Δρ Κολιού: Τα επτά μαθήματα που μας δίδαξε η πανδημία
10 Μαρτίου 2022, 06:00
Στα επτά μαθήματα που μας δίδαξε η πανδημία και στα συμπεράσματα που προέκυψαν αναφέρθηκε η Επίκουρη Καθηγήτρια Παιδιατρικής και Λοιμωξιολογίας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Κύπρου και Μέλος της Επιστημονικής Συμβουλευτικής Ομάδας του Υπουργείου Υγείας Δρ Μαρία Κολιού-Μαζέρη , στο πλαίσιο διάλεξης στο Ελεύθερο Ζηνώνειο Πανεπιστήμιο που πραγματοποιήθηκε στη Λάρνακα, στις 8 Μαρτίου 2022.
Με αφορμή την επέτειο δύο χρόνων από το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού στην Κύπρο, η Δρ Κολιού επεσήμανε επτά μαθήματα τα οποία η πανδημία μας άφησε ως παρακαταθήκη.
Τα επτά μαθήματα
Συγκεκριμένα, πρώτα ανέφερε την κατακόρυφη αύξηση των αναγκών σε αναλώσιμα και υποδομές.
Ακολούθως, ως δεύτερο μάθημα ανέφερε τις παράπλευρες απώλειες που καταγράφηκαν από την πανδημία, «καθώς σε κάποιες χώρες διαπιστώθηκε ότι επιδείνωσε την ασφάλεια των νοσηλευόμενων ασθενών και μείωσε την ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών στους ασθενείς, την ώρα που οι ενδονοσοκομειακές λοιμώξεις που αποκτιούνται στο χώρο του νοσοκομείου, μπορούν να στοιχίσουν τη ζωή των ασθενών».
Προσθέτοντας στο σημείο αυτό, σημείωσε ότι τόσο στις ΗΠΑ όσο και στην Κύπρο, «οι ασθενείς με μη covid νοσήματα, όπως καρδιοπάθειες, εγκεφαλικά επεισόδια, άλλα νευρολογικά και ψυχικά νοσήματα απέφευγαν να επισκεφθούν τους ιατρούς τους στην διάρκεια της πανδημίας, στο τέλος εισάγονταν στα νοσοκομεία σε βαριά κατάσταση». Αυτό είχε ως αποτέλεσμα «την αύξηση των ενδονοσοκομειακών λοιμώξεων κατά 30% και αύξηση στην συχνότητα πτώσεων με σοβαρούς τραυματισμούς στους νοσηλευόμενους και αύξηση των ελκών από κατακλίσεις».
Στη συνέχεια, αναφέρθηκε στα ψυχολογικά προβλήματα τα οποία αυξήθηκαν εξαιτίας της πανδημίας, «προκαλώντας αισθήματα μοναξιάς, σύγχυσης, θυμού και απογοήτευσης.
Ως τέταρτο μάθημα όρισε το γεγονός ότι υπήρξαν «θετικά τα αποτελέσματα από τη χρήση μάσκας και άλλων μη φαρμακευτικών μέτρων, όπως περιορισμός συναθροίσεων, κλείσιμο σχολείων και τηλεργασία».
Τόνισε, ακόμη, τη σημαντικότητα και την αναγκαιότητα σχέσης εμπιστοσύνης μεταξύ κράτους και πληθυσμού στην αντιμετώπιση κρίσεων.
Επιπλέον, «η ταχεία ανακάλυψη των εμβολίων έσωσε ζωές γι’ αυτό πρέπει να εμπιστευόμαστε την Επιστήμη», συμπλήρωσε.
Το τελευταίο μάθημα αφορά τους αρνητές των εμβολίων. Όπως δήλωσε η Δρ Κολιού, «παρά την διάσωση χιλιάδων ζωών από το εμβόλιο, μια μειονότητα αρνείται να το λάβει, κάποιοι βλέπουν θεωρίες συνομωσίας». Πρόσθεσε, «δυστυχώς κάποιοι από αυτούς έχουν νοσήσει πολύ βαριά ή πέθαναν από την νόσο και κάποιοι έχουν ευθύνη διότι αποτρέπουν ανθρώπους να μην εμβολιαστούν».
Τα συμπεράσματα
Παρά το γεγονός ότι ιστορικά η ανθρωπότητα έχει περάσει αρκετές πανδημίες με χειρότερες συνέπειες όπως η βουβωνική πανώλη τον 18ο αιώνα και η ισπανική γρίπη αρχές του 20ού αιώνα, σύμφωνα με την Δρ Κολιού, η ιστορία με τις σοβαρές πανδημίες επαναλαμβάνεται κάθε 100 χρόνια.
Συνεπώς, αυτό οδηγεί σε κάποια συμπεράσματα στα οποία προέβη η Δρ Κολιού κατά τη διάλεξη.
Ως αρχικό συμπέρασμα ανέφερε την αναγκαιότητα «να είμαστε έτοιμοι για νέες πανδημίες και να συνεχίσουν να γίνονται σχεδιασμοί στα συστήματα υγείας για να αντιμετωπίσουν τις αυξημένες ανάγκες».
Ακολούθως, δήλωσε «οι ανάγκες σε αναλώσιμα να μπορούν να καλυφθούν μερικώς από τοπικές βιομηχανίες αναλωσίμων».
Πρόσθεσε ότι θα πρέπει να γίνεται έγκαιρη διάγνωση και εντοπισμός ενός νέου κινδύνου/παθογόνου σε συνεργασία με διεθνείς οργανισμούς για συντονισμό και καθοδήγηση.
Συμπλήρωσε ακόμη ότι θα πρέπει να διασφαλισθεί η ψυχική υγεία των πολιτών στην διάρκεια της όποιας πανδημίας με την εκπόνηση σχεδίου δράσης και την βοήθεια Πανεπιστημίων.
Ανέφερε επίσης ότι η επιστήμη μόνη της δεν είναι αρκετή και θα πρέπει να κτιστούν σχέσεις εμπιστοσύνης μεταξύ Αρχών και πολιτών.
Τέλος, τόνισε ότι τα μη φαρμακευτικά μέτρα είναι αποτελεσματικά και το εμβόλιο αποδείχτηκε το πιο δραστικό μέτρο για τη σωτηρία ανθρώπινων ζωών και αξιοποίηση τεχνολογίας και ανοικτής Επιστήμης.
Της Ουρανίας Στυλιανού