOL.
Σύμφωνα με τον κ. Καρούσο, η Κύπρος στηρίζεται αποκλειστικά στο οδικό της δίκτυο για τις χερσαίες μεταφορές, γεγονός που θέτει την οδική ασφάλεια στο επίκεντρο των προσπαθειών της Κυβέρνησης για διασφάλιση ενός βιώσιμου και ασφαλούς συστήματος διακίνησης αγαθών και ανθρώπων. Για τον σκοπό αυτό, το 1986, συστάθηκε το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας, υπό τον συντονισμό του οποίου υλοποιούνται οι πολιτικές για την οδική ασφάλεια.
«Μετά από την αρχική μείωση από τους 130 οδικούς θανάτους ετησίως τη δεκαετία του 1990 στους 60 το 2005, από το 2010 μέχρι το 2021 η μείωση περιορίστηκε στους 50 περίπου οδικούς θανάτους τον χρόνο. Αξίζει να σημειωθεί ότι στους οδικούς τραυματισμούς, από το 2010 μέχρι το 2020 καταγράφηκε στην Κύπρο μείωση κατά 76%», ανέφερε ο υπουργός.
Συνεχίζοντας, ο κ. Καρούσος επεσήμανε πως το 28% των θανάτων από οδικές συγκρούσεις στην Κύπρο αφορά νέους ανθρώπους μέχρι 25 ετών, ενώ το 70% των οδικών θανάτων καταγράφεται σε αστικούς δρόμους. Η συντριπτική πλειονότητα των νεκρών σε αστικούς δρόμους είναι ευάλωτοι χρήστες των δρόμων, δηλαδή πεζοί, ποδηλάτες και μοτοσικλετιστές, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν 7 στους 10 θανάτους σε αστικούς δρόμους. Ο Υπουργός Μεταφορών σημείωσε, επιπρόσθετα, πως οι οδικοί θάνατοι μοτοσικλετιστών/μοτοποδηλατιστών είναι κατά 14 φορές περίπου ψηλότεροι σε σύγκριση με αυτούς των άλλων μηχανοκίνητων οχημάτων, αν ληφθεί υπόψη η αναλογία μοτοσικλετών έναντι των άλλων μηχανοκινήτων οχημάτων.
Με γενικό στόχο τη μείωση κατά 50% μέχρι το 2030 των σοβαρών τραυματισμών και των οδικών θανάτων, το Συμβούλιο Οδικής Ασφάλειας έχει καθορίσει πολιτικές και δράσεις που θα οδηγήσουν σε περαιτέρω μείωση των οδικών συγκρούσεων, διαμέσου του Στρατηγικού Σχεδίου Οδικής Ασφάλειας 2021-2030.
Το Στρατηγικό Σχέδιο περιλαμβάνει 28 επιμέρους πολιτικές και 158 στοχευμένες δράσεις που εντάσσονται στους τομείς του «Ασφαλούς Συστήματος». Επισημαίνεται ότι το 44% των δράσεων αυτών είναι ήδη υπό εξέλιξη, ενώ δρομολογούνται και οι υπόλοιπες επιπρόσθετες δράσεις, με την εμπλοκή των αρμόδιων Υπουργείων, της Αστυνομίας, των Τοπικών Αρχών, ακαδημαϊκών ιδρυμάτων και άλλων ιδιωτικών οργανισμών και κοινωνικών φορέων.
«Μια από τις σημαντικές δράσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη είναι η εφαρμογή Συστήματος Φωτοεπισήμανσης με την πρώτη φάση να ολοκληρώνεται μέχρι το καλοκαίρι του 2022», υπογράμμισε ο Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων. Επιπρόσθετα, ο κ. Καρούσος αναφέρθηκε σε διάφορες δράσεις που είτε ολοκληρώθηκαν είτε υλοποιούνται είτε δρομολογούνται προς υλοποίηση και, μεταξύ άλλων, αφορούν:
· Σχέδιο Κινήτρων για Αγορά Προστατευτικού Εξοπλισμού για Μοτοσικλετιστές για την περίοδο 2022-2024, με κονδύλι ύψους €1,05 εκατ.. Μέσω του Σχεδίου, θα επιχορηγηθούν σταδιακά όλα τα είδη προστατευτικού εξοπλισμού, με προτεραιότητα στην επιχορήγηση αγοράς προστατευτικού εξοπλισμού τύπου αερόσακος σώματος μοτοσικλετιστή.
· Νομοθετικές πρωτοβουλίες για την εκπαίδευση των μοτοσικλετιστών και την απόκτηση μαθητικής και κανονικής άδειας και την υποχρεωτική χρήση εξειδικευμένου εξοπλισμού και ενδυμασίας ασφαλείας για τους χρήστες μοτοσικλέτας για επαγγελματικούς σκοπούς.
· Η εξασφάλιση πιστοποιητικού καταλληλόλητας για τις μοτοσικλέτες, κατ’ αντιστοιχία των μηχανοκίνητων αυτοκινήτων.
· Νομοθεσία για τη ρύθμιση, τη σύσταση και τη λειτουργία των σχολών εκπαίδευσης οδηγών, με σκοπό να εισαχθούν σύγχρονες ρυθμίσεις, όπως η υποχρέωση δια βίου μάθησης των εκπαιδευτών οδηγών, η εισαγωγή του θεσμού της Σχολής Εκπαίδευσης Εκπαιδευτών Οδηγών, η κατηγοριοποίηση των εκπαιδευτών και των σχολών ανάλογα με τις γνώσεις και τα εκπαιδευτικά μέσα που διαθέτουν και η εισαγωγή διαδικασίας για διασφάλιση της ποιότητας της λειτουργίας των σχολών.
· Ο καθορισμός του ανώτατου ορίου ταχύτητας σε 30χλμ/ώρα σε αστικούς πυρήνες και οικιστικές ζώνες.
· Η προμήθεια Πολυδύναμου Συστήματος Επιθεώρησης Οδοστρώματος, με το οποίο ο έλεγχος του οδικού δικτύου θα πραγματοποιείται γρήγορα, αυτοματοποιημένα και χωρίς να απαιτείται το κλείσιμο των δρόμων.
· Η περαιτέρω αναβάθμιση των υφισταμένων υποδομών για πεζούς και ποδηλάτες.
Όπως ανέφερε ο κ. Καρούσος, «το φαινόμενο της οδικής ασφάλειας είναι πολυσύνθετο και δύσκολο στην αντιμετώπιση. Καμία απώλεια ζωής ή τραυματισμός στο οδικό δίκτυο δεν είναι αποδεκτός». Για να επιτύχουμε τον σημαντικό αυτό στόχο και να προστατεύσουμε ανθρώπινες ζωές, είπε καταληκτικά, το Υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων σχεδιάζει πολιτικές προσεγγίζοντας το ζήτημα ολιστικά και στηρίζει κάθε πρωτοβουλία που συντείνει προς την επίτευξη του στόχου για μηδενικούς θανάτους και τραυματισμούς στους δρόμους.
Eυρωπαϊκό επίπεδο το πρόγραμμα "Road Safety Days 2022"
Με στόχο την ευαισθητοποίηση των χρηστών του οδικού δικτύου στο πλαίσιο της πρόληψης οδικών θανάτων και τραυματιστμών, άρχισε σήμερα επίσημα από την Κύπρο σε ευρωπαϊκό επίπεδο το πρόγραμμα "Road Safety Days 2022".
Όπως λέχθηκε σε διάσκεψη Τύπου, στην Κύπρο, κατά μέσο όρο σύμφωνα με τα στοιχεία της τελευταία πενταετίας (2017-2021), κάθε χρόνο χάνουν τη ζωή τους από οδικές συγκρούσεις πενήντα πρόσωπα ενώ τριακόσια οχτώ τραυματίζονται σοβαρά. Επίσης, το 28% των θανάτων αφορά νέους ανθρώπους μέχρι 25 ετών, ενώ 70% των οδικών θανάτων καταγράφεται σε αστικούς δρόμους.
Το πρόγραμμα ανακοινώθηκε σε διάσκεψη Τύπου από το Ευρωπαϊκό Αστυνομικό Δίκτυο Τροχαίας ROADPOL, του οποίου η Αστυνομία Κύπρου είναι ενεργό μέλος.
Σε ομιλία του ο Διευθυντής Τροχαίας Αρχηγείου Ιωάννης Μαυροχάννας ανέφερε πως «όλα τα μέλη του Ευρωπαϊκού Αστυνομικού Δικτύου Τροχαίας Roadpol λειτουργώντας ως συγκοινωνούντα δοχεία έχουμε ως πυξίδα μας το όραμα μηδέν – VISION ZERO – μηδέν νεκροί και τραυματίες στους δρόμους λόγω τροχαίων συγκρούσεων. Όλοι εμείς που ανήκουμε στην μεγάλη οικογένεια της οδικής ασφάλειας, έχουμε βαριά υποχρέωση να αποτρέψουμε και να προλάβουμε απώλειες ανθρωπίνων ζωών».
Πρόσθεσε ότι «η αύξηση των θανατηφόρων τροχαίων συγκρούσεων που έχει σημειωθεί το τελευταίο διάστημα στον τόπο μας, προβληματίζει ιδιαίτερα έντονα την Αστυνομία». «Οι αριθμοί και τα στατιστικά στοιχεία απαριθμούνται και καταγράφονται, όμως ο πόνος που αφήνει πίσω της κάθε θανατηφόρα τροχαία σύγκρουση είναι δυστυχώς αμέτρητος και απερίγραπτος» είπε και σημείωσε ότι «πίσω από τους ψυχρούς αριθμούς βρίσκονται άνθρωποι, νέοι και παιδιά που άφησαν στη μέση σχέδια και όνειρα, οικογενειάρχες που δεν πρόλαβαν να δουν τα παιδιά τους να μεγαλώνουν, παιδιά, αδέλφια, γονείς, φίλοι, που άφησαν με το χαμό τους δυσαναπλήρωτο κενό και ανείπωτη δυστυχία σ΄αυτούς που έμειναν πίσω».
Στον δικό του χαιρετισμό ο Αρχηγός της Αστυνομίας Στέλιος Παπαθεοδώρου τον οποίο ανέγνωσε ο Υπαρχηγός Δημήτρης Δημητρίου ανέφερε ότι «στόχος των συναντήσεων της επιχειρησιακής ομάδας και του Διοικητικού Συμβουλίου του Ευρωπαϊκού Αστυνομικού Δικτύου Τροχαίας Roadpol είναι η εξεύρεση και υιοθέτηση αποτελεσματικών μεθόδων διαχείρισης των θεμάτων που αφορούν στην οδική ασφάλεια και κατ΄ επέκταση στις οδικές συγκρούσεις».
Στο δικό της χαιρετισμό η Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημοσίας Τάξεως Στέφη Δράκου, που ανέγνωσε η Διευθύντρια του Γραφείου της Υπουργού Νίκη Σανταμά, ανέφερε ότι «το θέμα της οδικής ασφάλειας, στο σύνολο της Ευρωπαϊκής Οικογένειας και στα επιμέρους κράτη-μέλη αποτελεί ένα από τα μείζονα ζητήματα που καλούμαστε να διαχειριστούμε. Ο αριθμός των θανάτων και των τραυματισμών από τροχαίες συγκρούσεις παραμένει ακόμη υπερβολικά υψηλός και αποτελεί το ισχυρό κίνητρο για τις κυβερνήσεις να αναπτύξουν βέλτιστες πρακτικές που έχουν εφαρμοστεί σε άλλα κράτη – μέλη της ΕΕ».
Ετσι, συνέχισε «θα υλοποιηθεί ο ευρωπαϊκός στόχος για μείωση των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις στους δρόμους της Ευρώπης κατά 50% μέχρι το 2030 και ο μακροπρόθεσμος στόχος για το Όραμα Μηδενικών Απωλειών (Vision Zero).Μέσα από το ROADPOL, ένα δίκτυο γνώσεων και μια διεθνής πλατφόρμα για την ανταλλαγή βέλτιστων πρακτικών οδικής αστυνόμευσης, ενισχύεται ο αγώνας της Ευρώπης για πιο ασφαλείς ταχύτητες, πιο ασφαλείς δρόμους, πιο ασφαλή οχήματα και πιο ασφαλείς χρήστες του οδικού δικτύου».
Στον δικό του χαιρετισμό ο Volker Orben, Πρόεδρος του Δικτύου ROADPOL ανέφερε ότι το σύνθημα της RSD είναι "μείνετε ζωντανοί και σώστε ζωές", μια ευχή και ένα αίτημα προς όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου. Η εκστρατεία RSD εξηγεί ότι όλοι οι χρήστες του δρόμου καλούνται να τηρούν τους κανόνες οδικής κυκλοφορίας, γιατί γνωρίζουμε ότι περίπου το 90 % των τροχαίων ατυχημάτων στους ευρωπαϊκούς δρόμους προκαλούνται από τη λανθασμένη συμπεριφορά των χρηστών των δρόμων, δηλαδή παράβαση του κώδικα οδικής κυκλοφορίας.
Tags: Τροχαία ατυχήματα