Κάτω από τα προ πανδημίας επίπεδα οι οδικοί θάνατοι
22 Φεβρουαρίου 2023, 06:00
Σταδιακή μείωση των θανάτων από τροχαία ατυχήματα παρουσιάζει η Κύπρος, με τα επίπεδα των θανάτων να βρίσκονται χαμηλότερα από τα επίπεδα πριν την πανδημία Covid-19.
Σύμφωνα με τα προκαταρκτικά αριθμητικά στοιχεία για τους θανάτους από τροχαία ατυχήματα του 2022 που δημοσίευσε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, στην Κύπρο το ποσοστό των θανάτων από οδικά ατυχήματα ανά εκατομμύριο κατοίκων για το 2022 ανέρχεται στο 42%, ενώ για το 2019 ανήλθε στο 59%.
Τις επόμενες χρονιές μετά το 2019, το 2020 το ποσοστό μειώθηκε στο 54% και ακολούθως το 2021 στο 50%.
Όπως αναφέρουν τα στοιχεία, η ποσοστιαία μεταβολή συγκριτικά με το 2022, για το 2021 είναι -16% και για το 2019 -27%.
Μείωση κατά 20% στις οδικές συγκρούσεις το 2022
Στην παρουσίαση του απολογισμού έργου του Υπουργείου Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης τους τελευταίους 20 μήνες, που πραγματοποιήθηκε χθες στο Προεδρικό Μέγαρο, η Υπουργός Στέφη Δράκου σημείωσε ότι το 2022 υπήρξε αισθητή μείωση κατά 20% στις οδικές συγκρούσεις και 18% στις θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις, σε σχέση με το 2021.
Όπως είπε, σε συνεργασία με το Υπουργείο Επικοινωνιών, Μεταφορών και Έργων προχώρησαν στην εγκατάσταση ακόμη 20 σταθερών και 16 κινητών καμερών και αναμένεται να λειτουργήσουν το Μάρτιο του 2023.
Μειωμένοι οι οδικοί θάνατοι και στην Ευρωπαϊκή Ένωση
Μειωμένοι είναι οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα και στην Ευρωπαϊκή Ένωση, σύμφωνα με τα προκαταρκτικά αριθμητικά στοιχεία της ΕΕ για το 2022.
Συγκεκριμένα, στην ΕΕ το ποσοστό θανάτων από τροχαία ατυχήματα το 2019 ήταν 51%, το 2020 42%, το 2021 45% και το 2022 46%.
Όπως αναφέρει ανακοίνωση της Επιτροπής, πέρυσι περίπου 20 600 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία ατυχήματα, αριθμός που συνιστά αύξηση κατά 3 % σε σχέση με το 2021, καθώς τα επίπεδα κυκλοφορίας ανέκαμψαν μετά την πανδημία.
Ωστόσο, αντιπροσωπεύει 2 000 λιγότερους θανάτους (-10 %) σε σύγκριση με το προ πανδημίας έτος 2019.
Ο στόχος της ΕΕ και του ΟΗΕ είναι να μειωθεί κατά το ήμισυ ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα έως το 2030.
Αντικρουόμενες τάσεις μεταξύ των κρατών μελών
Ανάμεσα στα κράτη-μέλη της ΕΕ, η πρόοδος ήταν πολύ άνιση.
Ειδικότερα, οι μεγαλύτερες μειώσεις, που υπερβαίνουν το 30%, καταγράφηκαν στη Λιθουανία και την Πολωνία, ενώ στη Δανία σημειώθηκε επίσης μείωση κατά 23%.
Αντίθετα, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία ατυχήματα σε χώρες όπως η Ιρλανδία, η Ισπανία, η Γαλλία, η Ιταλία, οι Κάτω Χώρες και η Σουηδία παρέμεινε σχετικά σταθερός ή αυξήθηκε.
Σε ολόκληρη την ΕΕ, οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα το 2022 αυξήθηκαν κατά 3% σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος, καθώς τα επίπεδα κυκλοφορίας ανέκαμψαν μετά την πανδημία. Ωστόσο, σε σύγκριση με το 2019, ο αριθμός των θανάτων το 2022 μειώθηκε κατά 10%.
Οι ποδηλάτες διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο
Σύμφωνα με την Επιτροπή, στις αστικές περιοχές, οι ευάλωτοι χρήστες του οδικού δικτύου αφορούν πεζούς, ποδηλάτες και χρήστες μηχανοκίνητων δίκυκλων, οι οποίοι αντιπροσωπεύουν σχεδόν το 70% των συνολικών θανάτων.
Ενώ το αυξημένο ποσοστό χρήσης ποδηλάτων στο μείγμα κινητικότητας σε πολλά κράτη μέλη είναι εξαιρετικά ευπρόσδεκτο, μια σοβαρή αιτία ανησυχίας είναι η τάση στον αριθμό των ποδηλατών που χάνουν τη ζωή τους στους δρόμους της ΕΕ.
Οι ποδηλάτες είναι η μόνη ομάδα χρηστών του οδικού δικτύου στην οποία δεν καταγράφηκε σημαντική μείωση των θανάτων κατά την τελευταία δεκαετία, γεγονός που οφείλεται κυρίως στη συνεχιζόμενη έλλειψη καλά εξοπλισμένων υποδομών.
Για παράδειγμα, για το 2022, τα προκαταρκτικά αριθμητικά στοιχεία από τη Γαλλία δείχνουν αύξηση κατά 30% των θανάτων ποδηλατών σε σύγκριση με το 2019.
Στις αστικές περιοχές, οι θάνατοι των χρηστών σημειώνονται ως επί το πλείστον σε ατυχήματα στα οποία εμπλέκονται αυτοκίνητα και φορτηγά και, ως εκ τούτου, αναδεικνύουν την ανάγκη βελτίωσης της προστασίας των ευάλωτων χρηστών του οδικού δικτύου.
Όσον αφορά το φύλο, οι άνδρες ευθύνονταν για τρεις στους τέσσερις θανάτους από τροχαία ατυχήματα (78%).
Ακόμη, με βάση τα διαθέσιμα στοιχεία για το 2021, σε ολόκληρη την ΕΕ, το 52% των θανάτων από τροχαία ατυχήματα σημειώθηκε σε αγροτικές οδούς, έναντι 39% στις αστικές περιοχές και 9% σε αυτοκινητοδρόμους.
Της Ουρανίας Στυλιανού
Tags: Θάνατος, Οδικοί θάνατοι, πανδημία, ποδηλασία, Τροχαία ατυχήματα