Οι τάσεις σε υγεία και ευεξία που διαμόρφωσαν το 2024
31 Δεκεμβρίου 2024, 06:00
Πέντε τάσεις που διαμόρφωσαν το σκηνικό στους τομείς της υγείας και της ευεξίας του 2024, παρουσιάζει νέα έρευνα του οργανισμού McKinsey, με μερικές από αυτές να αναμένεται ότι θα επεκταθούν και στο 2025.
Σύμφωνα με την έρευνα, οι πέντε αυτές τάσεις περιέλαβαν νέες αναδυόμενες προτεραιότητες στα πεδία υγείας και ευεξίας.
Υγεία στο σπίτι
Όπως αναφέρεται, η πρώτη τάση αφορά στην υγεία στο σπίτι, κάτι που άνθησε κατά την περίοδο του Covid-19 και των διαγνωστικών τεστ που οι καταναλωτές μπορούσαν να διενεργήσουν στο σπίτι.
Πλέον, οι καταναλωτές εκφράζουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για διαγνωστικά τεστ που μπορούν να διενεργήσουν στο σπίτι καθώς το 26% των ερωτηθέντων στις ΗΠΑ υπέδειξαν ότι θα ήθελαν να μπορούν να διενεργούν τέτοια τεστ για έλλειψη βιταμινών, το 24% για συμπτώματα κρυολογήματος και γρίπης και το 23% για τα επίπεδα χοληστερόλης.
Σύμφωνα με την έρευνα, τα διαγνωστικά τεστ είναι περισσότερο ελκυστικά για τους καταναλωτές λόγω της ευελιξίας που προσφέρουν έναντι της ανάγκης επίσκεψης στον γιατρό, των γρήγορων αποτελεσμάτων τους και της δυνατότητας διενέργειας σε συχνή βάση.
Στην Κίνα, το 35% των ερωτηθέντων δήλωσε μάλιστα ότι αντικατέστησε κάποια ραντεβού στον γιατρό με διαγνωστικά τεστ.
Έξυπνες συσκευές
Η δεύτερη τάση που κυριάρχησε το 2024 είναι οι έξυπνες συσκευές, όπως βιομετρικά δαχτυλίδια και έξυπνα ρολόγια.
Ειδικότερα, η έρευνα κάνει λόγο για μία νέα εποχή σε ότι αφορά τις εν λόγω βιομετρικές συσκευές, αφού για παράδειγμα τα βιομετρικά δαχτυλίδια είναι πλέον εξοπλισμένα με σένσορες που μπορούν να παρέχουν στους καταναλωτές δεδομένα για την ποιότητα του ύπνου τους μέσω εφαρμογών.
Πρόσθετα, μόνιτορ για την γλυκόζη που φοριούνται στο χέρι, προσφέρουν δεδομένα για τα επίπεδα σακχάρου στο αίμα.
Βάσει των ευρημάτων, περίπου ένα τρίτο των συμμετεχόντων δήλωσε ότι κατά το 2024 αξιοποίησε πολύ περισσότερο αυτές τις συσκευές ενώ οι ερευνητές εκτιμούν ότι η χρήση των συσκευών αυτών θα συνεχίσει να αναπτύσσεται, ειδικότερα σε ότι αφορά μία πιο ευρεία παροχή δεικτών για την υγεία.
Ο ρόλος της ΑΙ
Η τρίτη τάση αφορά στην τεχνητή νοημοσύνη (ΑΙ), με την έρευνα να αναφέρει ότι σχεδόν ένας στους πέντε ερωτηθέντες στις ΗΠΑ προτιμούν εξατομικευμένα προϊόντα και υπηρεσίες.
Η προτίμηση που καταγράφηκε από τους καταναλωτές για εξατομικευμένα προϊόντα ευεξίας ήταν χαμηλότερη από προηγούμενα έτη, ωστόσο οι ερευνητές επισημαίνουν ότι το γεγονός ενδεχομένως να οφείλεται στο ότι οι καταναλωτές είναι πιο επιλεκτικοί για τέτοια προϊόντα.
Σύμφωνα ακόμη με την έρευνα, οι τεχνολογικές εξελίξεις και η άνοδος πρωτογενών δεδομένων, ενισχύουν την εξατομίκευση. Συγκεκριμένα, περίπου 20% των καταναλωτών σε Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ έψαξαν για εξατομικευμένα προϊόντα και υπηρεσίες που χρησιμοποιούν βιομετρικά δεδομένα για να προσφέρουν εισηγήσεις.
Όπως αναφέρεται ακόμη, το εν λόγω ζήτημα προσφέρει την ευκαιρία σύζευξης αυτών των εργαλείων με την παραγωγική ΑΙ, ώστε να «ξεκλειδωθεί» μεγαλύτερη ακρίβεια και εξατομίκευση.
Στροφή στα «καθαρά» προϊόντα
Σε σχέση με την τέταρτη τάση του 2024, αυτή αφορά στην στροφή των καταναλωτών από τα προϊόντα ευεξίας με καθαρά ή φυσικά συστατικά σε κλινικά αποδεδειγμένα συστατικά.
Ειδικότερα, η μετάβαση αυτή είναι εντονότερη σε Ηνωμένο Βασίλειο και ΗΠΑ όπου περίπου οι μισοί καταναλωτές της έρευνας δήλωσαν ότι η κλινική αποδοτικότητα είναι ο νούμερο ένα παράγοντας για αγορά προϊόντων.
Η συγκεκριμένα τάση είναι ακόμη πιο εμφανής σε κατηγορίες φαρμάκων, βιταμινών και συμπληρωμάτων διατροφής, σημειώνεται.
Άνοδος των εισηγήσεων γιατρού
Τέλος, η πέμπτη τάση του 2024 αφορά στην προτίμηση που επιδεικνύουν οι καταναλωτές στους γιατρούς καθώς προσπαθούν να αποφύγουν το «healthwashing», μία τεχνική μάρκετινγκ που τοποθετεί ένα προϊόν ως υγιέστερο από ότι πραγματικά είναι.
Οι εισηγήσεις των γιατρών, σημειώνει η έρευνα, είναι στην τρίτη υψηλότερη θέση πηγών επιρροής για την υγεία των καταναλωτών και αγοράς προϊόντων ευεξίας.
Της Μαρίας Κυριακίδου