ΙατροίΔιατροφολόγοιΑισθητικοίΝοσηλευτήριαΔιαγνωστικάΧημείαΦαρμακείαΓυμναστήριαΑσφάλειες

Οι υψηλές θερμοκρασίες μειώνουν τη σχολική επίδοση

28 Μαΐου 2025, 10:30

images

Σε μια εποχή όπου η κλιματική αλλαγή επηρεάζει ολοένα και περισσότερες πτυχές της καθημερινότητας, νέα επιστημονικά ευρήματα φωτίζουν τις σοβαρές επιπτώσεις των υψηλών θερμοκρασιών στη μαθησιακή ικανότητα των παιδιών. 

Η σχέση μεταξύ θερμικού στρες και γνωστικής απόδοσης βρέθηκε στο επίκεντρο διάλεξης που πραγματοποιήθηκε στις 19 Μαΐου στο Ινστιτούτο Κύπρου, με ομιλητή τον διεθνώς αναγνωρισμένο Καθηγητή Ματθαίο Σανταμούρη.

Ο διακεκριμένος Καθηγητής Αρχιτεκτονικής Υψηλών Επιδόσεων στο Πανεπιστήμιο της Νέας Νότιας Ουαλίας στην Αυστραλία και Πρόεδρος του Επιστημονικού Συμβουλίου του Ερευνητικού Κέντρου του Ινστιτούτου Κύπρου για την Ενέργεια, το Περιβάλλον και τους Υδάτινους Πόρους, ανέλυσε κρίσιμα ευρήματα διεθνών ερευνών.

Κατά την παρουσίασή του, ο Καθηγητής Σανταμούρης παρέθεσε αποτελέσματα ερευνών που αφορούν εκατομμύρια μαθητές σε διεθνές επίπεδο. 

Τα δεδομένα καταδεικνύουν ότι η έκθεση σε υψηλές θερμοκρασίες κατά τα σχολικά έτη που προηγούνται σημαντικών εξετάσεων οδηγεί σε αισθητή μείωση των γνωστικών επιδόσεων.

Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στις κοινωνικές διαστάσεις του προβλήματος, καθώς όπως επεσήμανε, η μακροχρόνια έκθεση σε θερμότητα επηρεάζει δυσανάλογα μαθητές από οικογένειες χαμηλού εισοδήματος και από μειονοτικές ομάδες. 

Η αναμενόμενη άνοδος της παγκόσμιας θερμοκρασίας, σύμφωνα με τον ίδιο, ενδέχεται να εντείνει τις ήδη υπάρχουσες ανισότητες, τόσο μεταξύ χωρών όσο και στο εσωτερικό των κοινωνιών.

Ως απάντηση στην πρόκληση αυτή, ο Καθηγητής ανέδειξε τη σημασία της κατάλληλης κλιματικής διαχείρισης στους σχολικούς χώρους. 

Όπως ανέφερε, διεθνείς μελέτες δείχνουν ότι ο σωστά εφαρμοσμένος κλιματισμός μπορεί να ενισχύσει τη γνωστική απόδοση των μαθητών. 

Επιπλέον, εναλλακτικές παθητικές μέθοδοι ψύξης –ειδικά σε τροπικά και θερμά κλίματα– εμφανίζονται ιδιαίτερα αποτελεσματικές.

Τέλος, υπογράμμισε την ανάγκη για επαρκή αερισμό στις σχολικές αίθουσες. Η χρήση κλιματισμού χωρίς ανανέωση του αέρα μπορεί να προκαλέσει άνοδο των επιπέδων διοξειδίου του άνθρακα, με αρνητικές συνέπειες στην υγεία και τη γνωστική λειτουργία των μαθητών.

Η εκδήλωση διοργανώθηκε από τον Σύνδεσμο των Φίλων του Ινστιτούτου Κύπρου και προσέλκυσε το ενδιαφέρον της ακαδημαϊκής και εκπαιδευτικής κοινότητας, καθώς και του Προέδρου και στελεχών του Επιστημονικού και Τεχνικού Επιμελητηρίου Κύπρου.

Σχετικά Άρθρα