Σημαντική η ψηφιακή εκπαίδευση για προστασία παιδιών από διαδίκτυο
13 Οκτωβρίου 2024, 06:00
Τη σημασία της ψηφιακής εκπαίδευσης για την καλύτερη προστασία των παιδιών στο διαδίκτυο, υπογραμμίζει η ESET, ηγέτιδα εταιρεία ψηφιακής ασφάλειας παγκοσμίως, σε συνεργασία με κορυφαίους ειδικούς στον τομέα της ψυχολογίας και της εκπαίδευσης.
Σε πρόσφατη συζήτηση στην πλατφόρμα saferkidsonline της ESET, η ψυχολόγος Jarmila Tomková και η Alena Kanabová, επικεφαλής του κλάδου υγείας και δημόσιων υπηρεσιών στην Accenture Slovakia, μίλησαν για το πώς οι γονείς και τα σχολεία μπορούν να συμβάλλουν στην ανάπτυξη των ψηφιακών δεξιοτήτων των παιδιών από μικρή ηλικία.
Όπως αναφέρθηκε, οι προβλέψεις δείχνουν ότι στο μέλλον, 9 στις 10 θέσεις εργασίας, θα απαιτούν προηγμένες ψηφιακές δεξιότητες.
Υπογραμμίστηκε ότι παρά το γεγονός ότι τα παιδιά είναι «κολλημένα» στις έξυπνες συσκευές τους σχεδόν όλη την ώρα, πολλά εξακολουθούν να μην κατανοούν σε βάθος πώς να τις χρησιμοποιούν αποτελεσματικά. Ακόμα και οι νέοι ενήλικες, που μπαίνουν τώρα στην αγορά εργασίας, δυσκολεύονται.
Όπως επισημάνθηκε, σε πολλές χώρες, η ψηφιακή εκπαίδευση δε θεωρείται ακόμη αρκετά σημαντική, ώστε να συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα σπουδών των σχολείων.
Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν, σε πολλές χώρες, η εκπαίδευση στην πληροφορική υπάρχει μόνο σε ορισμένες βαθμίδες της εκπαίδευσης ή και καθόλου.
Τα σχολεία να αναπτύξουν καλύτερα δομημένα προγράμματα σπουδών
Τονίστηκε ότι τα σχολεία πρέπει να αναπτύξουν καλύτερα δομημένα προγράμματα σπουδών, να τα ενημερώνουν τακτικά και να ενσωματώνουν ψηφιακές δεξιότητες σε διάφορα μαθήματα.
«Ενώ τα παιδιά μπορούν να μαθαίνουν στο σπίτι από τους γονείς τους ή με τη μέθοδο της αυτοδιδασκαλίας, οι προσεγγίσεις αυτές είναι συχνά ανοργάνωτες και επιπλέον δεν παρέχουν την απαραίτητη κοινωνική αλληλεπίδραση που προσφέρει το σχολείο», σημειώθηκε.
Πότε πρέπει να ξεκινήσει η ψηφιακή εκπαίδευση
Σύμφωνα με την ESET, από τη στιγμή που ένα παιδί αποκτά την πρώτη του έξυπνη συσκευή, οι γονείς θα πρέπει να δώσουν τουλάχιστον ένα βασικό μάθημα ψηφιακής ασφάλειας.
Αυτό θα πρέπει να καλύπτει το τι μπορεί να συναντήσει στο διαδίκτυο, τι είναι κατάλληλο και τις βασικές αρχές της ψηφιακής ασφάλειας, όπως το να μην μοιράζονται προσωπικές πληροφορίες με αγνώστους και να κατανοούν ότι δεν είναι όλα αληθινά στο διαδίκτυο. Οι γονείς θα πρέπει επίσης να παρακολουθούν ποιες ιστοσελίδες επισκέπτεται το παιδί τους.
Ωστόσο, οι απόψεις για το θέμα αυτό διαφέρουν. Η παιδοψυχολόγος Jarmila Tomková πιστεύει ότι η εκπαίδευση θα πρέπει να ξεκινήσει ακόμη νωρίτερα και ότι το παιδί θα πρέπει να εκπαιδεύεται πριν καν αποκτήσει την πρώτη του έξυπνη συσκευή.
Η εταιρεία σημειώνει ακόμη ότι για τα παιδιά του δημοτικού σχολείου, «είναι σημαντικό να τα διδάξουμε για τους διαδικτυακούς κινδύνους, όπως τα αρπακτικά του διαδικτύου και τις απάτες phishing».
Παράλληλα, τα παιδιά πρέπει να έχουν μια σχέση εμπιστοσύνης με τους γονείς τους, ώστε αν συναντήσουν κάτι ύποπτο ή ανησυχητικό, να νιώθουν άνετα να το εκμυστηρευτούν αμέσως.
Προστίθεται ότι καθώς τα παιδιά μεγαλώνουν, θα πρέπει να εκπαιδεύονται σχετικά με τον διαδικτυακό εκφοβισμό. «Πρέπει να γνωρίζουν πώς να αντιδράσουν αν γίνουν στόχος. Παράλληλα με όλα αυτά, το σχολείο θα πρέπει να εκπαιδεύσει τα παιδιά σχετικά με το πώς λειτουργούν οι συσκευές τους, πώς λειτουργούν οι εφαρμογές και πώς μπορούν να αξιοποιηθούν ορισμένες από τις λειτουργίες τους», υπογραμμίζεται.
«Η ψηφιακή εκπαίδευση είναι ζωτικής σημασίας για τη μελλοντική επιτυχία ενός παιδιού. Βοηθά τα παιδιά να αναπτύξουν ικανότητες επίλυσης προβλημάτων, αποτελεσματικές επικοινωνιακές δεξιότητες, ανθεκτικότητα και άλλες πολύτιμες ικανότητες που είναι χρήσιμες και πέρα από το πλαίσιο της πληροφορικής. Με την κατανόηση της τεχνολογίας, που χρησιμοποιούν καθημερινά τα παιδιά, είναι καλύτερα προετοιμασμένα για μελλοντικούς επαγγελματικούς ρόλους και μπορούν να προστατεύονται καλύτερα στο διαδίκτυο αναγνωρίζοντας τους κινδύνους που μπορεί να αντιμετωπίσουν», τονίζεται.
Γ.Χ.
Tags: Διαδίκτυο, Παιδί, Σχολείο, Ψηφιακή εκπαίδευση