Ο ΠΟΥ κρούει τον κώδωνα του κινδύνου για τις επιπτώσεις της ηχορύπανσης
16 Οκτωβρίου 2020, 10:00
Πρόσφατη έρευνα του ΠΟΥ δείχνει ότι η ηχορύπανση έρχεται δεύτερη (μετά την ατμοσφαιρική ρύπανση) στην κατάταξη των περιβαλλοντικών κινδύνων για την υγεία. Μάλιστα, σύμφωνα με την έρευνα, η έκθεση στον θόρυβο έχει άμεσες και μακροπρόθεσμες συνέπειες που δεν είναι ούτε ορατές, ούτε αναγνωρίσιμες, αλλά βλάπτουν πολύ τον άνθρωπο.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του ΠΟΥ, στη Δυτική Ευρώπη χάνονται κάθε χρόνο συνολικά 1.000.000 υγιή έτη ζωής από κυκλοφοριακούς θορύβους. Ο θόρυβος από τα μέσα μεταφοράς αποτελεί διεθνώς την κυριότερη ενόχληση του αστικού πληθυσμού. Η ηχορύπανση προσβάλλει κυρίως τα κατώτερα στρώματα μιας κοινωνίας.
Η Ελλάδα έχει 5 πόλεις στη λίστα με τις πιο θορυβώδεις πόλεις της Ευρώπης: Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Ηράκλειο και Λαμία. Στην Αθήνα, το 60% του πληθυσμού εκτίθεται ημερησίως κατά μέσο όρο σε ήχους άνω των 75 dB (που είναι το όριο της «θορυβώδους κατάστασης»). Το δε καλοκαίρι, η ηχορύπανση εξαπλώνεται σε όλες τις τουριστικές περιοχές της χώρας. Εξάλλου, στην Ελλάδα μια από τις μεγαλύτερες πηγές ηχορύπανσης είναι τα κέντρα διασκέδασης. Όπως και το πλήθος των λοιπών καταστημάτων υγειονομικού ενδιαφέροντος που προσφέρουν μουσική.
Όπως ανακοίνωσε η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) που εκπροσωπεί τους 16 μεγάλους κατασκευαστές αυτοκινήτων, φορτηγών και λεωφορείων στην Ευρώπη, ο θόρυβος από επιβατικά αυτοκίνητα έχει μειωθεί κατά 90%, το 2019 σε σχέση με το 1970. Τα σημερινά μηχανοκίνητα οχήματα είναι 90% πιο αθόρυβα από ότι ήταν όταν το ζήτημα του θορύβου των οχημάτων άρχισε να νομοθετείται στη δεκαετία του 1970. Αυτή η εντυπωσιακή πρόοδος αποτελεί απόδειξη της δέσμευσης που έκανε η βιομηχανία στην παραγωγή πιο αθόρυβων οχημάτων.
Οι βιομηχανικές προσπάθειες έχουν μειώσει τον θόρυβο που παράγεται από το μέσο επιβατικό αυτοκίνητο από 82 dB (A) σε λιγότερο από 74 dB (A) τώρα. Η νέα νομοθεσία είναι πιθανό να μειώσει ακόμη περισσότερο το ποσοστό αυτό, κάνοντας τη συνολική μείωση του θορύβου των οχημάτων σχεδόν 99%. Για την επίτευξη αυτής της μείωσης θα απαιτηθούν εργασίες από κατασκευαστές ελαστικών, παρόχους υποδομής και φορείς εκμετάλλευσης οχημάτων.
Η μακροχρόνια έκθεση στον θόρυβο (ηχορύπανση) μπορεί να προκαλέσει διάφορες επιπτώσεις στην υγεία. Συμπεριλαμβανομένης της ενόχλησης, των διαταραχών ύπνου, των αρνητικών επιπτώσεων στο καρδιαγγειακό. Στο μεταβολικό σύστημα, καθώς και της γνωστικής δυσλειτουργίας των παιδιών.
Υπολογίζεται ότι ο περιβαλλοντικός θόρυβος (επιπτώσεις από ηχορύπανση) συμβάλλει στην εμφάνιση 48.000 νέων περιπτώσεων ισχαιμικής καρδιοπάθειας ετησίως καθώς και 12.000 πρόωρων θανάτων. Επιπλέον, 22 εκατομμύρια άνθρωποι υποφέρουν από χρόνια υψηλή ενόχληση και 6,5 εκατομμύρια υποφέρουν από χρόνια σοβαρή διαταραχή ύπνου. Εξαιτίας του θορύβου των αεροσκαφών, εκτιμούμε ότι 12.500 παιδιά σχολικής ηλικίας παρουσιάζουν αναγνωστική ανεπάρκεια στο σχολείο.
Tags: ηχορύπανση