Εκτός Ολομέλειας το πλαφόν στο νερό - Αγνόησαν καταναλωτές
11 Ιουλίου 2024, 07:30
Απομακρυσμένο είναι το ενδεχόμενο να αποφασισθεί σήμερα η προώθηση με τη διαδικασία του κατεπείγοντος του νομοσχεδίου για την επιβολή πλαφόν στο εμφιαλωμένο νερό σε συσκευασία των 500 ml και 750 ml, σε χώρους όπου δεν μπορεί να αναπτυχθεί επαρκής ανταγωνισμός, όπως αεροδρόμια, γήπεδα και παραλίες.
Σύμφωνα με πληροφορίες της StockWatch παρότι η κοινοβουλευτική επιτροπή Εμπορίου που συζήτησε το συγκεκριμένο ζήτημα, μετά από τις έντονες πιέσεις που δέχθηκε και εκκλήσεις ακόμα και από τον πρόεδρο της Δημοκρατίας για την προώθηση του στην Ολομέλεια του σώματος για ψήφιση πριν τη διακοπή των εργασιών του Κοινοβουλίου για τις θερινές διακοπές, άφησε τη σχετική απόφαση να ληφθεί στην σημερινή σύσκεψη αρχηγών, εντούτοις δεν βλέπουν να αναλαμβάνεται η σχετική ευθύνη.
Όπως έγραψε ήδη η StockWatch, οι βουλευτές μέλη της επιτροπής εμπορίου τόνισαν τις αδυναμίες που παρουσιάζει το νομοσχέδιο οι οποίες μπορούν να οδηγήσουν σε περισσότερη αισχροκέρδεια σε άλλες συσκευασίες νερού στη λιανική αγορά.
Επίσης η επιτροπή δεν πρόλαβε να ολοκληρώσει την εξέταση του νομοσχεδίου και να θέσει τις ασφαλιστικές δικλείδες για την προστασία των καταναλωτών, οι οποίοι τόσο ενώπιον της Βουλής, όσο και σε σημειώματα που προωθήσαν επισημαίνουν τις αδυναμίες που παρουσιάζει.
Η νομική σύμβουλος του Κυπριακού Συνδέσμου Καταναλωτών (ΚΣΚ), Βιργινία Χρήστου, αναφέρει ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο ενέχει αρκετές ασάφειες και ελλείψεις, οι οποίες θα πρέπει να ληφθούν σοβαρά υπόψη ώστε να αποφευχθεί πιθανή, μελλοντική εκμετάλλευση του καταναλωτή κατά την εφαρμογή του συγκεκριμένου μέτρου.
Αναφέρει ότι ο ΚΣΚ απέστειλε στις 5 Οκτωβρίου 2023 τις εισηγήσεις του με σκοπό τη βελτίωση του συγκεκριμένου νομοσχεδίου, οι οποίες όμως αγνοήθηκαν από την Υπηρεσία Προστασίας Καταναλωτή και καμία από αυτές δεν περιλήφθηκε στο τελικό κείμενο.
Εισηγήσεις καταναλωτών
Συγκεκριμένα οι εισηγήσεις του ΚΣΚ αφορούσαν πέραν των συσκευασιών των 500ml και 750ml που προβλέπονται από το νομοσχέδιο, ότι θα έπρεπε να συμπεριληφθούν και όλες οι άλλες συσκευασίες που πωλούνται σε χώρους όπου δεν μπορεί να αναπτυχθεί επαρκής ανταγωνισμός.
«Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με καθορισμό της τιμής κατ’ αναλογία ποσότητας, καθώς στην αγορά εντοπίζονται και σκευάσματα νερού του 1 και 1,5 λίτρων ως και σε μεμονωμένες περιπτώσεις, σκευάσματα των 330ml», αναφέρει και σημειώνει ότι η πρακτική αυτή θα αποτρέψει την πιθανότητα όπως οι επιχειρήσεις στο μέλλον, προφασιστούν ότι έχουν εξαντληθεί οι ως άνω ποσότητες σε συγκεκριμένα σημεία πώλησης με αποτέλεσμα να πωλούν στους καταναλωτές ποσότητες νερού άλλων συσκευασιών που δεν προβλέπονται στο νομοσχέδιο σε αυξημένες τιμές από αυτές που ισχύουν σήμερα.
Η κ. Χρήστου επισημαίνει επίσης ότι το νομοσχέδιο αναφέρεται σε κυπριακής παραγωγής εμφιαλωμένα νερά αποκλείοντας τα εισαγόμενα νερά, τα οποία διατίθενται σε αρκετά σημεία πώλησης που ορίζονται στο παρόν νομοσχέδιο.
Επίσης ότι η Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή θα πρέπει εξαρχής να προσδιορίσει ή να δώσει κάποιο πλαίσιο καθορισμού του «εύλογου ποσοστού κέρδους» το οποίο αναφέρει στο άρθρο 4(2) του νομοσχεδίου, όπου γίνεται αναφορά στον καθορισμό της ανώτατης τιμής πώλησης.
Αυστηρότερα πρόστιμα
Εισηγήσεις είχε καταθέσει ο Σύνδεσμος και αναφορικά με την επιβολή διοικητικού προστίμου, όπου στο νομοσχέδιο προβλέπεται πρόστιμο ύψους μέχρι και €10 χιλιάδες, ενώ ο περί Προστασίας του Καταναλωτή Νόμος του 2021, προνοεί όπως οι παραβάτες τιμωρούνται με πρόστιμο που δύναται να φτάσει μέχρι το €3 χιλιάδες.
«Ανατρέχοντας στο σχετικό διάταγμα που ισχύει στην Ελλάδα, ο νομοθέτης δύναται να επιβάλει πρόστιμο που ισούται με τουλάχιστον το τετραπλάσιο του οφέλους, το οποίο προκύπτει από τη διαφορά της τιμής πώλησης με την ανώτατη τιμή πώλησης επί του συνόλου των αποθεμάτων νερού, πωληθέντων και μη, της επιχείρησης», αναφέρει η κ. Χρίστου και εισηγείται ότι το πρόστιμο δεν μπορεί να είναι μικρότερο των €5.000 και μεγαλύτερο του €1.000.000.
Αναφέρει ακόμα ότι Κυπριακός Σύνδεσμος Καταναλωτών θεωρεί ότι η αρμόδια Υπηρεσία είχε τον απαιτούμενο χρόνο ώστε να προβεί σε δέουσα έρευνα για να συμπεριληφθούν στο νομοσχέδιο και άλλα προϊόντα τα οποία εντοπίζονται σε αρκετά υψηλές τιμές, όπως τα αναψυκτικά, τα σάντουιτς ή τοστ από ψωμί ολικής άλεσης ή λευκό με τυρί και γαλοπούλα, ο καφές ρόφημα και οι φυσικοί χυμοί φρούτων με 100% χυμό (χωρίς πρόσθετη ζάχαρη) σε ατομική συσκευασία 250 ml κτλ.
Στην βάση αναγκών ο νόμος
Στο ίδιο κλίμα είναι και η θέση της αντιπροέδρου της παγκύπριας Ένωσης Καταναλωτών και Ποιότητας Ζωής Έλενας Βαλιαντή, η οποία σε ενημέρωση της Βουλής ανέφερε ότι ο καθορισμός προϊόντων που θα διέπονται του περί καθορισμού Ανώτατων Τιμών Λιανικής Πώλησης Προϊόντων σε Συγκεκριμένα Σημεία Πώλησης Νόμος του 2024, θα πρέπει να γίνει στη βάση «Το Καλάθι της Οικοκυράς», αλλά και των αναγκών λόγω εποχής, καιρικών συνθηκών και περιβάλλοντα χώρου.
Επίσης εισηγείται τον καθορισμό παραγόντων οι οποίοι θα λαμβάνονται υπόψιν για χαρακτηρισμό των Σημείων Πώλησης ως Σημεία Πώλησης που θα διέπονται από το Νόμο (πχ εμβέλεια απόστασης, ευκολία πρόσβασης σε εναλλακτικά σημεία πώλησης προϊόντων που διέπονται από τον Νόμο).
Ακόμα ζητείται ο Νόμος να περιλαμβάνει και υπηρεσίες, αλλά και να έχει άμεση επιβολή ποινικών και χρηματικών επιβαρύνσεων στους παραβάτες του Νόμου και επιστροφή των χρημάτων στους καταναλωτές εντός ενός μηνός.
Της Ελένης Χαραλάμπους