Έκλεισαν εκκρεμότητες πριν το πρώτο κουδούνι
10 September 2023, 06:00
Ανοικτά μέτωπα του τομέα της παιδείας επιχείρησαν να κλείσουν οι αρμόδιοι στο παρά ένα της έναρξης της νέας σχολικής χρονιάς για όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες, ενώ οι επικεφαλής εκπαιδευτικών οργανώσεων, σταχυολογούν τις εκκρεμότητες που αναμένεται να τους απασχολήσουν τη φετινή χρονιά. Αύριο ολοκληρώνεται η επιστροφή των μαθητών στα σχολεία, καθώς κτυπά το πρώτο κουδούνι και για τους μαθητές της δημοτικής εκπαίδευσης.
Πέραν από το πλάνο εγκατάστασης κλιματιστικών σε όλα τα σχολεία, σε βάθος τριετίας, τις προηγούμενες μέρες ανακοινώθηκαν αποφάσεις που αφορούν την αυτοαξιολόγηση των σχολικών μονάδων και την ενίσχυση της στελέχωσης σε ότι αφορά σχολικούς συνοδούς.
Η υπουργός Παιδείας Αθηνά Μιχαηλίδου διαβεβαίωσε πως πριν το τέλος το τέλος του 2023 θα αρχίσει η εγκατάσταση κλιματιστικών στις τάξεις, κατά προτεραιότητα, στη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων που έχουν να κάνουν με την ασφάλεια των παιδιών και την ασφάλεια των κτηρίων.
Ο πρόεδρος της Δημοκρατίας επεσήμανε, ότι το αμέσως επόμενο διάστημα, η υπουργός θα υποβάλει τα δεδομένα σε σχέση με τις ανάγκες για τα κλιματιστικά, ενώ η κ. Μιχαηλίδου υποσχέθηκε ότι σε ορίζοντα τριετίας όλα τα σχολεία θα έχουν κλιματιστικά.
Κλιματιστικά, εργοτάξια, συμβασιούχοι εκπαιδευτικοί, αξιολόγηση εκπαιδευτικών είναι μερικά από τα ανοικτά ζητήματα για τα οποία η Παγκύπρια Οργάνωση Ελλήνων Δασκάλων (ΠΟΕΔ) και η Οργάνωση Ελλήνων Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Κύπρου (ΟΕΛΜΕΚ) αναμένουν κινήσεις από την πολιτεία.
Τα ανοικτά μέτωπα για εκπαιδευτικούς
Μιλώντας στη StockWatch, η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου επεσήμανε ότι σίγουρα υπάρχουν εκκρεμότητες σε μεταθέσεις, τοποθετήσεις και μετακινήσεις, με την οργάνωση να αναμένει ως ένα βαθμό να διευθετηθούν.
Σε σχέση με τα όποια εργασιακά «αγκάθια» της νέας χρονιάς, ανέφερε ότι «ως ΠΟΕΔ έχουμε στην ατζέντα θέματα που αφορούν στο εργασιακό, συνδικαλιστικό κομμάτι αλλά και θέματα που αφορούν το εκπαιδευτικό κομμάτι και την αναβάθμιση προγραμμάτων προς βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης».
Κατέγραψε στα θετικά ότι η φετινή σχολική χρονιά ξεκινά χωρίς την αγορά υπηρεσιών, επισημαίνοντας παράλληλα, ότι φέτος το πρόγραμμα που αφορά στη στήριξη των παιδιών με μεταναστευτική βιογραφία, ξεκινά από την πρώτη μέρα έναρξης των σχολείων.
Σημείωσε ότι πάντα υπάρχουν εκκρεμότητες, ωστόσο το ζητούμενο είναι το υπουργείο έγκαιρα να επιληφθεί των όποιων ζητημάτων που θα εντοπίσουν οι εκπαιδευτικοί κατά τις πρώτες μέρες, ώστε τα σχολεία να είναι έτοιμα στις 11 Σεπτεμβρίου να υποδεχθούν τα παιδιά.
Εξήγησε ότι τα ζητήματα και ελλείψεις στο θέμα της στελέχωσης, αφορούν στο εκπαιδευτικό προσωπικό και στους συνοδούς, θέμα για το οποίο έχει ληφθεί σχετική απόφαση από το Υπουργικό Συμβούλιο.
«Όπως γνωρίζουμε η επαρκής στελέχωση των σχολείων σε σχέση με τους συνοδούς παιδιών είναι πολύ σημαντική, για να μπορέσει το κάθε παιδί να τύχει της εκπαίδευσης που δικαιούται», πρόσθεσε.
Πρώτιστο ζήτημα τα κλιματιστικά
Η κ. Βασιλείου επεσήμανε ότι το πρώτο ζήτημα που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί είναι το θέμα των κλιματιστικών στις σχολικές μονάδες.
«Οι θερμοκρασίες να είναι στα ύψη, δυστυχώς και φέτος ως ΠΟΕΔ καταθέτουμε για πολλοστή φορά εισήγηση ώστε επιτέλους να ξεκινήσει η εγκατάσταση κλιματιστικών στις αίθουσες διδασκαλίες», ανέφερε.
Στα θετικά κατέγραψε τη δήλωση της υπουργού παιδείας ότι από τον φετινό Οκτώβριο και σε βάθος τριετίας θα αρχίσει και θα ολοκληρωθεί η εγκατάσταση κλιματιστικών.
«Αναμένουμε τις επόμενες μέρες από πλευράς υπουργείου να κατατεθεί ξεκάθαρα ο σχεδιασμός, τα κριτήρια στα οποία αναφέρθηκε η υπουργός σε συνάντηση της περασμένης βδομάδας, ώστε να αρχίσει να υλοποιείται η απόφαση του υπουργείου», πρόσθεσε.
Από πλευράς ΟΕΛΜΕΚ, ο πρόεδρος της οργάνωσης, Δημήτρης Ταλιαδώρος αναφέρθηκε στο βασικό πρόβλημα απουσίας κλιματισμού στις αίθουσες διδασκαλίας εν μέσω της πιο παραγωγικής περιόδου διδασκαλίας, Σεπτεμβρίου και Οκτωβρίου.
«Οι θερμοκρασίες 38 και 40 βαθμών καθιστούν εξαιρετικά δύσκολη τη διδασκαλία σε αίθουσες που δεν κλιματίζονται», υπέδειξε.
Σημείωσε ότι υπάρχουν έργα που γίνονται σε σχολεία, ωστόσο θεωρείται θετικό από την οργάνωση, τονίζοντας ότι πρέπει να λαμβάνονται όλα τα μέτρα ασφαλείας για μαθητές και εκπαιδευτικούς.
Ο κ. Ταλιαδώρος ενέταξε το θέμα και στα εργασιακά ζητήματα που εκκρεμούν κατά τη νέα χρονιά, τονίζοντας την ανάγκη να υπάρξει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης της σχετικής δέσμευσης, «για να ξέρουμε όλοι οι συντελεστές της εκπαίδευσης πώς προχωρά αυτό το θέμα», παρατήρησε.
Περιθώρια βελτίωσης στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση
Η κ. Βασιλείου πρόσθεσε ότι υπάρχουν αρκετά ζητήματα που χρήζουν βελτίωσης στη πρωτοβάθμια εκπαίδευση, στέλνοντας παράλληλα μήνυμα ετοιμότητας για έναρξη διαλόγου σε σχέση με την προς τα κάτω επέκταση της υποχρεωτικής προδημοτικής εκπαίδευσης και το πλάνο του ΥΠΑΝ στο πώς θα υλοποιηθεί η συγκεκριμένη απόφαση.
Αναφέρθηκε ακόμα, σε θέματα που αφορούν την ειδική εκπαίδευση, όπου στόχος είναι η ενιαία εκπαίδευση, στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών και του εκπαιδευτικού έργου, στο θέμα αύξησης του διοικητικού χρόνου της διευθυντικής ομάδας, αλλά και στις στρεβλώσεις στο νέο σύστημα διορισμών.
Σημειώνεται ότι για το ζήτημα αξιολόγησης, το υπουργικό συμβούλιο αποφάσισε τη θεσμοθέτηση αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας μέσω ενός ενιαίου σχεδίου βελτίωσης του σχολείου.
Όπως εξήγησε η υπουργός παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, το σχέδιο θα εκπονείται από τα σχολεία στη βάση των αναγκών του και θα παρακολουθείται από τη διευθυντική ομάδα του σχολείου.
Η απόφαση συνάδει με την ευρύτερη πολιτική του υπουργείου, πρόσθεσε, για τον εκσυγχρονισμό της αξιολόγησης του εκπαιδευτικού έργου.
Σε σχέση με την αύξηση των συνοδών, επισήμανε ότι χρειάζεται εξορθολογισμός της διαδικασίας που ακολουθείται και επανεξέταση των κριτηρίων και διαδικασιών που διέπουν τη φοίτηση ενός παιδιού με ειδικές ανάγκες στο σχολείο.
Η ΠΟΕΔ αναμένει το επόμενο διάστημα να ξεκινήσει διάλογος μεταξύ ΠΟΕΔ και ΥΠΑΝ για να τροχοδρομηθούν λύσεις σε μια σειρά εκπαιδευτικών και συνδικαλιστικών ζητημάτων, όπως αύξηση του διοικητικού χρόνου της διευθυντικής ομάδας, στρεβλώσεις του νέου Συστήματος διορισμού και διατήρηση του καταλόγου διοριστέων, όροι εργασίας αντικαταστατών, παράμετροι που αφορούν στους προτεινόμενους κανονισμούς λειτουργίας των σχολείων, νέο σύστημα αξιολόγησης εκπαιδευτικού και εκπαιδευτικού έργου, επέκταση της υποχρεωτικής Προδημοτικής Εκπαίδευσης, Αναλυτικά Προγράμματα, αξιολόγηση μαθητή/τριας, Ειδική Εκπαίδευση κλπ.
Ζητούν προγραμματισμό για σχολεία - εργοτάξια
Ερωτηθείσα για τις υποδομές και τα σχολεία-εργοτάξια, η κ. Βασιλείου είπε ότι υπάρχει ένας αριθμός δημοτικών σχολείων που «συνυπάρχουν» με εργοτάξια.
Τόνισε ότι το ζητούμενο είναι πάντα να λαμβάνονται μέτρα έτσι ώστε να μην υπάρχει ο οποιοσδήποτε κίνδυνος σε θέματα ασφάλειας παιδιών και εκπαιδευτικών.
Συμπλήρωσε ότι η διαδικασία κτηριακής αναβάθμισης κάποιων σχολικών μονάδων είναι σημαντική, επισημαίνοντας ωστόσο, ότι θα ήταν καλό να υπάρχει καλύτερος προγραμματισμός, ώστε κάποιες εργασίες να ολοκληρώνονταν εν μέσω της καλοκαιρινής περιόδου.
Αναφερόμενη στα κτηριολογικά θέματα, η κ. Μιχαηλίδου δήλωσε τις προηγούμενες μέρες, πως «είναι μια δυναμική διαδικασία αυτή της επέκτασης ή της διόρθωσης των κτιρίων μας, ακόμη και των ανεγέρσεων».
Υπενθυμίζοντας πως από τον Ιούλιο έχει δημοσιοποιηθεί το κτηριολογικό πρόγραμμα «για να γνωρίζουν όλοι πού έχουμε έργα και πότε θα αποπερατωθούν αυτά», η Υπουργός εξέφρασε τη θέση ότι «είναι πολύ θετικό το γεγονός ότι έχουμε έργα στα σχολεία».
«Μας ικανοποιεί το γεγονός ότι αναλώνουμε ένα σημαντικό κονδύλι στην επέκταση και στη βελτίωση των υποδομών και αυτό θα πρέπει όλοι να το βλέπουμε με θετική διάθεση, φτάνει να τηρούνται όλοι οι όροι ασφαλείας και τα μέτρα ασφαλείας για τους μαθητές μας, έτσι ώστε όλοι να μπορέσουν να δουλέψουν σε ένα ασφαλές περιβάλλον», συμπλήρωσε.
Υποστελέχωση και επαναφορά δικαιωμάτων
Από πλευράς ΟΕΛΜΕΚ, ο πρόεδρος της οργάνωσης Δημήτρης Ταλιαδώρος ανέφερε στη StockWatch ότι η στελέχωση προσωπικού των σχολείων σε διδακτικό προσωπικό έχει ολοκληρωθεί σε μεγάλο βαθμό.
Το ζήτημα που αναδείχθηκε στη σύσκεψη της προπερασμένης Δευτέρας, είναι ότι αρκετά σχολεία παρουσιάζουν διοικητική υποστελέχωση λόγω αποσπάσεων βοηθών διευθυντών σε τμήμα του υπουργείου παιδείας, σημείωσε.
Τόνισε ακόμα, ότι ο τεράστιος αριθμός των συμβασιούχων επίσης δημιουργεί προβλήματα, καθώς στη μέση εκπαίδευση αγγίζουν πιθανόν και πέραν τους 1.200, ξεπερνώντας το 15% του εκπαιδευτικού προσωπικού.
Κατέγραψε επίσης, την αύξηση των εργασιακών θέσεων, ούτως ώστε να μην υπάρχει ο τεράστιος αριθμός συμβασιούχων, σημειώνοντας ότι στη Βουλή λέχθηκε ότι το ποσοστό πρέπει να κυμαίνεται στο 7%.
Στο τραπέζι τίθεται και η επαναφορά όλων των εργασιακών δικαιωμάτων που αφαιρέθηκαν κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης 2012-2013, αλλά και των εργασιακών δικαιωμάτων που αφαιρέθηκαν το 2018-2019.
Στις αποφάσεις που έλαβε το Υπουργικό Συμβούλιο αυτή την εβδομάδα, περιλαμβάνεται και η πιλοτική εφαρμογή διδασκαλίας της γερμανικής γλώσσας σε ένα δημόσιο γυμνάσιο και ένα λύκειο, στη βάση αξιολόγησης της πολυγλωσσίας, ενώ στους στόχους του ΥΠΑΝ είναι η επέκταση του προγράμματος και σε άλλα σχολεία το επόμενο έτος.
Της Μαρίας Κυριακίδου