Προσλαμβάνουν 31 νέους εκπαιδευτικούς ψυχολόγους
13 Ιουλίου 2022, 10:57
Στην πρόσληψη 31 νέων εκπαιδευτικών ψυχολόγων προβαίνει το Υπουργείο Παιδείας, για την αναβάθμιση της Υπηρεσίας Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας.
Σε απάντηση προς ερώτηση του βουλευτή του ΑΚΕΛ Ανδρέα Πασιουρτίδη, ο Υπουργός Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Πρόδρομος Προδρόμου αναφέρει ότι οι νέες θέσεις των εκπαιδευτικών ψυχολόγων βρίσκονται στην Επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας για πλήρωση, ενώ παράλληλα προωθείται η αναβάθμιση της Υπηρεσίας, η οποία κρίνεται ως εξίσου σημαντική για να μπορέσει να προσφέρει αποτελεσματικότερα ποιοτικές υπηρεσίες με τα νέα δεδομένα και τις προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει.
Απαντώντας και σε άλλα ερωτήματα, ο κ. Προδρόμου, επισημαίνει ότι σήμερα στην Υπηρεσία Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας εργοδοτούνται 48 λειτουργοί, από τους οποίους οι 25 είναι μόνιμοι και οι 23 είναι εργαζόμενοι αορίστου χρόνου. Προσθέτει ότι στη διεύθυνση της υπηρεσίας εργοδοτούνται τρεις ανώτεροι εκπαιδευτικοί ψυχολόγοι (Ε.Ψ.), υπάρχει μία κενή θέση ανώτερου Ε.Ψ. καθώς και ένας πρώτος εκπαιδευτικός ψυχολόγος/προϊστάμενος.
Ακόμη, σήμερα αναλογούν περίπου 2,700 μαθητές σε κάθε εκπαιδευτικό ψυχολόγο και στην υπηρεσία αναλογούν περίπου γύρω στα 20 με 25 σχολεία ανά Εκπαιδευτικό Ψυχολόγο.
Ποιες υπηρεσίες προσφέρουν οι Ε.Ψ.
Αναφερόμενος στις υπηρεσίες που προσφέρονται από τους εκπαιδευτικούς ψυχολόγους στα σχολεία, ο κ. Προδρόμου εξηγεί ότι η Υπηρεσία Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας είναι διατμηματική Υπηρεσία και οι υπηρεσίες των εκπαιδευτικών ψυχολόγων απευθύνονται σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Σημειώνει ότι αποστολή της Υπηρεσίας Εκπαιδευτικής ψυχολογίας είναι η προαγωγή της ψυχικής υγείας όλων των μαθητών και η διευκόλυνση της μάθησης και της ολόπλευρης ανάπτυξης κάθε ατόμου που μετέχει στο εκπαιδευτικό μας σύστημα, προσθέτοντας ότι σκοπός της έχει να μεταφέρει τις αρχές της ψυχολογίας στον χώρο της εκπαίδευσης συμβάλλοντας σημαντικά στον ποιοτικό εκδημοκρατισμό του θεσμού του σχολείου, στην αποδοχή και το σεβασμό της διαφορετικότητας και στη σχολική επιτυχία όλων των παιδιών.
Σύμφωνα με τον κ. Προδρόμου, η εργασία των Εκπαιδευτικών Ψυχολόγων καλύπτει δύο βασικούς τομείς: τον τομέα των ατομικών περιπτώσεων και τον τομέα προγραμμάτων, ερευνών και μελετών.
Ειδικότερα, ο τομέας των ατομικών περιπτώσεων είναι ο τομέας στον οποίο παραδοσιακά οι Εκπαιδευτικοί Ψυχολόγοι αφιερώνουν μεγάλο μέρος του χρόνου τους. «Στην Υπηρεσία παραπέμπονται μαθητές/μαθήτριες από τα σχολεία, τους γονείς, τις κατά τόπους Επαρχιακές Επιτροπές Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης καθώς και από άλλους αρμόδιους φορείς (ιατρούς, παιδοψυχιάτρους, παιδονευρολόγους, υπηρεσίες κοινωνικής ευημερίας (ΥΚΕ)», συμπλήρωσε, καθώς οι μαθητές αυτοί προέρχονται από όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.
Εξήγησε ότι οι εκπαιδευτικοί ψυχολόγοι παρέχουν υπηρεσίες συμβουλευτικής, αξιολόγησης, διάγνωσης μέσα από συνεντεύξεις με μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς και άλλους ειδικούς με στόχο την πρόληψη και αντιμετώπιση ενός ευρύτατου φάσματος δυσκολιών που μπορεί να παρουσιάζουν οι μαθητές στο σχολείο.
Συγκεκριμένα, η αξιολογητική διαδικασία πέρα από την κλινική συνέντευξη περιλαμβάνει τη χρήση εξειδικευμένων δοκιμίων καθώς και την κλινική παρατήρηση, καθώς οι εκπαιδευτικοί ψυχολόγοι ετοιμάζουν εκθέσεις για τις περιπτώσεις που παρακολουθούν με εισηγήσεις για αντιμετώπιση των προβλημάτων. «Η Υπηρεσία εκπροσωπείται στις κατά τόπους Επαρχιακές Επιτροπές Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης και οι λειτουργοί της συνεργάζονται με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς για την ποιοτική παροχή υπηρεσιών στους μαθητές», πρόσθεσε.
Προληπτικά προγράμματα
Όπως ανέφερε ο κ. Προδρόμου, μέσα στο πλαίσιο της στρατηγικής της πρόληψης οι εκπαιδευτικοί ψυχολόγοι αφιερώνουν μεγάλο μέρος του χρόνου τους στην ανάπτυξη προληπτικών προγραμμάτων και παρεμβάσεων στο χώρο του σχολείου που έχουν ως αντικείμενό τους: τη σχολική βία και όλες τις μορφές της (διαδικτυακή άσκηση βίας, εκφοβιστική συμπεριφορά κ.λπ.), τη σχολική αποτυχία και το σχολικό κλίμα, τη χρήση νόμιμων και παράνομων εξαρτησιογόνων ουσιών, την πρώιμη ανίχνευση και αντιμετώπιση μαθησιακών δυσκολιών, την ένταξη και ενσωμάτωση των παιδιών με ειδικές ανάγκες και την ενεργό συμμετοχή τους σε κάθε σχολική δραστηριότητα, τη συναισθηματική και κοινωνική αγωγή των παιδιών.
Επιπρόσθετα, τον ποιοτικό εκδημοκρατισμό της εκπαίδευσης και την καταπολέμηση κάθε είδους ρατσιστικής αντίληψης με βάση το φύλο, την προέλευση ή τη διαφορετικότητα του κάθε ατόμου εντός του σχολικού συστήματος, τη διαχείριση κρίσεων στο σχολείο και την κοινότητα, και τη διαχείριση της κρίσης της πανδημίας στα σχολεία και την προώθηση της ψυχικής ανθεκτικότητας.
Ως εκ τούτου, μέσα από τα διάφορα προληπτικά προγράμματα και παρεμβάσεις επιδιώκεται η συναισθηματική καλλιέργεια και η ανάπτυξη κοινωνικών δεξιοτήτων όλων των μαθητών με στόχο να αντιμετωπιστούν πιθανά μελλοντικά προβλήματα.
Ο.Σ.