Την τελευταία τριμηνία συνολικά 533 άτομα αποτάθηκαν στο 1480
03 Οκτωβρίου 2024, 11:47
Από την 1η Ιουλίου 2024 έως την 30η Σεπτεμβρίου 2024, απευθύνθηκαν στη Γραμμή Βοήθειας 1480 συνολικά 533 άτομα και από το σύνολο των κλήσεων το 78.6% αφορούσαν υπηρεσίες της γραμμής, ενώ το 21.4% δεν σχετίζονταν με τις παρεχόμενες υπηρεσίες και αφορούσαν σε πληροφόρηση, μεταξύ άλλων, για επιδόματα και βοηθήματα του Υπουργείου Εργασίας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και άλλα.
Σύμφωνα με ανακοίνωση από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου, του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, η Γραμμή Βοήθειας 1480 (Helpline) έχει ως στόχο να παρέχει σε παιδιά και έφηβους, νέους, γονείς, εκπαιδευτικούς, αλλά και στο ευρύτερο σύνολο, υπηρεσίες συμβουλευτικής και υποστήριξης, αναφορικά με την ασφαλή, υπεύθυνη και ηθική χρήση του Διαδικτύου και των ψηφιακών τεχνολογιών.
Αναφορικά με το σύνολο των περιστατικών που αφορούσαν στις υπηρεσίες της Γραμμής Βοήθειας 1480, το 54.6% ήταν γυναίκες/κορίτσια και το 45.4% ήταν άντρες/αγόρια.
Όσον αφορά στο προφίλ των ατόμων που κάλεσαν για βοήθεια και υποστήριξη, στην πλειοψηφία τους ήταν ενήλικα άτομα σε ποσοστό 99.1% ενώ ένα μικρό ποσοστό της τάξης του 0.9% ήταν ανήλικα άτομα τα οποία αποτάθηκαν τη Γραμμή Βοήθειας 1480, για να αναφερθούν σε προσωπικές τους δυσκολίες στο Διαδίκτυο, όπως για παράδειγμα, περιπτώσεις διαδικτυακού εκφοβισμού.
Σημειώνεται επίσης ότι μόλις το 1.2% των κλήσεων από ενήλικα άτομα έγινε από γονείς/κηδεμόνες και εκπαιδευτικούς και αφορούσε σε διαδικτυακές δυσκολίες για εφήβους στο Διαδίκτυο.
Σχετικά με τους λόγους επικοινωνίας με τη Γραμμή η πλειοψηφία των αιτημάτων αφορούσε περιστατικά ηλεκτρονικού εγκλήματος σε ποσοστό 79.2%, δηλαδή, την αντιμετώπιση παραβίασης της ιδιωτικότητας (hacking), οικονομικής απάτης ή κλοπής ταυτότητας, μέσω κοινωνικών δικτύων ή ηλεκτρονικού ταχυδρομείου.
Την ίδια στιγμή, ένα σημαντικό ποσοστό αιτημάτων σε ποσοστό 10.5% αφορούσε σε ζητήματα που εμπίπτουν στην κατηγορία της τεχνικής υποστήριξης κι ένα μικρότερο ποσοστό του 3.3% αφορούσε σε περιστατικά σεξουαλικού εκβιασμού (sextortion) και επίσης, αξιοσημείωτο ποσοστό στο 3.3% αφορούσε περιστατικά διαδικτυακού εκφοβισμού.
Επίσης, 1.7% των κλήσεων αφορούσε καταγγελίες απορρήτου δεδομένων και συγκεκριμένα περιπτώσεις χρήσης πληροφοριών των καλούντων για δημιουργία λογαριασμών ή δημοσιοποίηση υλικού των καλούντων από άλλους χρήστες χωρίς τη συγκατάθεσή τους.
Στα σχετικά περιστατικά της τρέχουσας τριμηνίας καταγράφηκαν περιστατικά δημιουργίας ψεύτικων/ παραπλανητικών προφίλ και δημοσίευση αναρτήσεων που είχαν στόχο να ενοχλήσουν και να εκφοβίσουν.
Στις σχετικές περιπτώσεις οι Λειτουργοί της Γραμμής 1480 παρείχαν την κατάλληλη συμβουλευτική και ψυχολογική υποστήριξη και προχώρησαν στις κατάλληλες ενέργειες σε συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές για περεταίρω υποστήριξη.
Επιπλέον, αξίζει να σημειωθεί ότι στα περιστατικά της τρέχουσας τριμηνίας καταγγέλθηκαν περιπτώσεις κατά τις οποίες αρκετοί πολίτες είχαν πέσει θύματα απάτης μέσω παραπλανητικών δημοσιεύσεων στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης που τους καλούσαν να επενδύσουν με αποτέλεσμα να χάσουν αρκετά χρήματα.
Στις σχετικές περιπτώσεις, αναφέρεται, οι Λειτουργοί της υπηρεσίας συμβούλευσαν τους καλούντες να επικοινωνήσουν άμεσα με την τράπεζα τους για να ακυρώσουν όποιες τραπεζικές πληροφορίες είχαν κοινοποιήσει στους επιτήδειους, να καταγγείλουν το περιστατικό στον Κλάδο Δίωξης Ηλεκτρονικού Εγκλήματος και γενικά να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στο μέλλον ώστε να μην κοινοποιούν προσωπικές τους πληροφορίες στο διαδίκτυο και να μην πατούν σε επιβλαβείς συνδέσμους (hyperlinks) σε αναρτήσεις στα ΜΚΔ.
Επιπλέον, κατά την τρέχουσα τριμηνία οι Λειτουργοί της Γραμμής 1480 δέχθηκαν αριθμό καταγγελιών που αφορούσε κλήσεις από επιτήδειους στο WhatsApp οι οποίοι προσποιούνταν την αστυνομία και καλούσαν τους πολίτες να στείλουν προσωπικές τους πληροφορίες όπως το έγγραφο της πολιτικής τους ταυτότητας.
Όπως αναφέρει η ανακοίνωση, «η Γραμμή Βοήθειας 1480, έχοντας ως στόχο τη διαρκή και την ποιοτική παροχή συμβουλών και υποστήριξης, σε πραγματικό χρόνο, από εκπαιδευμένους Λειτουργούς, σε θέματα σχετικά με την ασφαλή, υπεύθυνη και ηθική χρήση του διαδικτύου, στα παιδιά, τους εφήβους και τις οικογένειές τους, συνεχίζει την παροχή των υπηρεσιών της, με βασική αρχή τη διασφάλιση ότι οι υπηρεσίες της συνάδουν με το Εθνικό Δίκαιο και είναι συνυφασμένες με την πτυχή της ευαισθητοποίησης και της άμεσης εξυπηρέτησης».
Όλοι οι πολίτες μπορούν να αποταθούν στη Γραμμή Βοήθειας 1480, καλώντας, ανώνυμα και χωρίς χρέωση, στον αριθμό 1480 είτε αποστέλλοντας ηλεκτρονικό μήνυμα στη διεύθυνση 1480helpline@cyearn.pi.ac.cy, είτε μέσω ηλεκτρονικής φόρμας στην ιστοσελίδα https://www.cybersafety.cy/helpline-report είτε μέσω μηνυμάτων συνομιλίας (https://cybersafety.cy/helpline-chat/).