Σε ποια πόλη θα αναπνεύσετε τον πιο καθαρό αέρα
03 September 2024, 10:31
Ως μέτρια χαρακτηρίζεται η ποιότητα της ατμόσφαιρας ή αλλιώς του αέρα στις δύο μεγαλύτερες πόλεις της Κύπρου, Λεμεσό και Λευκωσία, σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία του European City Air Quality Viewer.
Τα στοιχεία παρουσιάζονται από την Ευρωπαϊκή Περιβαλλοντική Υπηρεσία καταγράφοντας την ποιότητα της ατμόσφαιρας σε ευρωπαϊκές πόλεις, με τη Λευκωσία να βρίσκεται στην 286η θέση της κατάταξης και η Λεμεσός στην 288η θέση.
Το παρατηρητήριο στην ουσία, υπολογίζει την ποιότητα της ατμόσφαιρας σε 375 ευρωπαϊκές πόλεις από τον καθαρότερο μέχρι τον πιο ρυπογόνο. Τα στοιχεία που συλλέχθηκαν πηγάζουν από περισσότερους από 500 σταθμούς σε αστικές τοποθεσίες κατά το 2022 και 2023.
Σύμφωνα με την έρευνα, η καθαρότερη ατμόσφαιρα εντοπίστηκε στις πόλεις Uppsala και Umeå στην Σουηδία και στην πόλη Faro, στη Πορτογαλία.
Όπως αναφέρεται, τρεις στους τέσσερις ευρωπαίους πολίτες ζουν σε αστικές περιοχές ενώ η πλειονότητα, βρίσκεται εκτεθειμένη σε μη ασφαλές επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Υπενθυμίζεται, ότι η βελτίωση των επιπέδων ποιότητας της ατμόσφαιρας, εμπίπτει μέσα στις εισηγήσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας (ΠΟΥ), για την σημαντική μείωση των προώρων θανάτων λόγω της ατμοσφαιρικής ρύπανσης.
Μέτριο το επίπεδο για κυπριακές πόλεις
Σχολιάζοντας τα στοιχεία ειδικότερα για τις δύο κυπριακές πόλεις, ο προϊστάμενος για την Ποιότητα του Αέρα και τον Στρατηγικό Σχεδιασμό του τμήματος Επιθεώρησης Εργασίας Δρ Χρύσανθος Σαββίδης, ανέφερε στη StockWatch ότι το εν λόγω εργαλείο στηρίζεται στις μετρήσεις παρακολούθησης της ποιότητας του αέρα των κρατών μελών της ΕΕ.
Το εργαλείο επικεντρώνεται κυρίως στην κυκλοφοριακή κίνηση, καταγράφοντας μετρήσεις σε μεγαλουπόλεις της Ευρώπης, πρόσθεσε. Στην Κύπρο διατηρούνται 9 τέτοιοι σταθμοί.
Όπως ανέφερε, το επίπεδο που καταγράφηκε για τις δύο κυπριακές πόλεις, θεωρείται μέτριο συγκρινόμενο με τις υπόλοιπες χώρες. «Θα μπορούσε να ήταν πολύ καλύτερο», αλλά και πολύ χειρότερο, σημείωσε.
Σύμφωνα με τον κ. Σαββίδη, είναι γνωστό ότι οι πόλεις ταλανίζονται πολύ από την κυκλοφοριακή κίνηση, παρατηρώντας ότι σε κάποιες ευρωπαϊκές πόλεις η κατάσταση είναι αρκετά δραματική καθώς έχουν τεράστια κυκλοφοριακά προβλήματα και κίνηση.
«Κλειδί» τα πράσινα αυτοκίνητα και οι μαζικές μεταφορές
Ο κ. Σαββίδης επεσήμανε ότι τα μέσα μαζικής μεταφοράς ή και η διείσδυση των αυτοκινήτων με χαμηλότερες εκπομπές ρύπων, δεν έχουν αναπτυχθεί στον επιθυμητό βαθμό στην Κύπρο.
«Στόχος της κυπριακής κυβέρνησης είναι να αυξηθεί αυτή η διείσδυση», σημείωσε, εκφράζοντας την ελπίδα για μελλοντική βελτίωση της κατάστασης.
Τόνισε επιπλέον, ότι σε σύγκριση με άλλες πόλεις η κατάσταση της χώρας δεν είναι άσχημη, αλλά θα μπορούσε με κάποια μέτρα να είναι αρκετά καλύτερη, όπως μέτρα απομάκρυνσης των αυτοκινήτων από το κέντρο των πόλεων, ή με την αντικατάσταση τους με αυτοκίνητα χαμηλών εκπομπών.
«Η ποιότητα του αέρα που έχει η Κύπρος, είναι αρκετά καλή, με εξαίρεση τα επίπεδα ορισμένων σωματιδίων όταν έχουμε επεισόδια σκόνης, που είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα στην Κύπρο», εξήγησε.
Σύμφωνα ακόμη με τον κ. Σαββίδη, εκτιμάται ότι από το 2030 θα καταγραφεί βελτίωση της ποιότητας του αέρα με τα μέτρα που επιδιώκονται, ενώ ένα πιο μεσοπρόθεσμο αποτέλεσμα θα μπορούσε δύσκολα να επιτευχθεί μέσω των μέσων μαζικής μεταφοράς (ΜΜΜ), όπως επεσήμανε.
Υπέδειξε ακόμη, ότι για να αλλάξει δραματικά η κατάσταση στην χώρα, θα πρέπει να αντικατασταθεί ο στόλος των ρυπογόνων αυτοκίνητων σε ποσοστό πέραν του 10% με 15% του στόλου.
Ο κ. Σαββίδης παρέπεμψε στην περίοδο του Covid-19, υπενθυμίζοντας ότι η απαγόρευση της κυκλοφορίας, είχε ως αποτέλεσμα την πολύ σημαντική βελτίωση της ποιότητας του αέρα στα κέντρα των πόλεων.
Η έρευνα
Η σχετική έρευνα, αξιολογεί την ατμόσφαιρα 375 συνολικά πόλεων από την καθαρότερη στην πιο ρυπογόνα, με βάση τα μέσα επίπεδα λεπτών σωματιδίων.
Με βάση το παρατηρητήριο, 13 ευρωπαϊκές πόλεις είχαν μέσες συγκεντρώσεις λεπτών σωματιδίων και κάτω από το επίπεδο των 5 μικρογραμματίων που υποδεικνύει ο ΠΟΥ.
Οι πόλεις αυτές είναι το Reykjavik, το Tallinn, η Stockholm and το Helsinki.
Σημειώνεται ότι η Ευρώπη βρίσκεται σε συνεχή προσπάθεια για επίτευξη του στόχου που έθεσε μέσω του πλαισίου της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας για μηδενική ρύπανση μέχρι το 2030, με σκοπό την μείωση των προώρων θανάτων που προκαλούνται από λεπτά σωματίδια κατά τουλάχιστον 55% και συγκριτικά με τα επίπεδα του 2005.
Ο μακροπρόθεσμος στόχος, είναι οι μηδενικές επιπτώσεις στην υγεία από τα λεπτά σωματίδια μέχρι το 2050.
Η έρευνα μετρά την ποιότητα της ατμόσφαιρας με πέντε ενδείξεις: καλή που αποτελείται από 0-5 μικρογραμμάρια (mg) συγκέντρωσης λεπτών σωματιδίων, σε σχεδόν καλή με συγκέντρωση 5-10 mg, σε μέτρια με συγκέντρωση 10-15 mg, σε κακή με συγκέντρωση 15-25 mg και σε πολύ κακή, με ένδειξη >25 mg.
Σε ότι αφορά τις πόλεις που βρέθηκαν στην κορυφαία πεντάδα του παρατηρητηρίου με καλή ένδειξη για την ατμόσφαιρα τους, αυτό συνεπάγεται με συγκέντρωση σωματιδίων που φτάνει τα 3,5 mg και 3,6 mg για την Uppsala και Umeå στη Σουηδία και στο Faro στην Πορτογαλία.
Στο Reykjavik της Ισλανδίας η ένδειξη κυμάνθηκε στο 3,9 mg και στο Oulou στην Φινλανδία στο 4,0 mg.
Μία ευρωπαϊκή πόλη κτύπησε κόκκινο στις μετρήσεις, και αυτή αφορά στo Slavonski Brod στην Κροατία με μέτρηση 26,5 mg.
Της Μαρίας Κυριακίδου