ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

ΔΣΚ: Να τεθούν «σκληρά» χρονοδιαγράμματα για ΟΚΥπΥ

13 Αυγούστου 2024, 06:00

images

Σκληρά και δεσμευτικά χρονοδιαγράμματα για την επέκταση της χρηματοδότησης του Οργανισμού Κρατικών Υπηρεσιών Υγείας (ΟΚΥπΥ), ζητά το Δημοσιονομικό Συμβούλιο Κύπρου (ΔΣΚ), το οποίο εντοπίζει καθυστερήσεις στην αυτονόμηση των νοσηλευτηρίων.

Στην ενδιάμεση του έκθεση που δημοσιοποιήθηκε πρόσφατα, το συμβούλιο χαιρετίζει τη σύναψη μνημονίου συναντίληψης μεταξύ του ΟΚΥΠΥ, του υπουργείου Οικονομικών και του υπουργείου Υγείας, βάσει του οποίου υιοθετείται συγκεκριμένο σχέδιο δράσης με στόχο την προετοιμασία του ΟΚΥΠΥ για την πλήρη αυτονόμηση των νοσηλευτηρίων του.

Χαιρετίζει επίσης τη θετική στάση και τις ειλικρινείς, όπως τις χαρακτηρίζει, προσπάθειες που καταβάλλονται από πλευράς του οργανισμού με σκοπό την επιδιόρθωση σοβαρών αδυναμιών του, οι οποίες σχετίζονται με το ύψος των δαπανών, την ενίσχυση των εσόδων, τις κεφαλαιουχικές δαπάνες που απαιτούνται, τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών (περιλαμβανομένων και ζητημάτων συμπεριφοράς τα οποία κρίνονται ως σοβαρά) αλλά και την ανάγκη για ολοκλήρωση της διαδικασίας αυτονόμησης.

Επιπλέον, αναγνωρίζει ότι πολλές από τις αδυναμίες του οργανισμού είναι εξωγενείς.

Ζητά δεσμευτική ημερομηνία για αυτονόμηση

Το ΔΣΚ, σημειώνει τη διαδικασία παρακολούθησης του σχεδίου δράσης, το οποίο όμως, όπως υπογραμμίζεται, θα πρέπει να αποσκοπεί σε δημόσια δεδηλωμένη και δεσμευτική καταληκτική ημερομηνία για την αυτονόμηση των νοσηλευτηρίων του ΟΚΥΠΥ.

Προσθέτει ότι η καταληκτική ημερομηνία θα πρέπει να ανακοινωθεί δημόσια και να υποβληθεί στη Βουλή, η οποία κάτω από τις σημερινές περιστάσεις, αναμένεται πως θα κληθεί να επεκτείνει εκ νέου την χρηματοδότηση του οργανισμού από το κράτος, μετά την 31η Μαΐου 2025.

Υποστηρίζει επίσης ότι οι συνεχείς «ανανεώσεις» της εν λόγω χορηγίας δεν αποκλείεται να καταστούν μόνιμο και εδραιωμένο ετήσιο γεγονός.

«Εισηγούμαστε όπως η οποιαδήποτε επέκταση της χρηματοδότησης, να συνοδεύεται με αυστηρό χρονοδιάγραμμα και οδικό χάρτη παραδοτέων ως προϋπόθεση για μελλοντικές νέες χρηματοδοτήσεις, ούτως ώστε τα χρονοδιαγράμματα να είναι “σκληρά” και “δεσμευτικά”», αναφέρει χαρακτηριστικά.

Στο σκοτάδι για σχέδιο δράσης

Σημειώνεται πως, τόσο το περιεχόμενο του σχεδίου δράσης, όσο και τα αποτελέσματα της παρακολούθησης του, δεν είναι διαθέσιμα στους μη άμεσα εμπλεκόμενους.

«Δεν υφίσταται ουσιαστική λογοδοσία λόγω της αδιαφάνειας που διέπει την όλη προσπάθεια υλοποίησης του σχεδίου δράσης. Δεν είναι σαφή τα υφιστάμενα χρονοδιαγράμματα που έχουν συμφωνηθεί, ενώ δεν μπορεί να γίνει γνωστό κατά πόσον παρατηρούνται καθυστερήσεις ή ποιοτικές διαφοροποιήσεις στην υλοποίηση», επισημαίνει.

Αναγνωρίζεται πως η αδιαφάνεια σε σχέση με το περιεχόμενο του σχεδίου δράσης απορρέει από τις δικαιολογημένες ανησυχίες του ΟΚΥΠΥ πως, στο πλαίσιο ελεύθερου ανταγωνισμού, διάθεση δημοσίως του περιεχομένου, μπορεί να δημιουργήσει ανταγωνιστικό μειονέκτημα για τον οργανισμό.

Την ίδια ώρα, όμως, αναφέρει, οι σχετικές αναλύσεις, εκτιμήσεις και προβλέψεις για την πορεία του εθνικού και του δημοσιονομικού κόστους για την Υγεία, δεν μπορούν να πραγματοποιηθούν όσο θα είναι άγνωστο, πότε θα πρέπει να αναμένεται η τελική αυτονόμηση των νοσηλευτηρίων του ΟΚΥΠΥ, με σκληρή, δεσμευτική και μη ανανεώσιμη καταληκτική ημερομηνία, και κατά πόσον υφίστανται καθυστερήσεις στην υλοποίηση των παραδοτέων του σχεδίου δράσης, οι οποίες δύνανται να ανατρέψουν την εν λόγω δεσμευτική ημερομηνία. 

Ως εκ τούτου, το ΔΣΚ εισηγείται την εξεύρεση λύσης, εντός των πλαισίων της εμπιστευτικότητας, στα δύο πιο πάνω στοιχεία του σχεδίου δράσης, χωρίς απαραίτητα να γίνεται γνωστό δημοσίως και λεπτομερώς το περιεχόμενο του.

«Το μνημόνιο συναντίληψης και το σχέδιο δράσης που αποτελεί αντικείμενο του μνημονίου, υπόσχονται να επιφέρουν τελική επιτυχία σε μια προσπάθεια που βρίσκεται ήδη σε καθυστέρηση, η οποία αντιμετωπίζει πολλαπλά και σοβαρά εμπόδια, και η οποία είναι εξαιρετικής σημασίας για την διαχείριση των αναγκών Υγείας της χώρας, αλλά και για τα δημόσια οικονομικά», υπογραμμίζεται.

Αν επιλυθούν τα πιο πάνω ζητήματα, τονίζεται, το σχέδιο δράσης θα μπορούσε να αποτελέσει κλειδί, όχι μόνο για την βελτιστοποίηση των εργασιών του ΟΚΥΠΥ, αλλά και για την ουσιαστική βελτίωση, τόσο του ΟΑΥ όσο και του ίδιου του ΓεΣΥ.

Στο 10% ΑΕΠ οι δαπάνες για υγεία

Στην έκθεσή του, το συμβούλιο σημειώνει ότι οι δαπάνες για την υγεία εκτιμώνται περίπου στο 10%-10,3% του ΑΕΠ, μετά και μια μικρή αύξηση των τελευταίων δύο ετών.

Σύμφωνα με το ΔΣΚ, η αυξητική τάση που καταγράφεται, έχει ως θεμελιώδη αιτία την καθυστέρηση που συνεχίζεται στην αυτονόμηση των νοσηλευτηρίων του ΟΚΥπΥ.

Το ΔΣΚ έχει επαναλάβει σε παρέμβασή του την ανάγκη για ολοκλήρωση του σχεδίου δράσης για την αυτονόμηση των νοσηλευτηρίων, επαναλαμβάνοντας τις εισηγήσεις του, «πως, σημαντικές αδυναμίες του ΓεΣΥ, οι οποίες σχετίζονται με τον τελικό καθορισμό των τιμών μονάδας, την βελτιστοποίηση της διαχείρισης πόρων και τον έλεγχο ποιότητας των παραδοτέων, δεν μπορούν να επιλυθούν χωρίς να προηγηθεί η αυτονόμηση των νοσηλευτηρίων του ΟΚΥΠΥ.»

Επιπλέον, σημειώνεται πως ο περιορισμός, η προβλεψιμότητα και ο έλεγχος των δαπανών από πλευράς του υπουργείου Υγείας, δεν μπορούν να μπουν σε υγιή βάση στην απουσία ολοκληρωμένου πλάνου και σχεδιασμού, κάτι που με τη σειρά του είναι αδύνατον χωρίς τελική αυτονόμηση των κρατικών νοσηλευτηρίων.

Της Γεωργίας Χαννή

Σχετικά Άρθρα